Ook is de elektrificatie op weg naar de Europese campings nu definitief in gang gezet, blijkt uit het onderzoek. Afgelopen jaar was ruim 6,5 procent van de nieuw aangeschafte trekauto’s een elektrische en twee derde was een (plug-in) hybride.
Volgens ACSI-directeur Ramon van Reine weten caravanbezitters heel goed wat ze willen en wat ze nodig hebben. “De auto moet natuurlijk sterk én zwaar genoeg zijn om de caravan probleemloos door heel Europa te trekken. Daar komt bij dat de gemiddelde caravaneigenaar wat ouder is en die doelgroep prefereert een hoge instap, hetgeen de populariteit van de SUV verklaart.”
Dit model auto roept milieutechnisch wellicht negatieve associaties op, maar caravanners rijden per definitie wel in veel jongere – en dus schonere – auto’s. “De gemiddelde leeftijd van het totale Nederlandse wagenpark is bijna 12 jaar, terwijl sowieso al de helft van de caravanbezitters een veel modernere auto heeft van hooguit 5 jaar oud. Een kleinere en lichtere auto zou bovendien harder moeten werken en relatief meer brandstof verbruiken met een caravan erachter”, aldus Van Reine.
Driekwart met elektrische aandrijving
Ondanks het nadeel van een beperkte actieradius, zetten ook caravaneigenaren stappen qua elektrificatie. In 2023 was 6,5 procent van de nieuwe trekauto’s elektrisch aangedreven, met de Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y en Volvo XC40 als populairste modellen. Van Reine: “Een jaar eerder was dat aandeel nog maar 2 procent, dus dat is een bemoedigende ontwikkeling. Vooral aangezien slechts een fractie van alle trekauto’s een leaseauto is. De caravanbezitters maken deze keuze als particuliere kopers dus echt zelf. Maar liefst twee derde was een (plug-in) hybride en dat maakt bij elkaar dat bijna driekwart van de nieuw aangeschafte trekauto’s een vorm van elektrische aandrijving aan boord heeft. De rol van diesel lijkt bij de nieuwverkoop met 1,6 procent uitgespeeld.”
Opmerkelijke verschillen
Het Trekauto-onderzoek laat jaar-in-jaar-uit steevast opmerkelijke verschillen zien met de rest van het Nederlandse wagenpark. Veel populaire merken en modellen in het straatbeeld en in de algemene verkoopstatistieken zien we bij de caravanners nauwelijks terug. Zo vinden Skoda, Peugeot, Opel en de Duitse premium-merken Audi, BMW en Mercedes relatief weinig aftrek onder caravaneigenaren, ook al bieden die fabrikanten een uitgebreid SUV-gamma.
De Mazda CX-5 is al voor het zesde jaar op rij de populairste caravantrekker, zo blijkt uit het Trekauto-onderzoek. Volvo en Mazda zijn verreweg de favoriete merken, maar staan beide niet in de top-10 van het huidige totale Nederlandse wagenpark.
Duitsland dieselland
ACSI voert hetzelfde onderzoek in Duitsland uit en dat levert opmerkelijke verschillen op, constateert Van Reine. “Daar zijn Mercedes, Skoda en BMW bijvoorbeeld wél populaire merken onder caravanners. En het is bij de Oosterburen ook lang niet alles SUV wat de klok slaat. Ook sedans en stationwagons prijken daar in de top-10, evenals Volkswagenbusjes. Bovendien zijn vier op de vijf caravantrekkers daar nog altijd dieselauto’s.”
Populairste merken: Populairste modellen:
- Volvo 11,6% 1. Mazda CX-5 9,1%
- Mazda 10,6% 2. Volkswagen Tiguan 5,0%
- Volkswagen 9,2% 3. Ford Kuga 4,5%
- Ford 7,8 4. Volvo XC60 3,5%
- Renault 6,4% 5. Toyota RAC4 3,3%
- Toyota 5,2% 6. Nissan Qashqai 2,9%
- KIA 4,7% 7. Hyundai Tucson 2,7%
- Hyundai 4,6% 8. Volvo CX40 2,7%
- Nissan 3,8% 9. Subaru Forester 2,6%
- Citroën 3,8% 10. Citroën C4 2,0%