Een en ander is veranderd op het gebied van rijbewijzen door de jaren heen. En het is wel handig om het goed in de gaten te houden, want het is natuurlijk zonde om beboet te worden tijdens je kampeervakantie omdat je met het verkeerde rijbewijs reist.
Wetswijziging
Sinds 2013 is de wetgeving licht gewijzigd, opdat in alle Europese landen dezelfde regels gelden. Het huidige maximale gewicht van de aanhanger bedraagt voor bezitters van het B-rijbewijs 750 kilogram, maar daarnaast is het toegestaan om met een B-rijbewijs een combinatie met een maximaal treingewicht van 3500 kilogram te besturen.
De aanhanger mag gerust (iets) zwaarder zijn dan die 750 kilogram, zolang je het maximum van auto plus caravan maar niet overschrijdt.
Rijbewijs B, BE en B+
Waar je vroeger automatisch een E-toevoeging achter je rijbewijs kreeg, moet iedereen die na 1984 zijn rijbewijs haalde een aanvullend examen doen. Met het BE-rijbewijs mag je een aanhangermassa van maximaal 3500 kilogram besturen, met een maximaal treingewicht van 7000 kilogram. Ruim voldoende voor zelfs de meest luxueuze caravan.
Als tussenoplossing bestaat ook het B+ rijbewijs, een aanvulling op het B-rijbewijs. Dan mag de auto-caravancombinatie maximaal 4250 kilogram wegen.
Camperaars
Voor camperaars gelden weer andere regels. Voor modellen zwaarder dan 3500 kilogram ben je aangewezen op het rijbewijs C of C1. Chauffeurs met dit rijbewijs mogen daarnaast een aanhanger van maximaal 750 kilogram trekken. Voor zwaardere combinaties is rijbewijs C1E verplicht, met een maximaal combinatiegewicht van 12.000 kilogram.
Wil je dit hele verhaal rustig en uitgebreider nog eens overlezen? Bestel dan ons magazine, ACSI FreeLife 1-2016.