Signalement
- Merk
- Mazda
- Model
- CX-5 Mazda CX-5 e-Skyactiv G
- Testjaar
- 2023
- Gewicht
- Rijklaar: 1.665 kg; maximum: 2.105 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.000/750 kg; geadviseerd max. trekgewicht: 1.600 kg
- Basisprijs
- € 41.140 Testauto: € 51.990
In 2023 ging Mazda met de CX-5 eindelijk overstag, want ’s lands meest populaire caravantrekker kreeg hybride techniek aan boord. De beproefde 165 pk sterke tweeliter-benzinemotor kreeg mild-hybride ondersteuning in de vorm van een starter-generator die bij afremmen op de motor energie terugwint, die weer wordt teruggegeven aan de aandrijving tijdens accelereren. Daarnaast zorgt cilinderuitschakeling bij lage belasting voor wat extra brandstofbesparing.
Prima acceleratie
“De acceleratie van de CX-5 is prima, ook met de Dethleffs c’joy 480 QLK aangekoppeld”, zo noteren Christiaan en Heidi in het logboek. “De auto versnelt heel gemakkelijk, maar voor je gevoel schakelt de automaat soms een versnelling te veel terug.” Dat laatste kan natuurlijk zeker geen kwaad, want tijdens de zware belasting van het trekken van een caravan moet de motor natuurlijk wel voldoende toeren draaien, vooral in bergachtige streken.
Hoewel de brandstofbesparende technieken, zoals mild-hybride ondersteuning en de cilinderuitschakeling, bij het trekken van een caravan wat minder effect hebben, zijn de gezinskampeerders over het verbruik erg tevreden. “11 liter per 100 kilometer is met een volgepakte auto en caravan een heel net cijfer. Wat het zonder caravan is, hebben we helaas niet echt goed kunnen meten.”
Stabiele combinatie
Christiaan en Heidi zijn eveneens zeer te spreken over het weggedrag van de CX-5 met de caravan achter de auto. “De combinatie is erg stabiel. Bij het inhalen van vrachtwagens op de snelweg blijft de Mazda koersvast, van de ‘zuiging’ heb je nauwelijks last. De auto rijdt ook met caravan strak en fijn.”
“De vering en schokdemping zijn niet te hard, verkeersdrempels verwerkt de auto heel goed. De auto deint nauwelijks na bij het nemen van grote hobbels. Het viel ons wel op dat de CX-5 met vier personen en bagage in de auto, en de aangekoppelde caravan erachter, wat meer inzakt dan we hadden verwacht. Maar op het weggedrag of het veercomfort heeft dat geen nadelige invloed.”
Goed nagedacht
Het beladen van de auto gaat volgens Christiaan en Heidi gemakkelijk. “De auto heeft een wat hogere tildrempel, maar dat is juist fijn omdat je dan niet steeds voorover hoeft te buigen voor het tillen. Bovendien is de vloer van de kofferruimte in hoogte verstelbaar. De kofferbak zelf is mooi gelijkmatig van vorm, zodat je de ruimte optimaal kunt benutten. Zelfs de zijkanten van de kofferbak zijn goed bruikbaar.” De bagageruimte is ook makkelijk bereikbaar als de caravan is aangekoppeld. “Je kunt de bagageklep op afstand openen met de sleutel, dat is wel heel erg praktisch. Je merkt dat over veel zaken in de Mazda CX-5 erg goed is nagedacht.”
Mooie grote wielen
De geteste CX-5 is van de tweede generatie, die inmiddels alweer uiterlijke en technische wijzigingen heeft ondergaan. “De CX-5 heeft een supersportief uiterlijk met mooie grote wielen”, zo schrijven ze in het logboek. “De uitrusting van de auto is zeer compleet en de in carbon-look uitgevoerde delen combineren mooi met de leren bekleding met rode accenten.”
De stoelen bieden veel comfort, zo constateren Christiaan en Heidi. “De verstelmogelijkheden zijn erg goed en de elektrische bediening werkt heel eenvoudig. We missen wel een lendensteun en voor lange mensen zou de zitting een tikje langer mogen zijn. Heel aangenaam in de zomer is de stoelventilatie.” Vanaf de achterbank zijn trouwens ook Kaylee en Jesse helemaal happy met het zitcomfort van de Mazda CX-5.
Assistentiesystemen
Het bedieningscomfort wordt door de gezinskampeerders hoog gewaardeerd. “Alles in de Mazda is makkelijk te bedienen via het centrale systeem in het dashboard. Je vindt er gemakkelijk je weg in, en voor belangrijke functies zijn er directe bedieningsknoppen.” Zo hoef je dus niet steeds door een heel menu heen voor veelgebruikte functies, wat minder afleidt van het verkeer. “Sommige functies kun je ook bedienen vanaf het stuurwiel, ook erg handig”, zo menen Christiaan en Heidi. “Het stuurwiel zelf werkt lekker direct en biedt veel gevoel.”
Je hebt tijdens het rijden nog wat hulp van enkele rijassistentiesystemen. “De adaptieve cruisecontrol die automatisch afstand houdt tot de voorligger, werkt super. Bovendien heb je nog een rijhulp om tussen de lijnen te blijven rijden, en de Mazda herkent verkeersborden, die dan worden afgebeeld in het instrumentarium en op de voorruit door het head-up display. Dat laatste is een heel fijne optie, maar voor lange mensen zit het display net iets te laag.”
Trekadvies
Zelfs voor de basisversie met handgeschakelde versnellingsbak geeft Mazda al een trekgewicht van 1.800 kilogram op. Kies je voor de versie met automaat, dan stijgt het trekgewicht tot 2.000 kilogram, zoals bij ons testexemplaar (video). Qua vermogen en koppel zijn zulke hoge lasten geen probleem, maar in beladen toestand mag de CX-5 maximaal 2.105 kilogram wegen, inclusief de disseldruk van de caravan. Dus de trekauto zou je zeker niet veel zwaarder moeten beladen dan tot een ruime 1.900 kilogram. Uitgaande van de vuistregel dat een beladen caravan niet zwaarder zou moeten zijn dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto, kom je dan uit op bijna 1.600 kilogram. De maximale kogeldruk van de Mazda bedraagt 84 kilogram.
Conclusie
Na twee weken onderweg te zijn geweest met de CX-5 met de Dethleffs c’joy 480 QLK erachter, is de familie Landlust zeer te spreken over de kwaliteiten van de populaire Mazda SUV, zo is ook te zien in hun testvideo. Ze zijn zelfs zo enthousiast dat ze overwegen om er eentje aan te schaffen. “We zijn op zoek naar een nieuwe auto en deze CX-5 zou zeker een optie zijn. Onze eigen caravan is wel iets zwaarder, maar dat kan de Mazda zeker aan. Het is een erg fijne auto, zowel met als zonder caravan erachter.”
Meer zien van de TestTour in Emilia-Romagna?
Lees alle artikelen over het kampeergezin Landlust op acsifreelife.nl. Of bekijk alle video’s van de testteams en activiteiten op ons YouTube-kanaal.