Een buscamper zoals de Volkswagen California is erg praktisch. Met nog geen 5 meter lengte en dankzij het vouwdak met een hoogte van net geen 2 meter is het bij uitstek een allrounder. Hij past in elk parkeervak en bijna elke parkeergarage, kan boodschappen en bouwmaterialen kwijt en vervoert een half jeugdvoetbalteam als er voldoende zitplaatsen aan boord zijn. En natuurlijk kun je er ook mee op vakantie met een gezin van vier.
Meer allround wordt het niet! Kijkend naar het modelgamma van de California wordt het snel duidelijk: puristen gaan voor de Beach met driezitsbank, draaibare voorstoelen en pop-updak, maar zonder vast meubilair. De volledig uitgeruste Ocean met meubels, fornuis en koelkast kost een stuk meer. Voor de volledigheid moet ook de gelijkwaardig uitgeruste, maar minder hoogstaande Coast worden vermeld.
Coast in plaats van Ocean
Deze vergelijking is gebaseerd op de Duitse markt. In de Nederlandse markt is de vergelijkbare Coast echter gangbaarder dan de Beach, omdat de Beach zoals beschreven in dit artikel in Nederland pas als volwaardige camper wordt beschouwd wanneer je er onder andere een keukenblok in laat zetten.
Intussen is de Beach wel een concurrent in eigen huis voor de Ocean. Het instapmodel van de California-reeks heeft nog steeds geen vaste meubels, maar biedt nu een uitklapbare mini-keuken. Dus je kunt nu minstens je eigen kopje koffie zetten in beide California-versies. De Beach concurreert ook met de Ocean omdat, ondanks de recente facelift, de zwakke punten in de indeling van die laatste nog niet zijn verdwenen.
Bij het koken staat de aan het keukenblok bevestigde tafel bijvoorbeeld in de weg. Voor het slapen moet dan alles opnieuw worden gerangschikt en opgeruimd, en de ruimte onder de multiflex-plank is vanuit het interieur van het voertuig niet bereikbaar. Maar de hamvraag blijft natuurlijk: is de Beach met uitklapbare keuken de beste California of is de Ocean-buscamper zijn hogere prijs waard?
Warmgrijze lakkleur
We beginnen bij het begin. Onze twee testcampers zijn waarschijnlijk uitgerust zoals ze vaak worden gekocht. Dat wil zeggen: de Beach vrij goed en de Ocean met bijna ‘het hele boekje’. Onze test-Ocean wordt aangedreven door een tweeliter TDI turbodiesel met 199 pk, gekoppeld aan een dubbelkoppeling-automaat met zeven versnellingen. In de Beach zit een nog altijd keurige 150pk-motor en daar is een handgeschakelde zesversnellingsbak in gebruik.
Beide California’s brengen het vermogen van de relatief kleine viercilinder turbomotoren (biturbo in de Ocean) over op de voorwielen, die daardoor wel de neiging hebben om door te slippen als de grip wat minder wordt. Het chique Ascot Grey, een warmgrijze lakkleur, wordt door VW voor elke T6.1 aangeboden zonder meerprijs, als een modern alternatief voor wit. De tweekleurige lak in Candy White/Bay Leaf Green Metallic daarentegen kost maar liefst € 4.304.
Pilotenstoelen
In de Beach en de Ocean zitten de bestuurder en de voorpassagier op pilotenstoelen met twee armsteunen. Ze zijn vrij comfortabel, maar niet in hoogte verstelbaar. De bekleding in de Beach, de Mixed Dots-stof, is bijzonder fraai.
Naar welk dashboard je kijkt of welk infotainmentsysteem je aan boord hebt, is in deze California’s een kwestie van geld: het centrale infotainmentsysteem Discover Pro heeft een scherm dat een goede 3 centimeter groter is, maar het kost ook € 2.766 meer. De prijs van de Ocean-testauto wordt vervolgens opgedreven door alle assistentiesystemen die – dat moet gezegd worden – veel beter werken dan die van de concurrentie.
