De caravanners uit Doetinchem rijden zelf in een vierwielaangedreven CX-5, de caravantrekker bij uitstek. De CX-60 Takumi waarmee ze naar Denemarken afreizen, zien Fons en Rinske als een flinke upgrade. “Dit is in vergelijking met de CX-5 de overtreffende trap.”
Gekoelde voorstoelen
Fons wordt vooral enthousiast van het koelsysteem van de voorstoelen en Mazda’s 360° View Monitor. Dit uitgebreide camerahoogstandje maakt gebruik van een systeem met vier camera’s dat alle zijden van de auto bestrijkt. Voor dit geavanceerde camerasysteem moet je wel extra bijleggen en het optiepakket Convenience & Sound ter waarde van € 3.000 aanvinken. Met dit pakket ben je ook meteen verzekerd van onder andere een elektrisch bedienbare achterklep met handsfree-functie, instapverlichting en een draadloze telefoonoplader.
De Takumi van Fons en Rinske is daarnaast uitgerust met de twee andere optiepakketten waarmee je deze Mazda kunt uitbreiden: het Driver Assistance (€ 1.750) en Panoramic Pack (€ 1.500). Ook aan de binnenkant laat de uitrusting van de CX-60 volgens de Mazda-rijders niets te wensen over. De witte, lederen stoelen geven de Takumi een extra chique uitstraling. Al vindt Rinske het jammer dat het wel een besmettelijke kleur is.
Het interieur van de CX-60 Takumi
De CX-60 is verkrijgbaar in vier uitvoeringen, waaronder de Homura, waarmee familie Droogsma (een van de andere testteams) naar Denemarken reist en deze meeste luxe Takumi-versie. Het verschil tussen de Homura en Takumi zit ’m vooral in het met wit nappaleder beklede interieur en de esdoornhouten sierpanelen op de middenconsole. Het dashboard van de Takumi is versierd met stikselnaden, die verwijzen naar de Japanse bindkunst.
Rijgedrag
De CX-60 wordt aangedreven door een viercilinder 2.5 liter benzinemotor (Skyactiv-G) en een 129 kW sterke elektromotor. Op deze elektromotor zou je zonder caravan tot 63 kilometer kunnen rijden bij een snelheid tot maximaal 100 kilometer per uur. De CX-60 met achttrapsautomaat is dankzij deze hybride aandrijflijn goed voor een totaal vermogen van 327 pk. Komt dat even mooi uit met de LMC Videro 580 D aan de trekhaak, die zonder belading al bijna 1.500 kilogram weegt. “Je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt”, vindt Fons. “Dat merk je eigenlijk alleen bij een drempel, maar dat is een kwestie van je snelheid aanpassen.”
Zowel rechtuit als in bochten heeft de CX-60 volgens Fons een feilloos weggedrag. “Een AWD (all wheel drive, red.) is nauwelijks van zijn stuk te brengen. De LMC is een stuk zwaarder dan onze eigen caravan, maar dat heb je nauwelijks in de gaten dankzij het grotere vermogen. Als een vrachtwagen je inhaalt, voel je dat je ernaartoe wordt gezogen, maar dat is bij iedere combinatie zo.”
Verbruik
Met zo’n overdosis aan vermogen verwacht je niet per se een zuinige auto, helemaal niet met zo’n flinke caravan erachter. Het testteam uit Doetinchem noteerde op de heenreis naar Denemarken een verbruik van zo’n 9 liter per 100 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 90 kilometer per uur. En dat is volgens Fons alleszins acceptabel. “Zeker als je bedenkt dat we met onze eigen auto ongeveer op hetzelfde verbruik van 1 op 11 uitkomen. De elektromotor is puur ondersteunend. Daarom hebben we de elektromotor alleen gebruikt voor de ritten zonder caravan.”
De elektromotor kun je overigens ook opladen in de Charge-modus, een van de vijf rijstanden waaruit je kan kiezen in het Mi Drive-systeem. Deze verschillende modi zorgen ervoor dat de auto beter is voorbereid op verschillende weersomstandigheden en ondergronden.
Mazda Driver Personalisation System
Nog zo’n intelligent snufje is het Mazda Driver Personalisation System, dat de bestuurder identificeert en automatisch alle persoonlijke voorkeuren herkent. Zo staan de stoelpositie, het stuurwiel, de spiegels, het head-up-display en zelfs de geluids- en klimaatregelingsinstellingen meteen goed.
Trekadvies Mazda CX-60
De Mazda CX-60 Takumi is met een rijklaar gewicht van 2.070 kilogram geen lichtgewicht, maar dat is voor een caravantrekker juist gunstig. Beladen mag de CX-60 zelfs bijna 2,7 ton wegen. Als je daar goed gebruik van maakt wordt de CX-60 nog dominanter als trekauto en kun je er gemakkelijk een caravan van 2.000 kilogram achter hangen. Meer mag van Mazda wel, maar wij zijn uit veiligheidsoogpunt altijd wat voorzichtiger. De CX-60 heeft een maximum kogeldruk van 100 kilogram.
Conclusie
Ook na de TestTour is de CX-60 voor dit testteam nog altijd de overtreffende trap. “Het rijcomfort en de trekkracht springen er voor ons in positieve zin uit”, concludeert Fons. Ondanks “heel veel toeters en bellen”, zoals het testteam het zelf omschrijft, zouden zij best een aantal van die technische hoogstandjes terug willen zien in hun eigen Mazda. Fons: “Het panoramadak, de frisse lucht in de stoelen (stoelairco, red.), het navigatiesysteem, het head-up-display en de ruime middenconsole waar je veel spullen in kwijt kunt, zijn ons het meest bijgebleven. Daarnaast is het camerasysteem (Mazda 360° View Monitor, red.) met vier camera’s fantastisch. Daardoor kun je tijdens het achteruitrijden heel precies jouw positie zien.”
De nieuwste Mazda CX-60
Terwijl in dit artikel de Mazda CX-60 uit modeljaar 2024 centraal staat, heeft Mazda zijn topmodel alweer doorontwikkeld. Zo heeft de 2025-versie zachtere achtervering en stevigere schokdempers en is het kleurenpalet uitgebreid met de lakkleur Zircon Sand. De Homura is voortaan standaard voorzien van een binnenpaneel met vinyllederen afwerking, zwarte nappalederen stoelen en zwarte hemelbekleding. Mazda brengt bovendien twee nieuwe uitvoeringen op de markt: Homura Plus en Takumi Plus. De goedkoopste nieuwe Mazda CX-60, de Prime-Line, staat bij de Nederlandse dealers in de showroom vanaf € 55.290.
Het interieur van de 2025-versie van de Mazda CX-60.
Bekijk de video!
Wil je meer zien en te weten komen over deze superdeluxe caravantrekker? Vergeet dan niet de bijbehorende video te bekijken die je hierboven aan kunt klikken. Meer weten over de TestTour? Ga dan naar de playlist op het Youtube-kanaal van ACSI.