Koning winter staat weer voor de deur. Gaat jouw caravan of camper
in winterslaap of trek je er juist mee de sneeuw in? In dit artikel
bereiden we jou alvast voor op beide scenario’s.
Inhoudsopgave
- Checklist voor de winterkampeerder
- Checklist voor de winterstalling
- Schoonwatertank
- De juiste manier van isoleren
- Raamisolatie
- Tip: vergeet de rubber afdichtingen niet
- Scheiding stuurcabine
- Winterkamperen: 10 tips
Checklist voor de winterkampeerder
Ga je in de winterperiode met je camper of caravan op reis? Dan is het raadzaam om deze klusjes voor vertrek af te vinken.
Verwarming | Maak ruim voor vertrek een proefrit. Werken de kachel, de boiler en de ventilator? Zo niet, maak dan tijdig een afspraak bij de dealer of de werkplaats. |
Startaccu | Vertoonde deze in de zomer al de eerste tekenen van veroudering? Bespaar jezelf dan een pechgeval in de winter en vervang die accu. |
Wasbeurt | De eerste stap naar een optimale voorbereiding op de winter begint met een goede wasbeurt. Vaak wordt schade zo het eerst ontdekt. Vergeet ook niet de motorruimte en de onderzijde te controleren. |
Antivries | De antivries voor het ruitenwissersysteem en het koelmiddel voor de radiateur dienen temperaturen tot min 25 graden Celsius aan te kunnen. Controleer of het koelmiddel in de radiateur nog voldoende is. Wees voorzichtig met het kiezen van antivries. |
Winterbanden | In Oostenrijk wordt een winterband (herkenbaar aan het sneeuwvlok-symbool) met een profieldiepte van minder dan vier millimeter beschouwd als een zomerband. Gebruik banden niet langer dan zes jaar. Leeftijd is te zien aan de DOT-identificatie. |
Assen en steunen | Scharnierpunten van de achterste draagarmen, cranksteunen en stuurassen moeten minimaal één keer per jaar worden gesmeerd. Onze tip: gebruik Liqui Moly 203 smeerspray. |
Ruitenwissers | Slechte ruitenwissers zijn gevaarlijk. Rijden met slecht zicht kan als een administratief misdrijf worden beschouwd, wat kan leiden tot een boete en gedeeltelijke schuld bij een ongeval. |
Verlichting | Controleer zelf alle lampen en hun juiste stand. Een setje reservelampen bij je hebben is altijd handig. |
Sneeuwkettingen | Het bezit van sneeuwkettingen is op sommige wegen in Europa verplicht. Bij controle kun je een rijverbod krijgen, waardoor je niet verder mag rijden. |
Checklist voor de winterstalling
Grote of kleine beurt | Dit is het moment om alvast een datum af te spreken voor een zorgeloze herstart aankomend voorjaar. |
Vorstbeveiliging | Ook tijdens de winterstalling moet de vorstbeveiliging van het koelsysteem en het ruitenwassysteem in de gaten worden gehouden. In extreme gevallen kan er schade aan de radiateur of het waterreservoir ontstaan. |
Elektra | LiFePO4 boordaccu’s mogen maar tot 70 procent van hun capaciteit worden opgeladen. Bij voorkeur opgeslagen in een garage of hobbyruimte. Koppel de startaccu los en laad deze elke zes tot acht weken op. Schakel de hoofdzekering uit als de boordaccu(’s) aangesloten blijven. |
Visuele controle | Let vooral op vuilresten van bladeren en aarde aan de onderzijde van de camper, de motorruimte en de wielkasten. In dat vuil blijft vocht achter, wat corrosie veroorzaakt. |
Gassysteem | Zet de kraan van de tank of de gasflessen dicht. Zorg wel voor voldoende ventilatie. |
Woonruimte | Bescherm matrassen en bekleding van de stoelen tegen vocht en schimmelvorming. Ventilatieopeningen moeten open blijven, maar zorg ervoor dat muizen of andere (knaag)dieren niet binnen kunnen komen. De bouwmarkt heeft daar diverse oplossingen voor. |
Banden | Verhoog de bandenspanning met ongeveer 0,5 bar. Het is beter om de banden helemaal te ontlasten door de camper te ondersteunen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door de draagconstructie van de camper ergens op te laten rusten. |
Handrem | Zet de camper in een versnelling en laat de handrem los om vastlopen van de rem te voorkomen. Als je dit niet doet, loop je het risico dat je nieuwe remblokken of schijven nodig hebt na een paar maanden stilstand. Blokkeer de camper met wiggen op een ongelijke ondergrond. |
Diesel | Vul de dieseltank volledig en voeg een additief toe. Dit voorkomt de vorming van water en zuren in de tank, wat later bij het starten het injectiesysteem kan beschadigen. |
Schoonwatertank
De schoonwatertank moet in alle gevallen volledig geleegd worden en gedesinfecteerd voordat je camper of caravan naar de stalling gaat. Wie op safe speelt, spoelt het hele circuit door met een speciaal middel voor drinkwatersystemen zoals Lilie Winter Ban, Dr. Keddo FrostiSept of Multiman Frostex.
Deze producten zijn speciaal bedoeld voor het veilig conserveren van het watersysteem in de winter. Producten voor het koelwatersysteem van de motor bevatten giftige stoffen en mogen hiervoor zeer zeker niet worden gebruikt.
Tip:
Bij gebruik eerst de schoonwatertank helemaal leeg maken en het reinigings- en antivriesmiddel zo geconcentreerd mogelijk in de schoonwatertank doen. Daarna het middel voorzichtig door de leidingen voeren (ook door de boiler). Wanneer de gekleurde vloeistof naar buiten stroomt, is het hele systeem goed beschermd tegen vorst. Overigens zijn alle genoemde producten meerdere keren te gebruiken, ze mogen alleen niet te veel worden verdund.
De juiste manier van isoleren
Energie besparen is belangrijker dan ooit. Als de temperatuur daalt, neemt het gas- en dieselverbruik toe. Met isolatiedekens en/of buitenisolatie wordt het veel comfortabeler in je camper of caravan. Tegelijkertijd bespaar je waardevolle energie.
Als het buiten sneeuwt en de temperatuur ver onder het nulpunt ligt, is het prettig om in een aangenaam warme camper of caravan te zitten. Om te voorkomen dat die behaaglijke warmte ontsnapt, vertrouwen veel winterkampeerders op de isolatie van hun ramen en deuren. Anders staat de verwarming voortdurend op volle toeren te blazen en moeten de gasflessen sneller worden vervangen dan je zou willen. Dat is duur, en tijdrovend.
Herken koudebruggen
Als je weet waar de koude plekken in de camper zitten, heb je al een voorsprong. Afhankelijk van het voertuigtype zijn er verschillende oplossingen. Bij halfintegralen en buscampers bevinden de koudebruggen zich vooral in de stuurcabine. Basisvoertuigen als de Ducato en Sprinter zijn oorspronkelijk ontworpen als bestelauto en daarom minder goed geïsoleerd dan personenauto’s.
Bovendien hebben ze veel plaatsen waar de kou toegang heeft vanuit de motorruimte naar het interieur. Koude lucht komt gemakkelijk over
instaptreden, deuren, stoelframes en dashboarddelen, maar ook onopvallende openingen, zoals bij de montage-ogen van de veiligheidsgordels op de B-stijl, zijn een bron van koude lucht.
Door het ontwerp kun je koudebruggen in de stuurcabine niet volledig voorkomen, maar in ieder geval wel verzachten. Fabrikanten als Kantop en Hindermann bieden diverse isoleerdekens aan, maar ook gevestigde accessoire-experts als Reimo, Fritz Berger, Fiamma en Wigo Tenten hebben verschillende isolatieproducten in hun assortiment.
Raamisolatie
Moet je buiten of binnen isoleren?
Thermische deken buiten bevestigd
Pluspunten | Minpunten |
---|---|
+ Zeer goede isolatie | – Mogelijk nat na gebruik in regen en sneeuw. Bewaar vochtige spullen in de garage achterin. |
+ Er vormt zich geen condens aan de binnenkant van het raam, dus minder vocht aan de binnenzijde | – Je moet de camper enige tijd uit voor de bevestiging met elastische banden aan de spiegels of handgrepen. |
Thermische deken binnen bevestigd
Pluspunten | Minpunten |
---|---|
+ Snelle, ongecompliceerde montage met behulp van zuignappen of drukknoppen van binnenuit, je hoeft de camper niet te verlaten | – De isolatiewaarde is een stuk minder dan bij buitendekens |
+ De deken wordt niet blootgesteld aan weersinvloeden. Hij blijft droog en gaat daardoor langer mee | – Condensvorming aan de binnenzijde van de ruit |
– Voor een goede werking dient de deken beter aan te sluiten dan bij een deken aan de buitenkant |
Conclusie
Raamisolatie aan de buitenkant is effectiever dan isolerende dekens of matten die aan de binnenzijde worden aangebracht, omdat de kou niet in het voertuig dringt. de isolerende deken aan de buitenkant van de voorruit voorkomt dat die ruit te koud wordt en condensvorming ontstaat. bovendien ligt het dauwpunt in dit geval buiten, waardoor condens en vocht ontstaat tussen de deken en de buitenkant van de ruit, en niet binnen.
Tip: vergeet de rubber afdichtingen niet
De zwarte rubber afdichtingen op ramen, dakluiken, opbergvakken aan de buitenkant en de toegangsdeur mogen onopvallend zijn, ze hebben vooral in de winter een belangrijke functie. Als ze door uitdroging broos worden, verliezen ze hun isolatievermogen, waardoor koude lucht vrij in het interieur van het voertuig kan dringen.
Intacte afdichtingen voorkomen ook irritante trillingen. Vooral in
de wintertijd hebben de afdichtingen op de toegangsdeur veel te lijden bij het rijden op wegen die bewerkt zijn met strooizout. Ook de grote temperatuurverschillen werken niet mee.
In het ergste geval kan het afdichtingsrubber zelfs bevriezen zodat het bij openen van de deur uit de geleider scheurt. Er zijn een paar eenvoudige middelen om die afdichtingen vóór de winter mee te behandelen. Zoals talkpoeder, siliconenspray of speciale producten als rubber care van rotweiss, of protectolan van dr. Keddo. Rubbers houd je op die manier soepel en duurzaam.
Scheiding stuurcabine
Zo zijn er isolatiedekens voor zowel de binnen- als de buitenkant van de voorruit. Maar ook complete hoezen die andere delen van de cabine en de motorruimte kunnen bedekken. Vooral thermische dekens zijn een snelle en gemakkelijke manier om de kou zoveel mogelijk de baas te zijn. Er zijn ook dekens die de gehele stuurcabine van het interieur kunnen scheiden (inclusief de
draaibare voorstoelen).
Zelfs de beenruimtes in de cabine kun je efficiënt meenemen in de isolatie van de rest van de camper. Die zorgen overigens ook voor geluidsisolatie tijdens het rijden. Integraalcampers hebben als voordeel dat de stuurcabine volledig is geïntegreerd in de leefruimte, en ze hebben daarom alleen al door het ontwerp minder koudebruggen. Het zwakke punt is wel de grote panoramische voorruit,
waar veel warmte door verloren gaat.
Iets wat eigenlijk voor alle ruiten geldt. Waar bij integralen die grote voorruit het isolatieprobleem is, geldt dat voor buscampers voor de achterzijde van het voertuig. Om die koudebrug te overwinnen biedt onder meer Hindermann een achterdeurisolatie met een raamuitsparing aan.
Winterkamperen: 10 tips
Temperaturen van onder het vriespunt. Sneeuw. IJs. Kamperen in de winter is een uitdaging, maar steeds meer mensen zien de charme ervan in. Logisch, want met de juiste voorbereiding is winterkamperen ook gewoon heel erg leuk. En comfortabel! Met dit 10-stappenplan helpen we je op weg zodat je er straks warmpjes bij zit.