Zonne-energie is een slimme manier om je caravan of camper van stroom te voorzien. Maar wat te doen als deze op de camperplaats of camping op een koel plekje in de schaduw of in de winterstalling binnen staat? Goede vraag! De stroom hoeft natuurlijk niet of niet uitsluitend van het zonnepaneel op het dak te komen.
Je caravan of camper in de schaduw en het zonnepaneel in de zon
Ook mobiele zonnepanelen produceren flink wat elektriciteit en hebben nog een paar voordelen. Terwijl je caravan in de schaduw staat, kan het zonnepaneel toch gewoon in de zon worden geplaatst, of je kan de extra stroom optellen bij het vaste paneel op dak. Misschien zoek je wel een mobiel paneel dat je voor meerdere kampeermiddelen kunt gebruiken.
Van goedkoop tot duur
In deze test laten vier mobiele zonnepanelen met een opbrengst van 110 tot 120 Watt zien wat ze kunnen. Hoeveel stroom produceren ze op een koele dag en wat is de opbrengst als het heet is? Wat gebeurt er met de prestaties als een deel van het paneel in de schaduw ligt? En hoe makkelijk zijn de zonnesystemen te hanteren, van het transport en het opzetten tot en met het aansluiten?
De mobiele zonnepanelen die we hebben getest
We testen systemen van Büttner Elektronik, Phaesun, Reimo en Solara. Qua prijs vormt de Phaesun Fly Weight de onderkant van de markt, de MT SM 110 Travel Line van Büttner behoort samen met de Solara Power Mobil tot de bovenkant van de markt. De Carbest zit daar qua prijs tussenin.
De Solara en de Büttner Elektronik leveren hun systemen klaar voor gebruik. De bekabeling is voorzien van een compacte laadregelaar met een stekker voor het 12 volt-stopcontact in de caravan (die moet vaak nog worden ingebouwd, maar dat is makkelijk).
Last van schaduw
Phaesun en Reimo bieden allerlei opties aan voor het aansluiten van de set aan de accu, zoals een 12-v-autostekker (sigarettenaansteker) en krokodillenklemmen. Reimo verwerkt een niet weerbestendige regelaar in de laadkabel, die bij gebruik onder of achter de Carbest-panelen moet hangen. Geen fraaie oplossing. Bij Phaesun moet je de aparte zonneregelaar vast in je voertuig monteren, dicht bij de boordaccu.
Als beste uit de test
Zo komen we bij de prestaties van de zonnesystemen en om maar met de deur in huis te vallen, alle sets leveren goede waarden. Als beste komt de MT SM 110 van Büttner uit de bus, op de voet gevolgd door de Solara Power Mobil, maar ze presteren nog geen tien procent beter dan de andere twee systemen bij ideale weersomstandigheden.
Het wordt een ander verhaal als een deel van de panelen in de schaduw ligt, bijvoorbeeld als er een wolk passeert, of een tak de weg van de zonnestralen hindert. In dit geval weet alleen het systeem van Büttner nog goede prestaties te leveren, want zelfs als een van de twee panelen volledig in de schaduw ligt, krijg je nog 50 procent binnen van het andere paneel. Onder deze omstandigheden leveren de andere systemen vrijwel geen stroom meer.
Hanteerbaarheid
Een draagbaar systeem heeft natuurlijk wel het voordeel dat je het gemakkelijk kunt verplaatsen om beschaduwing te voorkomen. Maar op een camping met veel bomen kan een systeem dat goed presteert als een deel van de set in de schaduw ligt wel een voordeel zijn.
In bijna iedere positie te hangen
Bij de hanteerbaarheid zijn de tweedelige sets in het voordeel omdat driedelige systemen wat moeilijker haaks op de zon zijn te plaatsen. De kleine steuntjes op de Carbest en de Phaesun helpen maar in beperkte mate. Büttner voorziet het systeem van goedkope neodym-magneetjes – waarmee je het systeem op metalen oppervlakken kunt bevestigen – maar bij de aluminium of vezelversterkte kunststof buitenkant van een caravan heb je daar niets aan. Daarnaast heeft het systeem van Büttner – net als dat van Solara – grote sjorogen, waarmee je het in bijna elke positie kunt hangen.
Kabelslot erbij
Solara levert er meteen een klein kabelslot bij, geen slecht idee. Als speciale extra uitrusting leveren Phaesun en Reimo usb-poorten bij de laadregelaar. Maar aangezien deze regelaars vaak moeilijk bereikbaar in de caravan zijn gemonteerd, heb je daar meestal weinig aan.
Op de zon richten
Phaesun en Carbest importeren de zonnepanelen en de draagtas uit Azië, Solara en Büttner gebruiken Duitse panelen. Dat verschil is wel te zien en te voelen, want vooral de panelen van Solara en Büttner zijn netjes en degelijk afgewerkt. Dan het gebruik van de systemen. Zodra de regelaar van Phaesun is geïnstalleerd en de andere systemen een passend stopcontact hebben gevonden, kun je aan de slag en de panelen openklappen.
Het is belangrijk om de zon liefst zo recht mogelijk op de panelen te laten schijnen, want dat verhoogt de opbrengst. De driedelige sets zijn in vergelijking tot tweedelige iets moeilijker te hanteren omdat ze aan de achterzijde over een breder vlak moeten worden gesteund. Qua verpakking is er geen eenheid. Het systeem van Büttner is langwerpig en smal, dat van Solara vierkant. Wat het beste bij je past, hangt wellicht ook af van je opbergmogelijkheden aan boord. Qua afmetingen zijn de driedelige systemen van Carbest en Phaesun het meest compact.
40 Ah per dag
De opbrengst van de geteste panelen ligt rond de 40 ampère-uur (Ah) bij een zonnige dag. Als er meer dan negen uur zonlicht op valt, zou de opbrengst nog hoger kunnen zijn. Dat komt overeen met het verbruik van een grote compressorkoelkast.
Welk systeem is nu het beste? De MT SM 110 van Büttner Elektronik en de 110 Power Mobil van Solara staan samen aan de top op een zeer zonnige dag. Maar als we kijken naar de prestaties van een systeem dat deels wordt beschaduwd, dan wint de Büttner. Wie weinig wil uitgeven, zit goed met de Phaesun Fly Weight 3×40.