Sophia en Benjamin proberen het op 1.860 meter hoogte en nemen handige tips mee. Gewapend met advies van collega’s, ondernemen we onze eerste echte wintercampertrip. Met integrale camper en camperbus gaan we op weg naar Europa’s hoogstgelegen camping Morteratsch in Zwitserland.
Bij terugkeer hebben we een schat aan ervaring opgedaan en nieuwe overlevingsstrategieën ontwikkeld. Je beseft dat als je een paar tips opvolgt, een camper zelfs in de winter de perfecte vakantiegenoot is.
Verwarming en ventilatie
De meeste campers beschikken standaard over de belangrijkste vereiste, een verwarmingssysteem. Deze systemen zetten vaak gas en soms brandstof om in warmte en comfort. Om te zorgen dat je er in de kou op kan rekenen, moeten de inlaat- en uitlaatopeningen vrij blijven van sneeuw en ijs.
Je doet er goed aan om de schoorsteen af en toe ijsvrij te maken, deze heeft vaak de neiging om dicht te vriezen. Net zo belangrijk als verwarming is ventilatie, wat vooral in de winter vaak wordt verwaarloosd. De toenemende vochtigheid zet zich dan als condens af op de koudere delen van de camper. Zorg dat je minimaal twee keer per dag grondig lucht.
Draai dan eerst de verwarming helemaal omhoog. Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht het opneemt. Zet vervolgens de verwarming lager en zet alle deuren en ramen gedurende vijf minuten open. Net zo belangrijk, schakel de verwarming in de winter nooit helemaal uit als je weggaat. Zo voorkom je dat deze afkoelt of dat leidingen bevriezen. Het is goed om te weten dat tussen Kerstmis en Nieuwjaar verwarmingsproducent Truma op sommige campings paraat staat met een hulpdienst.
Winterkamperen: Gasvoorziening
De verwarming is de grootste gasverbruiker in de camper. Daardoor is het brandstofverbruik in de winter aanzienlijk hoger dan in de zomer. In de winter gaat een standaard fles van 11 kilogram tussen de twee en vier dagen mee. Dit is afhankelijk van de isolatie van de constructie, de grootte van het voertuig en de buitentemperatuur.
Uiteraard is het daarom van belang dat je de gasvoorraad aan kan vullen. Grotere campings en camperplaatsen verkopen de veelgevraagde brandstof aan hun klanten. Voor langere verblijven kan je soms flessen van 30 kilogram huren, die naast het voertuig worden geplaatst en met een slang kunnen worden aangesloten. Dit werkt echter alleen bij campers met externe gasflesopslag.
Twee extra’s maken het gassysteem bijzonder winterklaar: 1. Een elektrische regelaarverwarming, Eis-Ex genaamd, die het bevriezen van de gasleiding voorkomt. 2. Een gasdrukregelaar die automatisch overschakelt van lege naar volle gasflessen (Truma Duomatic of vergelijkbaar). Zo blijft de verwarming zonder onderbreking aan. Een ledlampje op een bedieningspaneel geeft binnen aan wanneer de eerste fles aan vervanging toe is.
Stroomvoorziening
Ook het elektriciteitsverbruik ligt in de winter hoger dan in de zomer. Je brengt meer tijd door op je mobiele telefoon, doet het licht eerder aan en je kijkt wellicht meer tv. Bovendien trekt de verwarmingsventilator voortdurend stroom uit de camperaccu.
Hoewel een zonne-energiesysteem in principe helpt om de energiecapaciteit te vergroten, levert het in de winter minder op, omdat de zon minder vaak schijnt of de panelen tijdelijk zijn ondergesneeuwd. Daarom kun je het beste de camper aansluiten op netstroom, zeker als je langere periodes op de camping staat. Dit helpt ook bij het besparen van gas, aangezien de koelkast dan op 230 volt kan.
Watervoorziening
Het watersysteem vraagt in de winter natuurlijk speciale zorg. Dat begint met het vullen van het schoonwaterreservoir. De verwarming moet van tevoren enige tijd aanstaan. De vorstbeveiliging van de boiler blijft namelijk open bij temperaturen onder 4 °Celsius en dan loopt het gevulde water zo weer de tank uit.
De schoonwatertank is in vrijwel alle campers tegen vorst beveiligd. Bij de vuilwatertank komt dit minder vaak voor. Deze hangt vooral bij goedkopere campers meestal onder de vloer van het voertuig. Je kan vaak bij de fabriek isolatie en verwarming bestellen. Als deze echter ontbreken, bevriest de vuilwatertank snel bij temperaturen onder nul.
Als de tank niet kan worden geleegd, zal vroeg of laat het hele watersysteem niet meer bruikbaar zijn. IJsvorming is ook problematisch, omdat het bevroren water als gevolg van uitzetting schade kan veroorzaken aan de tank en de afvoerklep. Om dit te voorkomen, kun je bij een onverwarmde vuilwatertank de schuif openlaten en het vuilwater direct in een onder de camper geplaatste emmer laten lopen.
De emmer moet in elk geval meerdere keren per dag worden geleegd. Mocht er toch ijsvorming optreden in de vuilwatertank, dan kun je de inhoud weer vloeibaar maken met een speciaal antivriesmiddel.
Voortenten
Een voortent heeft veel voordelen in de winter. Zo dient deze als vuil- en temperatuursluis. Daarnaast biedt de tent nuttige extra opslagruimte voor ski’s, laarzen en kleding en beschermt deze kampeermeubilair ’s nachts tegen verse sneeuw.
Speciale wintervoortenten hebben meestal een steiler dak, zodat sneeuw beter wegglijdt of makkelijker geruimd kan worden. Over het algemeen geldt dat het opbouwen van een voortent enige tijd kost. Vermijd gepuzzel bij temperaturen onder het vriespunt. Met steeds minder gevoel in je vingers duurt het opzetten ook steeds langer. Oefen daarom in de voorbereiding van je reis met opbouwen en onthoud welke stok waarheen gaat en welk deel van de stof moet worden ingeregen.
Je kan als hulp extra markeringen aanbrengen op de tentonderdelen. En zelfs als dit alles de opbouw aanzienlijk versnelt, moet je alsnog op tijd beginnen. Niets is vervelender dan plotseling door de vroege schemering te worden overvallen, zodat de klus in het afnemende licht nog langer duurt.
Thermomatten
Meestal zijn integrale campers beter geïsoleerd dan buscampers. Toch heeft bijna elk model camper wel ergens een koudebrug. Vooral bij modellen met fabrieksmatig niet-geïsoleerde stuurcabines kan de bescherming tegen kou aanzienlijk worden verbeterd met thermomatten. Er zijn bijvoorbeeld isolatiehoezen verkrijgbaar voor de voor- en zijruiten op de boeg.
Sommige matten dekken zelfs de hele stuurcabine af en vallen over de motorkap en de deuren, tot aan de grond. Bij een buscamper vermindert een mat die aan de binnenzijde voor de openslaande achterdeuren is opgehangen, ook effectief de stralingskou die door de gleuf van de deur naar binnen komt. Er zijn ook geschikte thermomatten beschikbaar voor de vloer van de stuurcabine, die meestal niet is geïsoleerd.
Special over winterkamperen
Ben jij een beginnende winterkampeerders en kun je nog wat meer handige tips gebruiken? Dan kan ACSI FreeLife 8-2017 niet ontbreken. In dit nummer vind je een uitgebreide special over winterkamperen.
Bron: MPS