Signalement
- Merk
- Mazda
- Model
- CX-60 PHEV Takumi
- Testjaar
- 2023
- Gewicht
- Rijklaar: 2.070 kg; maximum: 2.667 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.500/750 kg; geadviseerd max. trekgewicht: 2.125 kg
- Basisprijs
- €56.640 Testauto: €63.840
De Mazda CX-60 is groter, ruimer en sterker dan zijn kleinere broer en mag bovendien meer trekken. De zeventien centimeter langere CX-60 heeft een langere motorkap dan de CX-5, een iets verder naar achteren geplaatste cabine en verder naar voren geplaatste voorwielen. Daardoor is de wielbasis ook zeventien centimeter langer. Ons testteam vindt de CX-60 een “mooie auto met grote wielen en een goede uitstraling”.
Dat de voorkant langer is en de cabine iets verder naar achteren staat, komt door de veranderde opstelling van de aandrijving. Het platform van de CX-5 heeft de motor dwars voorin staan, omdat daar het accent op voorwielaandrijving ligt, terwijl deze CX-60 in de basis als achterwielaandrijver is ontwikkeld. En in dat geval staat de motor in lengterichting voorin.
Geschikt voor zescilinders
Dat draaien van de motor is vooral gedaan omdat Mazda in de CX-60 ook zescilinder-dieselmotoren aanbiedt, die meer bouwlengte nodig hebben. Het gaat om 3,3 liter-zescilinder-lijnmotoren, maar helaas worden die niet in Nederland geleverd, omdat de fiscale regels ze veel te duur zouden maken. In België worden de dieselversies van de CX-60 wel aangeboden. In ons land is de CX-60 er alleen met een 2,5 liter-benzinemotor met plug-in hybride ondersteuning van een 175pk-elektromotor. Het totale vermogen van de CX-60 PHEV bedraagt liefst 327 pk en wordt via een achttraps automaat verdeeld over alle vier de wielen. Het maximum koppel bedraagt 500 Nm.
Indrukwekkende sprint
Het was testteam Marja en Vincent, die hem voor de Eriba Touring 542 spanden, ook bepaald niet ontgaan dat de CX-60 goed bedeeld is met kracht. “Het is prettig om een ‘beetje’ extra vermogen te hebben. De auto accelereert erg snel, waardoor invoegen zelfs met caravan erg gemakkelijk gaat.” Dat bevestigt het acceleratiecijfer dat de fabriek opgeeft, want van 0 naar 100 kilometer per uur kost maar 5,8 seconden, een getal waar een sportauto zich niet eens voor hoeft te schamen.
De Mazda kan niet alleen sprinten, hij kan ook zuinig met de brandstof omspringen. Als plug-in hybride heeft hij een accu van 17,8 kWh die je extern kunt opladen en waarmee je in de praktijk rond de 50 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Handig voor de kortere dagelijkse ritten, want je bespaart daar heel wat benzine mee als je trouw de accu oplaadt. Zodra de accu bijna leeg is, gaat deze CX-60 als gewone hybride verder.
Extra gewicht
Als caravanrijder kun je minder profiteren van de zuinigheid van een plug-in hybride, omdat die techniek het beste werkt bij lage belasting. Onze testers noteren echter wel een gunstig gemiddelde van 9,5 liter per 100 kilometer, wat natuurlijk mede te danken is aan de slanke vorm van de testcaravan. Maar het extra gewicht van de hybride componenten zorgt ook voor betere trekkwaliteiten. “Het rijden is zeer aangenaam”, zo laten Marja en Vincent ons weten. “Zelfs bij flinke zijwind is de combinatie zeer stabiel.”
Dat is mede te danken aan de vierwielaandrijving, die je in kunt stellen op ‘towing’ (het trekken van een aanhanger), en de vrij stevige vering, die van de cultuurliefhebbers wel iets soepeler zou mogen. “Zonder caravan voel je hobbels soms iets te goed, maar tijdens het trekken is het mooi in balans. De meeste oneffenheden worden goed geabsorbeerd en de goede schokdemping zorgt ervoor dat de auto nauwelijks nadeint.”
Fraai interieur
Veel waardering hebben Marja en Vincent voor het interieur van de Mazda CX-60. “Het is een erg mooi interieur, wel met veel lichte kleuren. De stoelen zijn makkelijk verstelbaar en hebben stoelkoeling, wat altijd fijn is in de zomer.” Het dashboard biedt volgens de cultuurliefhebbers veel informatie, “maar het instellen van de navigatie vergt wat aandacht.” De camerabeelden bij het achteruitrijden en manoeuvreren vinden ze erg praktisch.
Niet alleen voorin is de CX-60 ruim en comfortabel, ook achterin is het volgens onze testers goed toeven. De achterbank biedt voldoende ruimte en heeft een middenarmsteun. De bagageruimte is niet alleen zeer royaal, maar ook makkelijk te beladen, ook als de caravan is aangekoppeld.
Ons trekadvies
Ruim vijf ton zou een volledig beladen combinatie van de Mazda CX-60 met een beladen caravan mogen wegen. Dat is gedurfd, maar de CX-60 PHEV komt goed beslagen ten ijs, merkte Mario Vos tijdens de rijtest (video). Rijklaar weegt hij al 2.070 kilogram, het maximumgewicht bedraagt 2.667 kilogram, waarmee de auto een zeer hoog laadvermogen heeft. Daar zou dan een caravan van maximaal 2.500 kilogram achter mogen. Qua kracht (327 pk en 500 Nm) zal dat zeker geen probleem zijn en vierwielaandrijving zorgt ervoor dat al die kracht ook daadwerkelijk kan worden overgebracht. Maar wij hanteren graag een veiligheidsmarge. We gebruiken daarbij de vuistregel dat een beladen caravan niet zwaarder zou moeten wegen dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto, waarbij een auto met vierwielaandrijving nog wat extra mag trekken. In dat geval is 2.500 kilogram eigenlijk wel wat te veel van het goede. Veel verder dan 2.100 kilogram zouden we op basis van die vuistregel niet willen gaan. De kogeldruk van de trekhaak bedraagt maximaal 100 kilogram.
Conclusie
De Mazda CX-60 heeft een zeer goede indruk achtergelaten, ook bij ons testteam, dat hem twee weken in gebruik had voor de ACSI FreeLife TestTour. Ze vinden de CX-60 “een ideale trekauto voor een zwaardere caravan met zijn forse vermogen en hoge eigen gewicht”. De CX-60 valt net buiten hun budget, maar ze zijn zeker overtuigd van de kwaliteiten van het merk en gaan binnenkort toch eens kijken voor een Mazda CX-5. Bekijk ook de testvideo in Italië voor de conclusie van Marja en Vincent.
Meer zien van de TestTour in Emilia-Romagna?
Lees alle artikelen over de Cultuurliefhebbers op acsifreelife.nl. Of bekijk alle video’s van de testteams en activiteiten op ons YouTube-kanaal.