Joops vader was begin jaren vijftig een kampeerpionier. Stam senior had daar niet veel voor nodig. Hij knutselde zelf een tent in elkaar van dekzeil en gietijzeren poten van een oude tuinbank. Daarmee vierde het gezin Stam vakantie aan de rivier de Lek. Joop had de smaak meteen te pakken. Jaren later, toen hij zelf getrouwd was, kochten Joop en zijn vrouw Atie hun eerste caravan.
Gasdeskundige bij Philips Lighting
Via zijn zwager kwam Joop in contact met een bekende autoreisjournalist, die nog wel een techneut kon gebruiken. Dat gaf Joop de kans om samen met Atie combinaties en campers uit te testen en Europa rond te reizen. Joops verhalen verschenen onder meer in het Eindhovens Dagblad. Je zou bijna vergeten dat Joop hiernaast nog fulltime werkte. Als centrale gasdeskundige bij Philips Lighting heeft hij via zijn werk aardig wat van de wereld gezien. Van Brazilië tot China en van Polen tot Thailand.
Door zijn functie kon Joop zijn tijd zelf indelen. Wel zo fijn als je hobby bestaat uit het testen van nieuwe auto’s, caravans en campers. Zo kon hij het zich veroorloven om de ene week twintig uur en de andere week zestig uur te werken. De technische kennis dankt Joop voor een groot deel aan zijn HTS-opleiding algemene werktuigbouwkunde. “Autotechniek was maar een klein onderdeel van de opleiding, maar ik had ik er meteen veel lol in. Als ik iets niet begreep, zocht ik het direct uit.”
Een van de auto-caravancombinaties die Joop Stam heeft getest:
een Volvo met daarachter een caravan van het Finse merk Solifer.
Camperreizen
Tussen de testverhalen toerden Joop en Atie met de camper door Californië en Nieuw-Zeeland. Joop was al actief voor ACSI, toen hij vlak na de lancering van ACSI FreeLife in 2012 werd gevraagd het gezicht te worden van een nieuwe rubriek. De vragen stroomden al snel binnen en pasten niet meer in het magazine. Vandaar dat ‘Vraag het aan Joop’ sindsdien ook een vaste rubriek vormt op ACSIFreeLife.nl.
Je krijgt een vraag binnen. Hoe ga je te werk?
“In eerste instantie is het een fingerspitzengefühl. Doordat ik al heel lang kampeer, heb ik het zelf ook meegemaakt óf kan ik me het probleem inbeelden. Door mijn werk bij Philips ben ik gewend om een theorie te ondersteunen met formules.”
Kom je wel eens vragen tegen waarop jij als kampeerexpert het antwoord niet weet?
“Oh ja hoor. Als ik niet snel een sluitend antwoord kan geven of een diepgaande vraag krijg, haak ik af. Als ik een specifieke vraag krijg over bandenspanning kan ik wel antwoord geven, maar nooit volledig. Veel hangt af van de bandenfirma. Van begin af aan krijg ik ook vragen over schoonmaakmiddelen. Dan verwijs ik de lezer door.”
Je krijgt aardig wat vragen voor de kiezen. Waaruit haal je de voldoening?
“Dit is voor mij geen uitdaging maar meer service. Als ik een vraag binnenkrijg, probeer ik zo snel mogelijk antwoord te geven. Meestal is het probleem niet nieuw voor mij. Ik hoef ook geen uitdagingen meer, maar dat wil niet zeggen dat ik niet nog iedere dag leer. Ik ben de lezers graag van dienst en ik wil altijd zo snel mogelijk een antwoord geven.”
Er verandert nog wel eens wat in de regeltjes. Hoe zorg je ervoor dat je bijblijft?
“Door veel te lezen, maar er verandert zo veel dat je niet alles kunt bijhouden. Ik moet regelmatig de website checken van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).”
Kun je daar een voorbeeld van geven?
“Ik kreeg kortgeleden een vraag binnen over een caravan van 8,02 meter. Volgens mijn informatie mag een enkelasser niet langer zijn dan acht meter. Dat heb ik gecheckt op de website van de RDW. Zo kwam ik erachter dat die grens van acht meter alleen voor ongeremde combinaties geldt. In dit geval lag de grens dus op twaalf meter.”
Zoals het in de jaren vijftig allemaal begon voor het gezin Stam:
koken op de potkachel
Tegenwoordig staat kamperen voor Joop en Atie gelijk aan rust aan de Zeeuwse kust. Hun Tabbert FFB Sportiv uit 1995 heeft sinds een paar jaar een vaste stek op minicamping Biggekerke, vlak bij Zoutelande.