ACSI FreeLife

Menu

Elektrisch door het Berner Oberland

testtourToeren door het mooie bergachtige landschap van het Berner Oberland. Voor Zwitserland-liefhebbers Theo en Antoinette is dit bepaald geen straf! In de gloednieuwe Volvo XC40 Recharge Twin Pure electric maken ze de mooiste tochten. En ook nog eens groen!

Auteur
Bianca
Datum
5
5
ReactiesPraat mee
Toeren met de elektrische Volvo XC40

Met deze 2.188 kilogram wegende elektrische wagen trekken de actievelingen door de Zwitserse bergwereld. Antoinette en Theo hebben al ervaring met hun eigen elektrische auto, een Tesla, maar reden nog niet eerder met een caravan achter een e-wagen. ‘We hebben een heel relaxte rit gehad naar Zwitserland. Doordat er een caravan achter je auto hangt, rijd je sowieso wat rustiger. Daardoor ben je zelf ook heel ontspannen.’

Geruisloos door de bergen

Dat de elektrische bolide een caravan trekt, is nauwelijks te merken. ‘De auto rijdt super. Je merkt het alleen qua verbruik een beetje, maar qua geluid helemaal niet’, vertelt Antoinette enthousiast. De Volvo heeft een vermogen van 300 kW (2 x 150) / 408 pk. Hiermee zoeven de Actievelingen soepel en geruisloos door de bergen.

Opladen en weer op pad!

Ook het opladen van de Volvo XC40 Recharge Twin Pure electric gaat makkelijk. Toch plaatst Theo hier wel een kanttekening bij: ‘Omdat de laadpalen niet voorbereid zijn op een caravan, moeten we iedere keer even de caravan af- en aankoppelen. Dat kost ongeveer een kwartiertje extra.’ Iets om rekening mee te houden, dus. Over het moment van opladen hoef je je geen zorgen te maken: de auto geeft zelf aan wanneer er weer geladen moet worden. Al met al zijn de Actievelingen erg enthousiast over de Volvo. ‘Zeker het idee dat je helemaal ‘schoon’ naar een mooi land rijdt, vind ik een fijn gevoel’, besluit Antoinette.

Meer van de Actievelingen

Meer weten over deze elektrische Volvo en de avonturen van Theo en Antoinette? Bestel dan ACSI FreeLife magazine 3-2022. Tot en met begin mei geniet je nog mee van de ACSI FreeLife TestTour in Zwitserland. Zo vind je alle artikelen in een dossier. De video’s staan ook allemaal in een YouTube-playlist. En ook via onze nieuwsbrief en Facebookpagina blijf je op de hoogte. Abonneren en liken maar, want dan mis je helemaal niets!

Praat mee

  1. BW
    Bob Wagner

    Goedemorgen, is er al meer bekend over de actieradius van de XC40 in combinatie met een caravan van 1400 – 1500 kg?
    En hoe doet de Full electric het in verhouding tot de Pure electric, m.a.w. de versie met twin motor en single motor.
    Binnenkort wacht met de keuze tussen de T4 of elektrisch en deze informatie zou mij helpen in mijn beslissing.

    Reageer
    0
    0
    1. WK
      Wim Kleefstra

      Ik heb een XC40 single motor, uitvoering early 2022; 70 kWh accu. Met een caravan van 1500 kg ben ik op 1 april van Almere naar Rolde gereden en op 19 juni weer terug: 162 km enkele reis.
      Verbruik heenweg: 50,7 kWh/100km; met een flinke wind tegen; het was koud, had die nacht gesneeuwd.
      Verbruik terugweg: 39,8 kWh/100km; weer flinke wind tegen.
      Dat was dus beide keren onderweg bijladen.

      Reageer
      0
      0
      1. WK
        Wim Kleefstra

        Toevoeging: heen 90 km/h gereden; terug voornamelijk 80 km/h.

        Reageer
        0
        0
    2. Sander Cox

      De actieradius in combinatie met een caravan van 1.400-1.500 kilogram hebben we helaas niet kunnen testen tijdens de ACSI FreeLife TestTour in het Berner Oberland.

      Reageer
      0
      0
  2. AE
    Alex Engels

    Fijn dat de testers zo positief zijn. Echter veel praktische informatie wordt niet gegeven. Bv. hoe groot is het bereik tussen het ene laadstation en de volgende, zijn er voldoende (snel)laadstations of moet je je route daarop aanpassen. En voor zonder uitstoot rijden is maar relatief, is all stroom al duurzaam opgewekt bv. En zo zijn er nog wel meer vragen te stellen. Maar dat past waarschijnlijk niet in het positieve plaatje.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Elektrisch door het Berner Oberland

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht