ACSI FreeLife

Menu

Nissan X-Trail: benzine tanken, elektrisch denken

Logo ACSI FreeLife TestTourDe grootste SUV van het Japanse automerk Nissan is de X-Trail, die in de nieuwste generatie alleen nog als hybride wordt geleverd. Voor de ACSI FreeLife TestTour fungeerde hij als trekauto voor een LMC Tandero 480 D. We testten hem samen met het testteam Gezinskampeerders.

Auteur
Mario Vos
Datum
ReactiesReageer
TestTour Jura_testteam Actieve Levensgenieters_test Nissan X-Trail_auto en caravan

Signalement

Merk
Nissan
Model
X-Trail e-Power e-4orce 4WD
Onderstel
Seriële hybride, aangedreven door 2 elektromotoren met gezamenlijk 213 pk en 530 Nm; stroomvoorziening: driecilinder-turbobenzinemotor 1.497 cm3 met 158 pk; aandrijving/transmissie: vierwielaandrijving, automaat
Testjaar
2023
Gewicht
Seriële hybride, aangedreven door 2 elektromotoren met gezamenlijk 213 pk en 530 Nm; stroomvoorziening: driecilinder-turbobenzinemotor 1.497 cm3 met 158 pk; aandrijving/transmissie: vierwielaandrijving, automaat
Basisprijs
Vanafprijs X-Trail e-Power: € 50.390, prijs testauto (X-Trail e-Power e-4orce 4WD): € 65.740

Nissan heeft een lange traditie in het bouwen van terreinauto’s. De Patrol, die bij ons al een tijdje niet meer leverbaar is, debuteerde al in 1960. Met zo veel ervaring lag het voor de hand dat de Japanse fabrikant snel zou inhaken op de SUV-trend en zo gebeurde het ook. Vlak na de eeuwwisseling verscheen de X-Trail, die toen nog standaard vierwielaandrijving had en nog best wat kon presteren op ongeplaveide wegen.

Inmiddels zijn we bij de vierde generatie van deze stoere SUV beland, die in 2022 in ons land op de markt kwam. Vierwielaandrijving is niet meer standaard, de nadruk is nog meer komen te liggen op comfort én de jongste X-Trail is in ons land altijd een hybride. Een bijzondere hybride zelfs, want het is een van de weinige seriële hybrides op de markt waarin je alleen elektrisch rijdt, maar altijd benzine tankt. Gebleven zijn door de jaren heen wel de trekkwaliteiten van de X-Trail, want vrijwel elke uitvoering mocht minstens een middenklassecaravan aan de haak nemen.

Luxe uitstraling

Het exemplaar dat Nissan ons ter beschikking stelde, heet voluit X-Trail e-Power e-4orce 4WD. Een hele mondvol om uit te leggen dat het een hybride auto is met vierwielaandrijving. De auto heeft een indrukwekkende uitstraling en ons testteam vindt het “een mooie auto met een luxe voorkomen”. Om daaraan toe te voegen dat “het een best compact ogende auto is voor een zevenzitter met vierwielaandrijving”. Wat de lengte van 4,68 meter trouwens wel bevestigt.

Een van de bijzonderheden van de nieuwe X-Trail is inderdaad dat je hem niet alleen in een vijfpersoons uitvoering kunt bestellen, maar ook als zevenzitter, zoals ons testexemplaar. De achterste twee zitplaatsen zijn echter alleen geschikt voor kleine kinderen.

Als je die zitplaatsen niet nodig hebt, kun je het bankje neerklappen en heb je altijd nog 485 liter laadvolume tot je beschikking. Wie bagageruimte belangrijker vindt, kan toch beter de vijfzitter kiezen, die bijna 100 liter meer laadvolume heeft. Maar ons testteam is van mening dat je “zelfs met een van de twee zitplaatsen van de derde rij neergeklapt, al veel bagageruimte hebt”. Het beladen gaat gemakkelijk; ook als de caravan achter de auto hangt, kun je goed bij de bagageruimte, vindt het team.

Comfortabele stoelen

Van het interieur worden de testende Gezinskampeerders behoorlijk enthousiast. “Mooie afwerking, een strak interieur in een mooie kleurstelling en een uitgebreid dashboard met veel knopjes en functies”, zo laten ze noteren. En er volgen meer complimenten voor het zitmeubilair: “Erg comfortabele stoelen met veel verstelmogelijkheden en een goede steun door de iets rondlopende rugleuning. De achterbank is verschuifbaar en de hellingshoek van de rugleuning kan ook een beetje worden aangepast.”

Nu we het toch over comfort hebben, de X-Trail rijdt opvallend soepel en de vering is vooral op comfort afgestemd. Voor een sportieve rijstijl is deze SUV niet echt in de wieg gelegd, ook al betekent SUV eigenlijk sports utility vehicle. Toch zakt de vrij soepele vering weinig in als je met vijf personen aan boord en de caravan erachter op pad gaat. “Bij een kogeldruk van zo’n 60 kilogram zakt de vering niet merkbaar in”, zo constateert Gerbrand de Vries, die van beroep vrachtwagenchauffeur is.

Seriële hybride

De hybride aandrijflijn van de X-Trail is een bijzonder staaltje techniek, want het is een seriële hybride waarbij de verbrandingsmotor niet verbonden is met de wielen, maar stroom opwekt voor de elektrische aandrijflijn. Elke X-Trail e-power heeft dit systeem, maar bij de e-4orce 4WD gaat de stroom niet alleen naar de voorste elektromotor, die maximaal 204 pk kan leveren aan de voorwielen, maar naar elektromotoren op de voor- en de achterwielen, die dan samen maximaal 213 pk leveren. En het maximum-koppel gaat dan van 330 naar 530 Nm.

Omdat van een aandrijflijn maar zelden de maximale kracht wordt gevraagd, kan dit hybride systeem de auto een stuk zuiniger maken dan een 213 pk sterke benzinemotor alleen zou doen. Want de 158 pk sterke 1,5 liter-turbobenzinemotor fungeert alleen als aggregaat om de vrij kleine accu te vullen die de stroom aan de elektromotor levert. Bij lage belasting zal de benzinemotor weinig hoeven werken en dus zuinig zijn. Pieken in de belasting vangt de accu op.

Zware belasting

Tot zover de theorie, want in de praktijk pakt het niet altijd zo uit. Op de vlakke Nederlandse wegen, waar overdag 100 kilometer per uur de limiet is, haalden we solorijdend probleemloos 1 op 14,5. Maar de Gezinskampeerders waren altijd met z’n vijven onderweg en reden in de Jura veel vaker bergop en op snelwegen waar 130 kilometer per uur is toegestaan. En als de belasting stijgt, verdwijnt het voordeel van een hybride aandrijflijn meestal al snel. Ons testteam haalde daar solorijdend in de genoemde omstandigheden meestal de 1 op 10 niet eens. Met de tot het maximumgewicht beladen LMC Tandero 480 D achter de eveneens volgepakte X-Trail steeg het brandstofverbruik nog verder, en was 1 op 7 al niet meer haalbaar.

Daarbij moeten we dan aantekenen dat we het wel hebben over een combinatie die beladen in de richting van de vier ton gaat. Dat ietwat tegenvallende verbruik wordt volgens de Gezinskampeerders helemaal goedgemaakt door de prestaties en het rijgedrag van de X-Trail. “Zonder caravan zijn de prestaties super. De auto accelereert fanatiek en voelt heel vlot aan. En ook met de caravan trekt de auto opvallend snel op, mede dankzij de vierwielaandrijving.”

Strak door de bocht

Het rijcomfort krijgt ook waardering, mede vanwege de elektrische aandrijving die een versnellingsbak overbodig maakt. Bovendien is er lof voor het weggedrag: “De X-Trail gaat heel strak door de bocht zonder al te veel over te hellen. Als je solo rijdt, is de vering stevig, met belasting door de caravan zakt de vering nauwelijks in, maar is deze wel wat soepeler”, zo noteert het gezin op hun evaluatieformulier. Waarbij ze aantekenen dat de combinatie grotere hobbels zeer goed verwerkt, zonder na te deinen.

De X-Trail belooft met zijn hoge eigen gewicht en standaard vierwielaandrijving ook een goed weggedrag bij hogere snelheden. En dat kan ons testteam bevestigen: “De combinatie voelt altijd heel stabiel aan en is niet gevoelig voor zijwind. Ook bij hogere snelheden blijft de caravan de auto goed volgen zonder te gaan slingeren.”

Enkele features worden door de Gezinskampeerders als zeer nuttig en praktisch ervaren. Zoals de ecostand van de auto, “die er, in combinatie met de ingeschakelde cruisecontrol, voor zorgt dat je eigenlijk alleen nog maar hoeft te sturen. En het actuele gebruik is continu af te lezen, zodat je kunt anticiperen op zuiniger rijden.”

Waardering is er ook voor de ledkoplampen, die de X-Trail niet alleen een zeer herkenbare look geven, maar ook zorgen voor “zeer goed zicht in het donker”. Het camerasysteem van de Nissan is erg handig bij het achteruitrijden, “dat zou een caravan eigenlijk ook moeten hebben.”

Trekadvies voor de Nissan X-Trail

De Nissan X-Trail e-Power e-4orce 4WD is met zijn seriële hybride aandrijflijn en twee elektromotoren, die alle vier de wielen aandrijven, geen lichtgewicht. Hij weegt rijklaar 1.965 kilogram, met een volle tank benzine en de bestuurder aan boord. Dan mag er nog liefst 570 kilogram aan passagiers en lading aan boord, wat zelfs bij een zevenpersoonsauto vrij fors is.

Maar een hoog gewicht is vaak een goed uitgangspunt voor een trekauto. Als we bij het rijklaargewicht een ruime 300 kilogram optellen, komen we op bijna 2.300 kilogram uit. Als we daar onze vuistregel voor een veilige combinatie op loslaten – de beladen caravan mag 75 procent wegen van de beladen trekauto – dan mag er theoretisch dus ruim 1.700 kilogram achter onze X-Trail. Dat is al meer dan de 1.650 kilogram die Nissan zelf opgeeft. Dus dat gewicht vinden we geen probleem en onze rijervaringen en die van het testteam onderschrijven dat.

Conclusie Nissan X-Trail

Ons testteam Gezinskampeerders is over het geheel genomen erg enthousiast over de Nissan X-Trail e-Power e-4orce 4WD: “De auto op zich is fantastisch, hij rijdt zeer aangenaam, zowel met als zonder caravan, en de trekkwaliteiten zijn uitstekend.” Maar vol beladen, met een middenklassecaravan achter de auto – en dus met een forse belasting van de hybride aandrijflijn – valt het verbruik ons testteam tegen. “Als Nissan daar nog iets aan zou kunnen doen, zou de auto zeker een optie voor ons zijn.”

Bekijk de video

Vergeet ook niet om de video bovenaan dit artikel te bekijken. In de eerste video vertellen de Gezinskampeerders over hun ervaringen met de Nissan X-Trail, waar autojournalist Mario Vos eerder ook mee op pad ging. Meer zien van de TestTour Jura? Bekijk alle video’s op ons YouTube-kanaal. Nog niet zeker of deze Nissan X-Trail iets voor jou is? Testredacteur Mario Vos vertelt je op ACSIFreeLife.nl alles over caravantrekkers van verschillende merken.

Praat mee

Praat mee: Nissan X-Trail: benzine tanken, elektrisch denken

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht