ACSI FreeLife

Menu

Zo vervoer je e-bikes

E-bikes zijn mateloos populair. Ook onder kampeerders. We krijgen regelmatig vragen over hoe je jouw elektrische fietsen het best vervoert wanneer je er met de caravan op uit trekt.

Auteur
Joop Stam
Datum
12
12
ReactiesPraat mee
2503 fietser caravan

Technisch expert Joop Stam zet de mogelijkheden op een rijtje.

Op de caravan dissel

Zorg er allereerst voor dat je een fietsendrager hebt die geschikt is voor e-bikes. Vervolgens maak je een rekensom. Gewicht van drager plus e-bikes plus caravan disselbelasting als gevolg van de caravan­belading mag de toelaatbare belasting van de trekklauw (meestal 100 kg) en de maximale verti­cale belasting van de autotrekhaak (disseldruk, zie typeplaatje trekhaak) niet overschrijden.

Op zichzelf is een zo hoog mogelijke, maar niet hoger dan  maximaal toegestane, disseldruk gun­stig voor de wegligging van de combinatie.

Een te hoge disseldruk kan niet gecompenseerd worden door de belading van de caravan tot ver achter de as van de caravan te verplaatsen. Dat kan de wegligging van de com­binatie nadelig beïnvloeden. Fietsen op de dissel beperken soms (of vaak) de toegang naar de disselkast.

Achterop de caravan

De caravan vervoeren achterop de caravan is ook een optie. Echter, niet alle caravanachterwanden zijn geschikt om een fietsendrager te monteren. Concentratie van het gewicht van één of twee e-bikes tegen de achterwand, ver achter de caravan-as, verlaagt de disseldruk (ongunstig voor de wegligging van de combinatie) en maakt de kans op instabiel weggedrag groter.

Het risico wordt enigszins kleiner naarmate de toelaatbare massa van de caravan (en de belading tot dat maximum) groot  is ten opzichte van  de e-bike massa. Een relatief korte oversteek achter de caravan-as is gunstig als er een rek achterop zit.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Eén bike voorop de dissel en één achterop

Deze optie verdeelt in ieder geval de  belasting en halveert de bezwaren. Blijft dat veel gewicht achter de caravan-as ongunstig kan zijn voor de stabiliteit van de combinatie.

Vervoer in de caravan

Vervoer van de fietsen in de caravan is prima voor de  gewichtsverdeling als de e-bikes boven de as geplaatst kunnen worden. Een op drift geraakte fiets is niet best voor het interieur, maar inventieve geesten weten best iets te bedenken om dat te voorkomen.

Op de trekauto

Vervoer op het dak van de trekauto is een mogelijkheid wanneer de optelsom van dakdrager plus (eventuele) hefinrichting plus e-bikes de toelaatbare dakbelasting (vaak niet meer dan 50 kg) niet te boven gaat.

Het verpest de stroomlijn van de auto, maar de windweerstand van de combinatie wordt toch al nadelig beïnvloed door het aan­koppelen van de caravan. Tillen van de fietsen naar het autodak is niet voor iedereen weggelegd. Er bestaan echter slim­me hefinrichtingen die deze taak kunnen verlichten.

Tips van Joop

Voor welke optie je ook kiest, ga voordat je koers zet naar je vakantiebestemming eerst met de geladen combinatie proefrijden. Door het beladen met fietsen zal zeer waarschijnlijk de combinatie een ander weggedrag vertonen. Het is beter om daar eerst aan te wennen en eventueel aanpassingen te doen, dan onderweg naar Spanje in de problemen te raken.

Overschrijden van de disseldruk of maximale trek-klauwbelasting kan bij een ongeval moeilijkheden met de verzekering opleveren.

Praat mee

  1. DW
    D van de Westeringh

    Wij hebben de fietsen voor op de Dissel,en hebben de slinger van het neuswiel vervangen door een dop van 19mm met spanstift te monteren .
    Met de slinger bedienen wij het neuswiel.
    Verder bij een overhaakse bocht raakt het spatbord van de fiets de auto ,daar doen we een isolatie koker om als buffer.
    Zo kunnen we gerust op naar 6 weken Spanje.

    Reageer
    0
    0
  2. JJ
    J.C. Jansen

    Ik zet de banden met een extra sjorbandje vast. Ik monteer ook 2 sjorbanden kruiselings tussen fiets en drager.
    Hierbij ook nog de verplichte veiligheidssjorband.
    Hierdoor zitten de fietsen muurvast aan de drager en kunnen niet heen en weer bewegen.
    Even een werkje maar veiligheid voor alles

    Reageer
    0
    0
  3. G

    Ik plaats een e bike op de dissel en een tussen de lengtebedden, maar die bike staat net iets achter de caravan as. Immers in de dissel kast staat ook nog de gasfles etc etc dus de kogeldruk met twee bikes op de dissel wordt veel te hoog.

    Reageer
    0
    0
  4. H

    Er bestaat een mogelijkheid om je fietsen plat op je autodak mee te nemen. Ik zag deze Giraffe-oplossing
    http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop/index.php?route=product/product&product_id=259

    Reageer
    1
    0
  5. R

    Kleine aanvulling, als je een riempje om de handrem van de fiets doet zodat de fiets op de drager feitelijk op de handrem staat is alles nog wat stabieler.

    Reageer
    1
    0
  6. HD
    Hans Dassen

    Mag je een gewone e_ bike ook liggend vervoeren achterin de auto.

    Reageer
    0
    1
    1. H

      Ja natuurlijk. Alleen lijkt het me geen makkelijke klus. Je kan het voorwiel er uit halen als je geen voorwielmotor hebt.

      Reageer
      0
      0
  7. TJ
    T de Jong

    Niet alleen de accu van de fiets halen denk ook aan fietstassen en kettingsloten dit vervoer ik altijd in de auto. Op zo’n manier maak je de fiets al bijn 10 kilo lichter

    Reageer
    0
    0
  8. HD
    Hans Davidson

    Ik mis de mogelijkheid om fietsen in de auto mee te nemen.In mij auto (Peugeot 308) kunnen twee fietsen op elkaar liggen als het voorwiel is gedemonteerd. De rugleuning van de bank moet dan wel plat, en met andere zaken die nog mee moeten in de auto worst het erg rommelig.
    Wij hebben inmiddels gekozen voor vouwbare E-bikes. Deze kunnen in de koffer van de auto.
    Als je eenmaal voor je neus hebt gezien wat er met fietsen aan de caravan met het geheel kan gebeuren, wil je ze nooit meer (voor of achter) aan de caravan.

    Reageer
    0
    1
  9. BK
    Bert Klaver

    In je eentje de caravanspiegels afstellen. Zonder hulp, soms is dat handig . Ik heb de ulitieme methode, simpel, gevonden.

    Joop, als je geïnteresseerd bent hoor ik het graag.

    Groet,

    Bert Klaver, Dalfsen

    Reageer
    0
    0
  10. A

    Goede tips, maar waarom vermeld je niet om de batterijen uit de fiets te halen (indien mogelijk) en in de auto te leggen; zo bespaar je heel wat gewicht op de drager, en het zwaartepunt van de auto is gunstiger.

    Reageer
    0
    1
  11. P
    P.m.wijsmuller

    Nog een aanvulling voor een veilig vervoer.
    Wanneer U de fiets(en) op de standaard hebt geplaatst draai de wielen dan zó dat het ventiel bovenaan staat. Dit voorkomt dat kinderhandjes de ventielen in een onbewaakt ogenblik niet eruit kunnen halen.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Zo vervoer je e-bikes

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht