Signalement
- Merk
- Volvo
- Model
- EX30
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.960 kg; maximumgewicht: 2.335 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.800 kg
- Prijs
- Vanafprijs: €38.495 Prijs testauto: €56.464
Elektrische auto’s hadden een tijdje de reputatie om duur te zijn in aanschaf. Maar met de groeiende populariteit en daardoor stijgende productieaantallen, neemt de concurrentie tussen merken toe en dat leidt doorgaans tot dalende prijzen. Volvo deed vorig jaar een forse duit in dat zakje door met de EX30 op de markt te komen, een compacte crossover (kruising tussen een SUV en een hatchback) met een vanafprijs van minder dan 40 mille voor de ‘Single Motor’ met achterwielaandrijving.
Met die basisversie heb je al 272 pk (343 Nm aan koppel), maar vanwege de 51 kWh accu beperkt Volvo het trekgewicht tot 1.000 kg. Kies je voor de grotere accu – de EX30 krijgt dan de toevoeging ‘Extended Range’ dan zet Volvo het licht op groen voor een caravan van maximaal 1.600 kilogram. Voor de TestTour naar Ticino stelde Volvo echter het topmodel van de EX30 ter beschikking met vierwielaandrijving en dus twee motoren die samen 428 pk (543 Nm aan koppel) leveren. Ook deze mag 1.600 kilogram trekken.
Rustgevend interieur
Lizette en Hans zijn aangenaam verrast bij de eerste kennismaking met de EX30: “Hij heeft een sportief uiterlijk en de kleurstelling aan de buitenkant is erg fraai. De EX30 Twin Motor Performance staat er lekker stoer bij met zijn grote wielen.” Ook over het interieur is ons testteam enthousiast.
“Vanbinnen is de EX30 rustgevend en mooi ontworpen. De afwerking van het dashboard en de deurpanelen met hergebruikte kunst – stof is zeer goed gelukt. Het grote scherm in de middenconsole is een blikvanger en het glazen panoramadak zorgt voor een ruimtelijk gevoel.”
Bij het instappen hebben Lizette en Hans het gevoel dat ze meer op dan in de stoel zitten. “Maar de stoelen zitten fijn”, concluderen ze, “en ze zijn goed en makkelijk te verstellen. Voor de bijrijder is er helaas geen lendensteun.”
Wennen aan de bediening
Het grote scherm mag dan indruk maken in het interieur, het vergt ook wel wat aanpassing als je uit een ’traditionele’ auto komt, want het is je tevens je instrumentenpaneel. “Het is behoorlijk wennen aan de vindbaarheid van alle functies op het scherm”, zo vertellen Lizette en Hans.
“Zelfs het dashboardkastje bedien je via het scherm. Een aantal basisknoppen voor veelgebruikte functies zou fijn zijn. Als je bijvoorbeeld het verbruik wilt zien tijdens het rijden, moet je drie knoppen aanraken op het scherm om dat op te roepen. Dat vinden we iets te omslachtig, en leidt ook teveel af. Je bent noodgedwongen veel met het scherm bezig en krijgt dan de melding dat je je aandacht bij de weg moet houden.”
Overigens staat het scherm wel lekker hoog en het is zeer goed afleesbaar. De menustructuur is logisch en duidelijk.
Snelste Volvo ooit
De EX30 is de meest compacte Volvo uit het gamma en de meest betaalbare. En opmerkelijk genoeg is het ook de snelste auto van het Zweedse merk. Tegenwoordig is de topsnelheid van alle Volvo’s begrensd op 180 kilometer per uur, maar qua acceleratie was geen enkel model uit de historie van Volvo sneller dan deze EX30 Twin Motor Performance.
Hij raffelt de sprint van 0 naar 100 kilometer per uur af in 3,6 seconden. Om dat even in perspectief te plaatsen: de meeste versies van de huidige Porsche 911 doen er langer over! “De prestaties van de EX30 zijn zeer goed”, zo bevestigen Lizette en Hans.
“Hij is echt supersnel, wat heel makkelijk is met inhalen. En hij reageert ook heel goed op het gaspedaal.” Zelfs met de Eriba Touring 530 achter de auto gaat de EX30 Twin Motor Performance er trouwens als een haas vandoor als je dat zou willen.
“De Volvo EX30 is echt supersnel, wat heel makkelijk is met inhalen”
Schokdemping
Een echt sportieve auto is de EX30 echter niet. “De vering is goed, maar je voelt wel duidelijk ribbels in het wegdek”, zo noteert het testteam op het evaluatieformulier. In een poging om dat wat te relativeren noteren ze erbij: “We reden op dat moment wel in België.” Onze zuiderburen gebruiken voor de snelwegen nog relatief veel beton en daar zitten inderdaad nog vaak naden tussen de platen die je goed voelt, vooral in het Waalse deel van het land.
