Accu’s verliezen naarmate ze ouder worden steeds meer van hun capaciteit om elektrische energie op te slaan. Daalt de temperatuur tot onder het vriespunt, dan stort de energieafgifte helemaal in en is de accu ter ziele. Een accu verdient in de winter dus extra aandacht.
Winterstalling? Haal je accu eruit
Wie zijn kampeermiddel in de winter niet of nauwelijks gebruikt en geen verwarmde winterstalling heeft, doet er goed aan de batterijen eruit te halen. Sla ze bij voorkeur op in een enigszins verwarmde kelder of hobbyruimte en geef ze af en toe een opfriskuurtje met een laadbeurt. Ideaal is het opladen met een laadapparaat waarvan je het accutype kunt instellen. Zo krijg je een optimale lading van je accu en wordt deze ontzien bij het laden.
Winterkamperen? Houd je accu warm
Wie in de winter met zijn camper of caravan op pad gaat, moet eigenlijk op dezelfde dingen letten. De boordaccu werkt het best als hij niet te koud wordt. Bij vorst neemt de inwendige weerstand van de accu toe en geeft deze minder makkelijk stroom af en neemt hij die ook niet zo makkelijk op. Als de accu in een onverwarmde opbergruimte staat, helpt het om dikke isolatiematten om de accu te wikkelen. Het beste is om het vak een beetje te verwarmen, bijvoorbeeld via een warmeluchtleiding.
Kleinere accu aanschaffen
Startaccu’s van campers moeten in korte tijd heel veel kracht leveren om de startmotor rond te draaien. Ook hier zorgt de kou voor een sterk teruglopende capaciteit. Daarom is het zeer onverstandig om voor je camper een kleinere accu aan te schaffen als de oude de geest heeft gegeven. In het instructieboekje van het basisvoertuig van de camper staat welke accucapaciteit nodig is.
Kijk uit voor ontlading
Rij je in de winter vaker korte stukken met licht, stoelverwarming, de ventilatie op een hoge stand of andere grote stroomverbruikers? Dan is het aan te raden om ook de startaccu eens per week een nachtje aan de lader te hangen. Niets is slechter voor een accu dan langere tijd gedeeltelijk ontladen te zijn. Het leidt tot extra capaciteitsverlies en een zekere weigering om ‘s morgens een koude start uit te voeren. Indien je de camper niet aan de praat kunt krijgen, geven we je hieronder enkele tips.
Starthulp in 6 stappen
Voordat je met de procedure begint, moet de motor van de helpende auto lopen. Versnelling in vrij, handrem aangetrokken. Dat geldt ook voor het niet startende voertuig, waar je alle energieverbruikers zoals licht, radio en ventilatie dient uit te schakelen. Sluit dan de startkabels aan in de hieronder beschreven volgorde:
- Bij de lege of zwakke accu: de rode klem aan pluspool (+) bevestigen.
- De accu van de helpende auto: de rode klem aan de andere kant van de kabel aan de pluspool (+) bevestigen.
- De accu van de helpende auto: de zwarte klem op de minpool (-) van de accu aansluiten.
- Motor of carrosserie camper: de andere zwarte klem aan de massa van de camper aansluiten (een metalen stift of strook). Het is beter om niet de minpool van de accu van de camper te gebruiken. Een klein vonkje kan al tot brand leiden.
- Motor starten: staat versnelling in vrij en zijn alle energieverbruikers uitgeschakeld? Dan kan de motor nu gestart worden.
- Demontage : de aansluiting in omgekeerde volgorde losmaken
Wat is jouw accutip?
Heb jij een belangrijke tip gemist? Laat het ons dan hieronder weten! Vergeet ook zeker niet ACSI FreeLife 8-2019 te bestellen, als je deze al niet in huis hebt. In dit nieuwste nummer pakken we uit met 58 pagina’s winterkamperen.