Technisch expert Joop Stam zet de mogelijkheden op een rijtje.
Op de caravan dissel
Zorg er allereerst voor dat je een fietsendrager hebt die geschikt is voor e-bikes. Vervolgens maak je een rekensom. Gewicht van drager plus e-bikes plus caravan disselbelasting als gevolg van de caravanbelading mag de toelaatbare belasting van de trekklauw (meestal 100 kg) en de maximale verticale belasting van de autotrekhaak (disseldruk, zie typeplaatje trekhaak) niet overschrijden.
Op zichzelf is een zo hoog mogelijke, maar niet hoger dan maximaal toegestane, disseldruk gunstig voor de wegligging van de combinatie.
Een te hoge disseldruk kan niet gecompenseerd worden door de belading van de caravan tot ver achter de as van de caravan te verplaatsen. Dat kan de wegligging van de combinatie nadelig beïnvloeden. Fietsen op de dissel beperken soms (of vaak) de toegang naar de disselkast.
Achterop de caravan
De caravan vervoeren achterop de caravan is ook een optie. Echter, niet alle caravanachterwanden zijn geschikt om een fietsendrager te monteren. Concentratie van het gewicht van één of twee e-bikes tegen de achterwand, ver achter de caravan-as, verlaagt de disseldruk (ongunstig voor de wegligging van de combinatie) en maakt de kans op instabiel weggedrag groter.
Het risico wordt enigszins kleiner naarmate de toelaatbare massa van de caravan (en de belading tot dat maximum) groot is ten opzichte van de e-bike massa. Een relatief korte oversteek achter de caravan-as is gunstig als er een rek achterop zit.
Eén bike voorop de dissel en één achterop
Deze optie verdeelt in ieder geval de belasting en halveert de bezwaren. Blijft dat veel gewicht achter de caravan-as ongunstig kan zijn voor de stabiliteit van de combinatie.
Vervoer in de caravan
Vervoer van de fietsen in de caravan is prima voor de gewichtsverdeling als de e-bikes boven de as geplaatst kunnen worden. Een op drift geraakte fiets is niet best voor het interieur, maar inventieve geesten weten best iets te bedenken om dat te voorkomen.
Op de trekauto
Vervoer op het dak van de trekauto is een mogelijkheid wanneer de optelsom van dakdrager plus (eventuele) hefinrichting plus e-bikes de toelaatbare dakbelasting (vaak niet meer dan 50 kg) niet te boven gaat.
Het verpest de stroomlijn van de auto, maar de windweerstand van de combinatie wordt toch al nadelig beïnvloed door het aankoppelen van de caravan. Tillen van de fietsen naar het autodak is niet voor iedereen weggelegd. Er bestaan echter slimme hefinrichtingen die deze taak kunnen verlichten.
Tips van Joop
Voor welke optie je ook kiest, ga voordat je koers zet naar je vakantiebestemming eerst met de geladen combinatie proefrijden. Door het beladen met fietsen zal zeer waarschijnlijk de combinatie een ander weggedrag vertonen. Het is beter om daar eerst aan te wennen en eventueel aanpassingen te doen, dan onderweg naar Spanje in de problemen te raken.
Overschrijden van de disseldruk of maximale trek-klauwbelasting kan bij een ongeval moeilijkheden met de verzekering opleveren.