“Zonder caravan gaat de EX30 makkelijk over drempels en reageert hij alert op stuurbewegingen. Met caravan blijft de auto heel comfortabel aanvoelen. Misschien zou de schokdemping dan nog iets steviger mogen zijn.” De testers zitten hiermee op één lijn met onze eigen bevindingen. Maar we tekenen daarbij aan dat de EX30 vanwege zijn korte wielbasis van 2,65 meter van huis uit iets ‘beweeglijker’ is dan een auto met een lange wielbasis. Stuggere dempers zouden dat iets kunnen verbeteren, maar het comfort tijdens solo rijden weer verminderen. Wij vinden het huidige compromis zeer geslaagd.
‘One pedal driving’
Over het rijgedrag van de EX30 met de Eriba zijn Lizette en Hans overigens wel zeer te spreken. Ze moesten even wennen aan het sterk afremmen op de elektromotor bij het loslaten van het gaspedaal (dat is instelbaar) waardoor je weinig of helemaal geen gebruik maakt van het rempedaal, ook wel ‘one pedal driving’ genoemd .
“Als je er eenmaal aan gewend bent is het erg fijn, ook met de caravan achter de auto. Je merkt overigens bijna niet dat er een caravan achter hangt. De combinatie is zo stabiel dat je ook tijdens het inhalen van een bus of vrachtwagen geen last hebt van zijwind of een zuigende werking. De EX30 reageert direct op de besturing, heeft veel kracht en dat maakt inhalen veilig.” Ook het bochtgedrag ervaren de testers als erg aangenaam. “De auto ligt goed in bochten, mede door de directe stuurinstelling”.
Energieverbruik
Tijdens de TestTour naar en in de regio Ticino hebben Lizette en Hans natuurlijk ook hun energieverbruik bijgehouden. Solo rijdend komen ze uit rond de 17 kWh per 100 kilometer, waarmee bijna 400 kilometer op een volle acculading kan worden afgelegd. Met de caravan gaat het verbruik bij onze testers forser omhoog dan we zelf tijdens onze test in Nederland vaststelden, want het verdubbelde ten opzicht van het solo rijden tot zo’n 35 kWh per 100 kilometer.
Dan kom je op een volle accu nog geen 200 kilometer ver. Tijdens onze test in Nederland bleven we steeds onder de 30 kWh met caravan. De rijstijl speelt hierbij zeker een belangrijke rol. De uitstekende stabiliteit van de combinatie nodigt wellicht uit tot een wat vlottere rijstijl, maar een 5 kilometer per uur hogere kruissnelheid zorgt ook al gauw voor een 5 kWh hoger verbruik.
Trekadvies
Het trekadvies voor een elektrische trekauto begint misschien een eentonig verhaal te worden. Kracht en koppel in overvloed in combinatie met een hoog eigen gewicht zorgt voor een uitstekend uitgangspunt. Voor de EX30 betekent dat 428 pk en 543 Nm bij een rijklaar gewicht van 1.960 kilogram. En daar komt nog vierwielaandrijving en een korte overhang achter bij.
Volvo houdt het op een maximum trekgewicht van 1.600 kilogram en dat is voor een met twee passagiers en wat bagage beladen EX30 (die dan zo’n 2.200 kilogram weegt) ook volgens onze veiligheidsvuistregel geen enkel probleem. De Volvo kan een kogeldruk aan van 100 kilogram.
Conclusie
Team Van Gestel is enthousiast over veel aspecten van de nieuwe Volvo EX30. Het comfort en de prestaties staan bovenaan het lijstje pluspunten. Aan andere zaken moeten Lizette en Hans meer wennen, zoals de bediening van de auto.
Over het rijbereik zijn ze minder enthousiast. “Zou de actieradius met caravan groter zijn dan zou deze auto zeker een overweging zijn voor ons, maar nu moet je voor een langere dagafstand te vaak een laadstop maken.” Rustiger rijden en kortere dagetappes blijven voor elektrisch caravantrekken nog het devies.
Meer weten over de TestTour Ticino?
Lees hier meer over onze twee testteams in Zuid-Zwitserland. Hou ook ons YouTube-kanaal in de gaten voor de nieuwste video’s!
Al enthousiast? En wil je zelf op reis naar Ticino? Bekijk dan eens onze campings op Eurocampings.