Hefdak
Aangekomen op onze camperplaats, openen we het dak in de Beach handmatig. In de Ocean werkt het elektrohydraulisch. Maar omdat het vergrendelingsmechanisme in de mechanische versie van het pop-updak zo goed functioneert, vinden we de Beach hier nauwelijks minder comfortabel. Het slaapcomfort is dankzij de schotelbodem van Froli in beide bedden identiek. Het ligvlak meet 203 bij 120 centimeter. Het belangrijke verschil tussen Beach en Ocean is natuurlijk de leefruimte. De verschuifbare, neerklapbare bank van de Beach biedt één zitplaats met veiligheidsgordel meer dan de Ocean. Bovendien is de volledige breedte van het interieur van de auto beschikbaar voor bagage. In de Ocean nemen de meubels ongeveer 30 centimeter van de breedte in beslag.
Multiflex-plank
De Beach is uiteraard in het voordeel bij dagelijks gebruik, ook al is hij ook op dit punt verre van perfect. De bankzitting is bijvoorbeeld veel te zwaar om gemakkelijk te worden verwijderd. Het meenemen van lange bagagestukken is door de lades slechts beperkt mogelijk. Bovendien nemen de steunen van de multiflex-plank, die als verlengstuk van het liggedeelte dient, veel ruimte in.
Zo veel dat er maar twee in plaats van drie grote kratten naast elkaar in de bagageruimte passen. Jammer, want dat is precies hoe je de Beach zonder meubilair voor je vakantie zult willen beladen, zodat er nog een beetje orde in de buscamper heerst. Meer bagage kun je echt niet meenemen op een vakantietrip met de Beach en dat is nogal verrassend. Als je de tijd neemt en systematisch inpakt, kun je in beide California’s waarschijnlijk wel voldoende bagage meenemen voor een vakantietrip van enkele weken.
Een voordeel van de Ocean is de 45 liter-dakkast en de 60 liter grote lade onder de bank. De Beach stelt daartegenover dat hij makkelijker te beladen is en dat de bagage onder de bedverlenging via een luik van binnenuit bereikbaar blijft. Die laatste voorziening zou Ocean ook moeten krijgen.
Mini-keuken
In de Ocean kun je ’s morgens vanuit je bed koffiezetten, iets dat in de Beach ondanks de mini-keuken niet lukt. Maar afgezien daarvan is de mini-keuken met ruimtebesparende eenpitskookplaat van Dometic geweldig. Beachcamperaars zullen er de voorkeur aan geven om buiten te koken, maar voor dagen met slecht weer is er nu wel een alternatief.
In Nederland is deze mini-keuken echter onvoldoende om door de RDW als camper worden worden geregistreer, wat dan weer voordeliger is in de motorrijtuigenbelasting. Daarvoor heb je een groter keukenblok en stromend water nodig. Mogelijk helpt het in een later stadium ook om toegang te krijgen tot steden met een strenge milieuzone. De eenpitskookplaat krijgt zijn brandstof van een 1,8 kilogram gasfles (2,75 kilogram in de Ocean), die slim is weggewerkt in het zijpaneel.
De Ocean heeft een gaspit meer, maar wat kun je daarmee bereiden dat met de Beach niet lukt? Voor de maaltijd zetten we de tafel, die opgeborgen is in de schuifdeur, in het woongedeelte van de Beach. Het is er net zo aangenaam en ruim als in de Ocean.
Sterke concurrentie
Dankzij de luchtverwarming via de standkachel hebben beide California’s een voorverwarmd bed. Maar om daarin te gaan liggen moet al het kookgerei in beide voertuigen aan de kant zijn. Dit gaat sneller in de Ocean met meubilair, ook vanwege de spoelbak met 30 liter-schoonwatertank. Op het bed van 186 bij 150 centimeter in de Beach kun je in geval van nood eventueel met z’n drieën slapen.
Het bed in de Ocean met 114 centimeter breedte wil je hooguit met één andere persoon delen. Ook hier is het slaapcomfort van vergelijkbare kwaliteit dankzij de originele topmatras. Vergelijkbaar is de term die zich opdringt als we de twee versies van de California naast elkaar zetten.
Zolang de Ocean niet comfortabeler en luxueuzer wordt, zal de concurrentie uit eigen huis sterker worden. Vooral omdat de Beach zelf wat huiselijker en praktischer is geworden met de nieuwe mini-keuken. