1. De nieuwe VW California
Het is nog even wachten op de nieuwe Volkswagen California, maar tijdens de Caravan Salon stond het prototype van dit wereldberoemde campermodel alvast in de schijnwerpers. Wat we weten is dat het om een plug-in-hybride camper gaat met waarschijnlijk de combinatie van een 4-cilinder benzinemotor en een elektromotor van in totaal 218 pk. Aan beide zijdes van dit California Concept zit een schuifdeur waardoor je dus kunt kiezen aan welke kant je je luifel plaatst. Wordt dus nog vervolgd!
2. Retrocamper
Over publiekstrekkers gesproken. Deze Citroën Type Holiday was tijdens de Caravan Salon ongetwijfeld een van de meest gefotografeerde kampeermiddelen. Simpel gezegd gaat het om niet meer dan een Citroën SpaceTourer, maar dan met ander plaatwerk waarmee deze camper doet denken aan een oud model, de Citroën HY. Binnenin zit een bank die je kan ombouwen tot tweepersoonsbed en een hefdak mag op zo’n klassieke camper natuurlijk niet ontbreken. Het is alleen nog wel even wachten totdat deze retrocampers verkrijgbaar zijn bij de Nederlandse Citroën-dealers.
3. Speciale camper voor de actievelingen
Camper- en caravanfabrikanten ontwikkelen steeds vaker modellen voor een niche. Zo richt Dethleffs zich met de Yoka Go heel concreet op de sportieve kampeerder. Een crossmotor neem je normaal gesproken niet zo snel mee naar de camping. Juist voor de actieve kampeerders is er de Dethleffs Yoka Go. Sportspullen kun je makkelijk in- en uitladen dankzij de flinke achterklep van 185 centimeter hoog en 135 centimeter breed. Dat is niet het enige. In plaats van een schuifdeur aan de zijkant heeft deze Dethleffs een dubbele deur van 170 bij 115 centimeter. Binnenin vind je geen enkel kastje, maar gewatteerde opbergtassen.
4. Stoer en hoog
Liefhebbers van stoere, niet-alledaagse caravans hebben er weer een mooie blikvanger bij. Nadat het Turkse merk Camppass zich in januari al liet zien op de Caravana in Leeuwarden presenteerde de excentrieke fabrikant ook in Düsseldorf haar stoere aanbod minicaravans. De Campass-modellen zijn vooral compact in de lengte, maar daarentegen juist opvallend hoog. Ze zijn 552 centimeter lang, 232 centimeter breed en liefst 272 centimeter hoog. Jammer genoeg is er alleen nog geen Nederlandse dealer die deze stoere tweewielers van Turkse makelij aanbiedt.
5. Caravankantoor
Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt dan is het wel dat je voor digitaal werk niet per se gebonden bent aan een vaste kantoorplek. Fendt borduurt hier op voort met het project Live.Work.Connect.
De Duitse caravanfabrikant wil hiermee laten zien dat mobiel werken en reizen ook samen kunnen gaan op de camping. Het studiemodel dat je hiernaast op de foto ziet is bedoeld voor de digitale nomaden terwijl de andere conceptcaravan juist is ontworpen voor het bedrijfsleven.
6. Trekhaaktent
Het Zweedse merk Thule presenteerde in Düsseldorf een aantal interessante nieuwtjes, waaronder de Outset, een tent die net als de vouwwagen en de
caravan aan de trekhaak hangt én je op de camping eenvoudig loskoppelt. Je kan de trekhaak in verschillende posities kantelen, waardoor de achterklep van je auto toegankelijk blijft.
De tent is standaard voorzien van een matras en telescopische poten zodat je de tent ook op een oneffen ondergrond waterpas kunt zetten en je dus altijd van de grond slaapt. De Thule Outset is nog in ontwikkeling en daarom nog niet verkrijgbaar. Naar verwachting wordt deze trekhaaktent met verlichting in de zomer van 2024 officieel gelanceerd.
7. Milljoenencampers
Naast dat je er nieuwtjes kunt spotten is de Caravan Salon Düsseldorf is hét moment om je te vergapen aan onbetaalbare campers zoals deze Action Mobil (zie foto rechts) en andere villa’s op wielen van merken als Concorde, Volkner Mobil en Vario Mobil waarvan de garages zo groot zijn dat je er een auto in kwijt kan. De nieuwe Vario Mobil Perfect 1200 Platinum die je hiernaast ziet telt liefst vier slide-outs en alsof dat niet genoeg heb je ook nog een XXL-parkeergarage aan boord zodat je altijd een ‘boodschappenwagentje’ bij de hand hebt. De twaalf meter lange drieasser weegt 26 ton. Hoe groter, zwaarder en onbetaalbaarder, hoe interessanter zullen we maar zeggen.