Wat is jouw definitie van kamperen?
“Voor mij is kamperen ‘mobiel leven’. Het maakt niet uit of dat met een tent, een caravan of een camper is. Het belangrijkste is het gevoel van buiten zijn en de ongebonden, spontane manier van reizen. Het liefst zonder reserveringen, gewoon een bestemming kiezen en op pad gaan. Je vindt dan altijd wel ergens een mooie camping.”
Hoe kampeer je zelf?
“Zo simpel mogelijk, meestal met de motor en een tent. Het liefst kom ik op kleine, eenvoudige natuurcampings, ver weg van de hotspots. Rust en stilte, een prachtig landschap en spannende kronkelwegen zijn belangrijker dan luxueuze sanitairgebouwen of supermoderne voorzieningen op het terrein.”
Hoe ziet voor jou als kenner de ideale caravan eruit?
“Bestaat die dan? Voor mij zijn het rijgedrag en de bergruimte het belangrijkst. Voldoende laadruimte is altijd een probleem. Bij minder goed weer is ook een gezellige zithoek wel prettig. En voor een ontspannen vakantie heb je comfortabele bedden nodig. Een grote keuken met een enorme koelkast of ruimte voor grote tv’s zijn voor mij niet zo belangrijk. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en hangt af van ieders smaak en wensen.”
Hoeveel caravans heb je in de loop der jaren getest? En welke is jouw favoriet?
“Bij tweehonderd caravans ben ik gestopt met tellen. Ik doe minimaal één grote test per maand, dus door de jaren heen heb ik er heel wat gezien. Het is lastig om een favoriet te noemen. Soms ben ik blij dat ik zelf geen caravan hoef te kopen, vanwege het uitgebreide aanbod en de wetenschap dat ze allemaal sterke en zwakke punten hebben.”
Wat is een belangrijke ontwikkeling geweest in de afgelopen tien jaar?
“De technische uitrusting en het comfort hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dat geldt voor zowel voertuigen als voor campings. De basistechniek van caravans heeft zich, denk ik, vrij bescheiden ontwikkeld. Kopers van caravans kijken blijkbaar meer naar het uiterlijk dan naar verbeteringen op het gebied van chassis- en carrosserietechnologie. Ook daar zie je nieuwe ontwikkelingen, maar die moeten uiteindelijk wel haalbaar, zinvol en betaalbaar zijn.”
Wat zijn opvallende trends in de caravanbouw?
“Caravans zijn steeds luxer en comfortabeler geworden. Snufjes als airconditioning, koelkasten van 140 liter en manoeuvreeraandrijvingen waren er al langer, maar zijn de afgelopen jaren steeds gangbaarder geworden. Daardoor zijn wel de prijzen en het gewicht van caravans gestegen. Niet voor niets zijn er nu chassis die twee ton aan totale massa op één as kunnen dragen.”
Hoe ziet de caravan van de toekomst eruit?
“Dat is moeilijk te voorspellen. Niemand zal graag inleveren aan comfort. Maar als mensen minder te besteden hebben, zullen er weer eenvoudigere caravans op markt komen. Verder zal de vraag naar lichtere caravans blijven toenemen, dus daar zullen de fabrikanten zeker gehoor aan geven.”
Wat zijn volgens jou gemiste kansen op de kampeermarkt?
“Er kan zeker nog wel winst behaald worden bij de productie van lichtere caravans, zonder al te veel concessies op het gebied van comfort. Al zijn er ook zeker fabrikanten die dit al voortvarend en innovatief aanpakken.”
Hoe ziet kamperen er over tien jaar uit?
“Dat hangt af van onder meer de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. Campings spelen daar op middellange termijn misschien op in door (bijna) alleen nog maar huurcaravans aan te bieden. Op de camping zal je dan vooral kleinere, lichte caravans en huuraccommodaties zien. En misschien maakt de tent wel een comeback. Ik kan me ook voorstellen dat mensen met een elektrische auto die vooral gebruiken voor reizen op kortere afstand en dan een grote trekauto voor hun eigen caravan of een vast onderkomen huren.”
Heb jij als professioneel tester nog tips voor caravankopers?
“Dat hangt af van de individuele wensen. Als de caravan 49 weken stilstaat en slechts twee keer per jaar van zijn plek komt, staan woongenot en comfort bovenaan de lijst. Als je vaker met de caravan op pad gaat, zijn goede rijeigenschappen en veiligheidsvoorzieningen rond het chassis weer belangrijker.