Signalement
- Merk
- Volvo
- Model
- EX40 Twin Motor Performance
- Oplaadtijd voor DC snelladen
- 28 min. (10-80 procent)
- Puur elektrisch bereik
- Tot 536 km
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Rijklaar: 2.184 kg; maximum: 2.650 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.800/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.800 kg; maximum kogeldruk: 100 kg.
- Basisprijs
- Vanafprijs: € 45.995 Testauto: € 67.719 EX40 Essential met SEPP
Ons testteam heeft al wat ervaring met elektrisch rijden opgedaan, want Ankie rijdt zelf dagelijks in een elektrische auto, een Hyundai Kona. Maar de Volvo EX40 Twin Motor Performance waarmee ze naar Zwitserland afreizen, is wel een stuk sterker gemotoriseerd dan hun eigen EV. Hij heeft standaard twee elektromotoren aan boord die in totaal 442 pk afleveren aan alle vier de wielen. Het gezamenlijke koppel bedraagt liefst 670 Nm. Mooie cijfers voor een trekauto!
Terug door Frankrijk
Naar Ticino besluit ons testteam op de heenweg door Duitsland te rijden. Er zijn genoeg snel-laadstations langs de Duitse snelwegen, maar de familie Moonen vindt dat niet altijd duidelijk is hoeveel stroom deze kunnen leveren en het is er vaak druk waardoor je soms moet wachten. Op de terugweg gaat de reis vanaf Bazel door Frankrijk omdat Rob, Ankie en hun twee zoons Lars en Sven nog even een stop maken bij vrienden in België.
De laadinfrastructuur langs de Franse snelwegen is wel een stuk slechter dan in Duitsland, maar het gaat langzaam maar zeker wel de goede kant op. Het verhaal dat je in Frankrijk de caravan vaak niet af hoeft te koppelen, kan wat Rob betreft naar het land der fabelen worden verwezen. “Het lukte ons slechts één keer om de caravan aangekoppeld te laten tijdens het laden.”
Vaak laden
De familie Moonen moet wel vaak gebruik maken van de snelladers. Met de 2,30 meter brede en 2,61 meter hoge Dethleffs c’go is de luchtweerstand van de combinatie hoog en dat speelt een belangrijke rol in het energieverbruik. Enkele kilometers per uur sneller rijden zorgt voor een exponentieel oplopend stroomverbruik omdat de luchtweerstand boven de 80 kilometer per uur zeer zwaar gaat wegen. Met een volle accu (79 kWh bruikbaar) noteert ons testteam een verbruik van 38 kW per 100 kilometer, wat aan de hoge kant is.
Tijdens onze eigen test noteerden we – weliswaar zonder bagage – tussen de 31 en 35 kW. En dan kun je nog wel 225 kilometer ver komen met een volle accu. Maar snelladen gaat alleen snel tot 80 procent acculading, dus na de eerste stop ben je wel 20 procent van je actieradius kwijt. En als je zoals ons testteam vaak al bij 25 procent lading weer aan de snellader gaat, benut je dus feitelijk maar 55 procent van de inhoud van de accu. En dat verklaart waarom de familie Moonen maar 125 tot 135 kilometer kon afleggen tussen twee laadpunten en op de terugweg negen laadstops heeft gemaakt.
Zeer krachtig
Ons testteam constateert onderweg al snel dat de EX40 ‘zeer krachtig is’. “De auto accelereert zeer snel, invoegen op de soms korte opritten in het buitenland gaat ook met de caravan heel gemakkelijk,” zo noteren ze in hun verslag. Het bevestigt onze bevindingen. Indien gewenst kun je solo in 4,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten, met caravan hebben we dat natuurlijk niet gemeten, maar dat er een flinke vermogensreserve is, mag duidelijk zijn.
Het valt Rob en Ankie ook op dat de EX40 met gemak de hellingen op en af gaat als het wat bergachtiger wordt. “De cruisecontrol past zich direct aan de hellingsgraad van de weg aan, waardoor je met precies dezelfde snelheid een steile helling bergop rijdt. Gaat het steil bergaf, dan merk je dat de Volvo op de elektromotor gaat afremmen als je meer dan drie kilometer per uur sneller gaat dan de ingestelde snelheid.”
Zeer stabiel
Het rijgedrag van de combinatie is zeer stabiel, zo constateren onze testers. “De caravan is door zijn omvang wel wat gevoelig voor zijwind. Je voelt het een beetje in het stuur, maar het is niet hinderlijk en heeft geen effect op de stabiliteit van de combinatie. De auto ligt heel stabiel in bochten en lijkt bijna geen last te hebben van G-krachten.”
