Twee jaar geleden vroeg ACSI FreeLife zich dat ook al af in aanloop naar de doe-het-zelf-special in ACSI FreeLife 2-2017. We klopten daarom aan bij een bandenexpert. Hieronder trakteren we jou op het hele verhaal uit ACSI FreeLife 2-2017. Daarin geeft Hans Koerhuis van Euromaster antwoord op acht prangende vragen.
1. Heeft een band een houdbaarheidsdatum?
“Een band heeft geen officiële houdbaarheidsdatum. Verzekeringen kunnen wel een voorwaarde stellen over de leeftijd van caravan- en camperbanden. Voor caravan- en camperbanden gaat Euromaster uit van een levensduur van vijf tot zeven jaar. Daarmee moet je het normaal gesproken wel redden. Zijn je banden tien jaar, dan loop je een flink risico op een klapband.”
2. Hoe weet ik of mijn band versleten is?
“Banden ouder dan zeven jaar hebben negen op de tien keer droogtescheuren. Dan weet je meteen dat de band aan vervanging toe is. Aan de zijkanten kun je droogtescheuren over het algemeen zelf herkennen. Scheurtjes in het loopvlak zijn vanwege de positie en diepte minder goed te zien.”
3. Hoe kan ik zien hoe oud de band is?
“Daarvoor kun je kijken naar de DOT-code. Dat nummer bestaat uit twee codes, waarvan de laatste vier cijfers staan voor de productieweek en het productiejaar. Bij caravan- en camperbanden zit het grootste gevaar niet in de profieldiepte, maar in de veroudering. Ik kom zelden caravangebruikers tegen met kale banden. Een caravan staat de meeste tijd stil. Daardoor kunnen er wel droogtescheuren ontstaan.”
4. Wat is de juiste bandenspanning?
“De juiste spanning is niet te bepalen. Die verschilt per situatie en is onder meer afhankelijk van het basisgewicht. Gemiddeld kom je dan uit op een spanning van 3 tot 3,5 bar. Euromaster gaat voor banden met een hoger draagvermogen (ook wel bekend als C-banden red.) daarom uit van 3 tot 3,5 bar. De maximale spanning lees je af op de band.”
5. En als mijn caravan of camper de stalling in gaat?
“Dan kan de bandenspanning zo maar met 20 procent zijn gedaald als je ‘m er weer uithaalt. Dat heeft te maken met factoren als zuurstof, vocht en temperatuur. Daarom raadt Euromaster aan om de banden op te pompen met stikstof. Stikstof houdt lucht vast, zodat de spanning niet tot nauwelijks afneemt. Om het risico te verkleinen, is het verstandig te kiezen voor metalen ventielen. Deze zijn sterker en kunnen meer druk aan dan een normaal ventiel.”
6. Hoe zit het met belading?
“Om erachter te komen wat de banden kunnen dragen, moet je kijken naar de Load Index. Dit is een richtlijn die aangeeft hoeveel de band maximaal mag dragen bij de maximale spanning die op de zijwang van de band is aangegeven. Deze kan als voorbeeld variëren tussen 2,5 bar bij een personenautoband tot meer dan 4,5 bar voor een C-klasse bestelwagenband. Een lagere spanning dan de maximale heeft automatisch een lager draagvermogen tot gevolg, 0,5 bar drukverlies kan zomaar 10% draagvermogen kosten. Een Load Index van 102 staat bijvoorbeeld gelijk aan een draaglast van 850 kilogram per wiel. Als je de index van beide banden bij elkaar optelt, moet deze minstens even hoog zijn als de aslast.”
7. Wat als ik een stoeprand raak?
“Even een stoeprandje meepikken kan funest zijn. In dat geval kun je maar beter checken of er ijzeren draadjes zijn gescheurd. Daar heb je in sommige gevallen geen kennersoog voor nodig. Dit is duidelijk te herkennen aan eivorming.”
8. Wat is er aan de hand als ik trillingen voel?
“Dat kan er op duiden dat je banden niet in balans zijn. Disbalans zorgt er ook voor dat je banden sneller en niet gelijkmatig slijten. Trek in zo’n geval meteen aan de bel.”
De bandentest
Ben jij benieuwd waarom slechts vijf van de zestien geteste banden een voldoende haalden en welke dit zijn? Lees dan de resultaten van het bandenonderzoek nog eens op je gemak terug.
En wat doe jij?
Hoe vaak ga jij op de knieën om je banden te checken? Of heb jij zelf nog tips om je caravan- of camperbanden zo fit mogelijk te houden? Laat dan hieronder een reactie achter.