Antwoord van Joop:
Voor een dubbelasser wordt aanbevolen een Anti Slinger Koppeling te monteren, ook een tandemasser kan gaan slingeren. Nadat je de caravan hebt beladen, plaats je een personenweegschaal onder het neuswiel. Vervolgens draai je het neuswiel naar beneden tot de klauw van de koppeling op dezelfde hoogte zit als de belaste hoogte van de trekhaakkogel. Als je even op de trekhaak gaat staan, heb je een idee hoe ver de kogel onder belasting gaat zakken. Hopelijk moet de klauw omhoog om op “hoogte” te komen. Zo niet, dan moet je de lading verder naar voren verschuiven.
Gebruik een personenweegschaal
De weegschaal moet tussen de 60 en 80 kilogram aanwijzen (hoe hoger hoe beter), maar zeker niet hoger dan de toegestane kogeldruk van de auto. Eventueel kun je de lading nog verschuiven en dan kun je de caravan aankoppelen. Denk aan de vergrendeling van de trekklauw en de juiste manier om de losbreekkabel te bevestigen.
Waar je nog meer op moet letten
Het rangeren van de losse dubbelasser gaat het best met de voorste wielen zo ver mogelijk van de grond door het neer draaien van het neuswiel. Sluit de eventuele mover bij voorkeur dus aan op het achterste wielstel. Aanhangers met een dubbele as vallen bijna altijd in het “rijbewijs B-E” gebied. Het rijden met een onvoldoende rijbewijs kost grof geld bij een calamiteit of controle.
Verschil kogeldruk en disseldruk
Naast kogeldruk speelt disseldruk een centrale rol bij de belading van je caravan. Hoe zit het nu ook alweer met de verschillen deze twee begrippen? Joop legt het nog een keer uit.
Bij een aangekoppelde combinatie is er in getallenwaarde geen verschil. In feite zijn kogel- en disseldruk twee verschillende benamingen voor dezelfde belasting. Disseldruk is de verticale gewichtsbelasting (kilogram) die de koppelingsklauw van de caravan uitoefent op de trekhaakkogel. De maximale waarde staat ingeslagen op de koppelingsklauw en staat (soms) op het kentekenbewijs van de de aanhanger vermeld.
Kogeldruk is de verticale gewichtsbelasting (kilogram) die de trekhaak kogel ondervindt van de koppelingsklauw van de caravan. De maximale waarde staat op het type-plaatje van de trekhaak, en nooit op het kentekenbewijs van de auto.
Kogeldruk is maatgevend
Meestal is de maximaal toegelaten disseldruk van de caravan hoger dan de maximaal toegelaten kogeldruk van de trekauto. De toegelaten kogeldruk van de auto is dus meestal maatgevend voor wat de disseldruk van de caravan maximaal mag zijn.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.