Als het gezin tijdens de ophaaldag van de TestTour hun testauto ziet shinen, zijn de kinderen meteen om. “Wat een grote, coole, gave bak”, glundert Sven terwijl hij zijn vader uitbundig op zijn linkerschouder slaat. Waar Jan en Leonie worden bijgepraat over alle features, zijn Mats en zijn jongere broer Sven vanaf de achterbank alvast zelf op verkenning bij hun eigen middenconsole. “Kijk Mats, we kunnen hiervoor in het midden zelf het ventilatieniveau en de stoelverwarming instellen. Wel jammer dat we hier achterin geen stoelkoeling hebben. Dat kan alleen voorin.”
Mats is vooral blij met de twee USB-C stekkers en zelfs een 230V-stopcontact. “Hebben we in ieder geval genoeg oplaadpunten voor onze telefoons. We hebben geen normale USB-aansluitingen, dus gebruiken we een splitter waarop je twee normale USB-kabels kan aansluiten.” Ondertussen heeft Mats zijn smartphone alvast via Bluetooth gekoppeld met het Apple Carplay-systeem van de CX-60. Kan hij straks zelf de muziek bepalen.
Rug airco
Net als hun jongens kunnen Jan en Leonie niet wachten om te gaan rijden. Voor Jan springen er op het eerste oog drie dingen uit. “De kleurencombinatie is mooi en hij heeft een sportieve uitstraling, mede dankzij de grote, sportieve wielen.” Vanbinnen vallen de “strakke, leren bekleding, het ruime en mooie display en de bekerhouders in zowel de deur als de middenconsole” het meest op.
Na een rit van zo’n zeshonderd kilometer met de caravan aan de trekhaak oogt Jan wel heel ontspannen. “Ja, wat wil je met zo’n comfortabele auto”, glimlacht hij. “Het zijn lekkere stoelen met veel verstelopties en die je vast kunt instellen met memory functies.” De leren bekleding met stoelkoeling valt bij Jan helemaal in de smaak. “De koeling werkt perfect. In mijn eigen auto heb ik in de zomer altijd een natte rug.”
Onderweg opladen
De CX-60 beschikt over zoveel technische snufjes dat je lang niet alles ontdekt. Daar kwamen Jan en Leonie in de tweede week zelf ook achter. Voordat ze met de Homura (zonder caravan) het strand van Rømø opreden, ontdekte Jan een efficiënte rijmodus. Dankzij het Mi-Drive systeem kun je in deze uitvoering van de CX-60 switchen tussen vijf rijstanden. Deze verschillende modi zorgen ervoor dat de auto beter is voorbereid op verschillende weersomstandigheden en ondergronden.
In de Charge-modus wordt de elektromotor onderweg opgeladen om in de stad of op de camping lekker stil elektrisch te rijden. “Na zo’n tachtig kilometer kwamen we erachter dat de accu alweer halfvol was. Omdat de elektromotor puur ondersteunend is en je bij de meeste laadstations de caravan moet afkoppelen, hebben we op de heen- en terugreis niet geladen. Dat kon gelukkig ook bij de camping.”
Rijcomfort
Buiten alle gemak en luxe van de CX-60 viel het testteam na hun eerste rit met de caravan meteen iets op aan de vering. Jan: “Toen we wegreden, merkten we dat de caravan deinde. Later bleek dit ook het geval te zijn zonder belading. Naar onze mening is de achtervering net iets te zacht afgesteld.”
Desondanks rijdt de combinatie met de ruim zeven meter lange Bürstner Premio Limited 490 TS volgens Jan super. “Hij slingert niet en de auto trekt hem met gemak. Je hebt niet in de gaten dat er een caravan achter hangt. Ook in korte, krappe bochten en wegversmallingen gedraagt hij zich prima.”
Trekadvies
De Mazda CX-60 Homura weegt rijklaar al 2.070 kilogram en heeft een laadvermogen van bijna 600 kilogram. Als je dat goed benut voor de zware bagage en dus de trekauto qua gewicht extra dominant maakt, dan is een trekgewicht tot 2.000 kilogram volgens onze veiligheidsvuistregel zeker nog verantwoord. Dat is mede te danken aan de standaard vierwielaandrijving en de korte overgang achter. De CX-60 heeft een maximum kogeldruk van 100 kilogram.
De Mazda CX-60 Homura mag caravans van twee ton trekken en is daarmee een echte krachtpatser.
Homura en Takumi
De CX-60 is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: de Prime-Line, Exclusive-Line en de twee uitgesproken design-uitvoeringen Takumi en Homura. Tijdens de TestTour Denemarken gaan de Homura en Takumi mee.
De rijke uitrusting van het optiepakket Comfort Pack met onder andere stoelventilatie, gezichtsherkenning en elektrische stoelverstelling zit standaard op de Homura- en Takumi-uitvoering.
De Homura die in deze test centraal staat, kenmerkt zich door het design van de voorbumper, dat de luchtinlaat accentueert. Een groter deel van de oppervlakte onder de bumper is uitgevoerd in de carrosseriekleur. Verder springen de 20-inch lichtmetalen wielen en het zwarte interieur met lederen bekleding in het oog.
Ook bij deze uitvoering laat de witte ambianceverlichting op de portierbekleding voor en achter de hoogwaardige interieurafwerking het beste tot zijn recht komen.
De Homura-uitvoering komt overeen met die van de Exclusive-Line met Comfort Pack, met de toevoeging van verlichting in de voetruimte achter en een verstelbaar stuurwiel. Bovendien is bij deze uitvoering het nieuwe Driver Personalisation System aanwezig. Dit gepersonaliseerde rijsysteem van Mazda bestaat uit drie functies: automatische rijpositiehulp, automatisch herstel van de instellingen en hulp bij het in- en uitstappen doordat het stuurwiel en de stoel respectievelijk naar voren en naar achteren schuiven.
Conclusie
Na een kleine twee weken toeren naar en door Denemarken is de familie Droogsma nog altijd in hun nopjes met de CX-60. Dat is vooral te danken aan “het hoge zitcomfort, de opties van zowel het display als de standen en bediening van de stoelen en de royale laadruimte.”
Nu het gezin uit het Drentse Anloo sinds eind augustus zelf ook een caravan heeft, is het voor Jan en Leonie duidelijk wat hun nieuwe trekauto wordt. “Dat wordt ook een plug-in hybride auto, vooral omdat het beter is voor het milieu.”
Bekijk de video!
Wil je meer zien en te weten komen over deze supersterke caravantrekker? Vergeet dan niet de bijbehorende video te bekijken die je hierboven aan kunt klikken. Meer weten over de TestTour? Ga dan naar de playlist op het Youtube-kanaal van ACSI.