Het imago van dieselmotors is er de afgelopen jaren niet bepaald op vooruitgegaan. Tijd om bij de fabrikanten te neuzen wat ze als alternatief te bieden hebben. Voor mensen met een caravan is niet zozeer het vermogen in kW of pk van belang, maar het koppel, oftewel de energieoverdracht van de motor op de as(sen).
Elektro- en hybride-auto’s kunnen wat dat betreft niet tippen aan een dieselmotor, terwijl benzinemotoren het ook lang niet slecht doen. Om op je gemak met een caravan van 1.300 tot 1.600 kilogram te rijden, heb je 250 Newtonmeter nodig. In het besluitvormingsproces mag een gedegen kosten-batenanalyse uiteraard niet ontbreken. Als je minder vaak rijdt, is een hoog verbruik niet zo erg, zeker omdat de onderhoudskosten een stuk lager zijn dan bij diesel. We zetten de dieselalternatieven op een rijtje.
1. Benzine
Het alternatief dat qua modellenaanbod het dichtst bij diesel in de buurt komt, is de benzinemotor. Dankzij turbodrukvulling en directe inspuiting zijn hedendaagse automotoren qua koppel en zonder aanhanger bijna gelijkwaardig aan dieselmotoren. Nadeel: met een caravan aangekoppeld stijgt het verbruik meer dan bij gelijkaardige dieselmotoren. Financieel gezien spreken de basisprijs en lagere belasting in het voordeel van de benzinemotor. Bij het tankstation ben je wel duurder uit.
+ Uitgebreid netwerk van tankstations
+ Voordelig in onderhoud voor mensen die niet veel rijden
– Hoger verbruik dan diesel als caravan is aangekoppeld
– Hogere literprijs dan diesel
Risico’s: moderne direct ingespoten motorblokken stoten veel fijnstof uit, restricties en filters zijn niet uit te sluiten.
2. Autogas/lpg
Autogas of LPG (Liquefied Petroleum Gas) is in zo’n beetje elke automotor te verbranden, ook door de motor aan te passen. Dat laatste gebeurt meestal niet in de fabriek, maar kun je laten uitvoeren door een vakman. Daar ben je, afhankelijk van het type motor, tussen de € 1.800 en € 4.000 voor kwijt. Ondanks het extra verbruik van ongeveer 20 procent rendeert de overstap naar autogas als je veel rijdt al na een paar jaar. Dat komt door de geringe brandstofkosten van 50 tot 70 cent per liter.
Een ander voordeel op reis: dankzij de extra gastank stijgt de reikwijdte beduidend. Punt van aandacht is wel de garantie van de autofabrikant. Als je de motor binnen de garantieperiode laat aanpassen, verlies je wellicht het recht op garantie. Goed checken dus.
+ Veel automotoren kunnen achteraf worden aangepast voor autogas
+ Lage brandstofkosten
+ Grote algemene reikwijdte dankzij bivalente aandrijving
– Dure aanpassing motor voor autogas
– Ietwat minder vermogen en ongeveer 20% meer verbruik in gasstand
Risico’s: door het stapsgewijs opheffen van belastingvoordelen zal de prijs van autogas stijgen.
3. Aardgas/CNG
Ook met aardgas oftewel CNG (Compressed Natural Gas) kun je besparen. Dat wordt per kilo verkocht. De prijs verschilt niet zo gek veel van diesel, maar CNG-voertuigen hebben als voordeel dat ze dankzij hun goede milieubalans beduidend voordeliger in onderhoud zijn. Keerzijde van de medaille is het nogal beperkte aanbod van voertuigen en tankstations met CNG.
+ Gunstige milieubalans
+ Lage brandstofkosten
– Gebrekkig netwerk van tankstations
– Weinig geschikte auto’s op de markt
– Slecht koudestartgedrag
4. Hybride (met plug-in)
De kracht van hybride voertuigen is en blijft het stadsverkeer. Hier kan de elektromotor bij het wegrijden en accelereren ondersteunen en de remenergie gebruiken om de accu op te laden. Zogenaamde plug-in-hybride auto’s kunnen voor vertrek elektrisch worden opgeladen en zo een bepaalde afstand puur elektrisch afleggen. Op de snelweg is de accuvoorraad echter snel opgebruikt en dan schiet de verbrander in actie, wat tot een duidelijk hoger verbruik leidt. De e-motor ondersteunt enkel bij het accelereren.
Het aanbod aan deeltijds elektrisch aangedreven auto’s groeit gestaag, maar voorzichtigheid is geboden: sommige modellen zijn ongeschikt als trekauto. Een voordeel van plug-in-hybride en e-auto’s is het speciale e-kenteken, waarmee je in sommige steden gratis kunt parkeren en de busbaan mag gebruiken.
+ Emissievrij in E-modus
+ Speciale rechten dankzij E-kenteken in sommige steden
+ Elektrisch rijden mogelijk
– Hoog gewicht
– Hoge aanschafprijs
Risico’s: slijtage van de accu, met dure vervanging tot gevolg.
5. Elektro
Het grootste knelpunt van elektromobiliteit is nog altijd de energieverzorging. Tractie-accu’s zijn voor hun capaciteit nog te groot, te zwaar en te duur. Wat de motor betreft is het een heel ander verhaal. De elektromotor zelf is alle andere aandrijvingssystemen duidelijk de baas. De motor heeft een hoog rendement, behoeft amper onderhoud en heeft een voortreffelijk koppel, ook met aangehaakte caravan. Ondanks de gestage toename van het aantal toelatingen zijn er maar twee e-auto’s met noemenswaardige aanhangerlast (Tesla Model X en Jaguar I-Pace).
+ Volledige koppel mogelijk vanaf eerste omwenteling
+ Hoog rendement van de E-motor
+ Geen versnellingsbak nodig
+ Nauwelijks slijtage, minder vatbaar voor fouten
– Geringe reikwijdte als caravan is aangekoppeld
– Op veel plekken nog gebrekkig netwerk van laadpunten
– Lange oplaadtijd
– Hoge aanschafprijs
Risico’s: groot waardeverlies van actuele modellen als een nieuwe technologie plots de reikwijdte vergroot.
Conclusie dieselalternatieven
Diesel biedt voor kampeerders met een caravan achter de trekauto het beste compromis van basisprijs, kracht en aanhangerlast. Als je in het dagelijks leven veel korte afstanden rijdt, zijn benzine en hybride-auto’s een goed alternatief. Voor mensen die veel rijden is de ombouw naar autogas het overwegen waard. Aardgas is gezien het beperkte aanbod van automodellen en tankstations eerder een exotisch alternatief voor caravanners. Elektrische auto’s zullen nog wat jaren doorontwikkeld moeten worden, tot ze de dieselmotor op een dag wellicht kunnen vervangen.
Bron: MPS, Tekst: Philipp Heise