De zon achterna is niet alleen een liedje van Van Dik Hout, maar ook het motto van veel kampeerders. Om naar geliefde bestemmingen als Italië of Kroatië te reizen, moet je over de Alpen, wat in het hoogseizoen niet altijd even vlot gaat. De hoofdroutes door de Gotthardtunnel, over de Brenner of via de Tauern Autobahn zijn op zich prima, maar in de zomer en in het weekend wel heel druk. Gelukkig zijn er geschikte alternatieven.
San Bernardinotunnel
De Gotthardroute in Zwitserland van Basel richting Como wordt vooral gebruikt door reizigers die via het westen van Duitsland richting Italië reizen. Het knelpunt op deze route is de Gotthardtunnel waar in het hoofdseizoen vaak lange files staan. ’s Nachts gaat de tunnel soms dicht of kun je er slechts in één richting doorheen. Een alternatief is dan om via de San Bernardinotunnel te gaan. Voor het 292 kilometer lange traject van Basel naar Como in Italië heb je volgens de routeplanner circa 4 uur nodig als je via Luzern rijdt en dus de Gotthard Autobahn neemt.
Gotthardpas omzeilen
Wil je de Gotthard vermijden en kies je voor de 82 kilometer langere route via Zürich en Chur over de San Bernardino Autobahn, dan kost dit volgens de routeplanner ongeveer anderhalf uur meer. Op beide trajecten heb je met een camper tot 3,5 ton het Zwitserse tolvignet nodig (omgerekend € 32 voor 14 maanden); zwaardere campers van 3,5 ton of meer moeten de Zwitserse wegenbelasting LSVA (Leistungsabhängige Schwerverkehrsabgabe) betalen. Tip: als je met zo’n zware camper slechts af en toe door Zwitserland reist, kies dan voor de minst dure optie van 10 dagen naar keuze per jaar.
Alpenroute Felbertauernstraße
Kom je meer vanuit het oosten van Duitsland, dan ligt de route via de Brenner Autobahn en over de Brennerpas het meest voor de hand. Als je dit door veelvoorkomende files geplaagde traject wilt omzeilen, dan kun je de Felbertauernstraße nemen. Deze loopt van Mittersill in het SalzburgerLand naar Matrei in Oost-Tirol. Het grote pluspunt van deze route (nog afgezien van dat hij niet zo druk bereden wordt) zijn de fraaie uitzichten die slechts onderbroken worden door een ongeveer 5 kilometer lange tunnel. Je passeert zo’n 30 bergen van meer dan 3.000 meter hoog.
Tol
De tol voor de Felbertauernstraße is hetzelfde voor personenauto’s, campers als auto’s met caravan, wat de nodige besparingen oplevert. Als je bij Kiefersfelden van de snelweg A93 afgaat, hoef je helemaal geen tol te betalen. Op het traject van München naar Venetië betaal je op de Felbertauernstraße minder tol, waar wel een langere rijtijd van anderhalf uur tegenover staat.
Brenner Landstraße
Als je de Brenner wilt omzeilen, kun je bij Innsbruck de oude Brenner Landstraße nemen. Deze loopt voor een groot deel parallel aan de Brenner Autobahn en is tolvrij. Je mag op deze weg niet met een caravan rijden en wie met een camper rijdt, kan zich voorbereiden op het nodige bochtenwerk. Het tijdsverschil met de Brenner Autobahn bedraagt vanaf Innsbruck tot de Brenner ongeveer 30 minuten.
Slovenië en Kroatië
De Felbertauernstraße is ook een alternatief voor de meer oostelijk gelegen Tauern Autobahn die richting Slovenië en Kroatië gaat. Het traject van München naar Villach is via de Tauern Autobahn slechts 17 kilometer langer dan route 6 via de Felbertauernstraße. De rijtijd over deze panoramische route is ongeveer twee uur langer.
Haarspeldroutes
Er voeren vele wegen over de Alpen. Wie de door files geplaagde hoofdroutes wil mijden, is weliswaar niet altijd sneller ter plaatse, maar heeft wel een prettiger en fraaier rit en bespaart zich soms ook tol. Krijg je echt geen genoeg van de uitzichten op de Alpen? Dan kun je – als je genoeg rijervaring hebt – ook kiezen voor een of meer passen met hun vele haarspeldbochten. Dat neemt dan wel veel meer tijd in beslag, maar het is ook een bijzondere belevenis – uiteraard minder als je met een compacte camper reist dan wanneer je in een heel grote rijdt.
Deel jouw favoriete route
Heb jij een alternatieve Alpenroute die je niet terug vindt in dit verhaal? Deel ‘m dan gerust en laat een reactie achter onder dit verhaal.
Bron: MPS, Tekst: Anne Mandel