De stabiliteit van de EX40 is mede te danken aan het gewicht, want rijklaar weegt de auto al 2.184 kilogram. Met drie personen extra en bagage aan boord zal hij zeker over de 2.400 kilogram gaan. Daar komt bij dat de korte overhang achter van de EX40 ervoor zorgt dat slingerbewegingen minder worden doorgegeven van de auto aan de caravan en omgekeerd.
Nauwelijks verouderd
De EX40 is verder geen andere auto geworden dan de vorig jaar nog vrij ingrijpend vernieuwde XC40. Het exemplaar dat de reis naar Ticino maakt, heeft zelfs nog de ‘oude’ typeplaatjes, want de naamsverandering werd pas kort voor de TestTour doorgevoerd en ‘onze’ auto was toen al van de band gelopen in het Belgische Gent.
Aan het design veranderde Volvo bij de facelift vorig jaar weinig. Meer dan een andere grille en bumper was het niet en meer heeft de EX40 ook niet nodig. In de basis loopt het model nu – als we de benzineversies meetellen – al zes jaar mee. Maar het model veroudert nauwelijks en blijft fris en origineel overkomen. Het kan zo nog jaren mee!
Intuïtief
Dat geldt wat ons betreft zeker ook voor het interieur, al hoor je van liefhebbers van grote beeldschermen soms dat ze het wat ouderwets vinden. Dat is een kwestie van smaak natuurlijk, wij zien graag meer fysieke knoppen in plaats van een groot scherm om bijna alle functies te bedienen. Rob en Ankie zijn het daar mee eens: “Het touchscreen is er bijna alleen voor ‘niet-essentiële’ functies’, waardoor je de aandacht op de weg kunt houden.”
De EX40 is bovendien gemakkelijk te rijden en de bediening is heel intuïtief, al is het even wennen dat hij geen aan-en-uitknop heeft. Ook het ‘one pedal drivewerkt prima, want we hebben de rem slechts een enkele keer hoeven te gebruiken.” Daarentegen zijn onze testers niet enthousiast over de navigatiefunctie met ‘laadadvies’. “Het systeem is vrij star, niet nauwkeurig genoeg en het houdt geen rekening met het meerverbruik als gevolg van de caravan.”
Goed voorbereiden
“De kofferruimte is lekker ruim en makkelijk te beladen”, constateert de familie Moonen. “En je hebt een aparte ruimte onder de motorkap voor het opbergen van de laadkabel. Het is met caravanrijden wel handiger als de laadaansluiting in het midden aan de voorkant van de auto zit. Nu moet je altijd de caravan afkoppelen omdat de laadkabel linksachter zit en veel laadpunten aan de rechterkant op de stoep staan met een te korte kabel.” Een laadpunt middenvoor heeft natuurlijk weer andere nadelen, want dan moet je bij veel laadplekken altijd vooruit inparkeren.
Het wachten is op de autofabrikant die twee laadklepjes monteert, dan maak je iedereen blij. Onze testers hebben overduidelijk genoten van hun vakantietrip met de Volvo EX40 en het gemak waarmee de auto de caravan kan trekken. Dat ze vaak moesten laden was wel een beetje een tegenvaller, al ligt dat deels aan het niet goed benutten van de accucapaciteit. Het laat zien dat je de reis met een elektrische auto met caravan goed moet voorbereiden en een lange dagetappe beter niet kunt maken.
Trekadvies
Zoals bij de meeste elektrische auto’s het geval is, heeft ook de Volvo EX40 vermogen en trekkracht genoeg. Bovendien is ook de EX40 een vrij zware auto, rijklaar 2.184 kilogram, waardoor hij tijdens het trekken van een caravan de dominante factor zal zijn in de combinatie.
Volvo geeft voor de EX40 Twin Motor Performance een maximaal trekgewicht op van 1.800 kilogram en dat is zelfs zonder bagage en inzittenden al bijna voldoende om te voldoen aan onze veiligheidsvuistregel dat de beladen caravan niet meer dan 75 tot 80 procent zou moeten wegen van de beladen trekauto. Dus met wat lading aan boord is 1.800 kilogram zeker nog binnen de veiligheidsmarge. De maximum kogeldruk van de EX40 bedraagt 100 kilogram.
Meer weten over de TestTour Ticino?
Lees hier meer over de belevenissen van onze twee testteams in Zuid-Zwitserland. Hou ook ons YouTube-kanaal in de gaten voor de nieuwste video’s!
Al enthousiast? En wil je zelf op reis naar Ticino? Bekijk dan eens onze campings op Eurocampings.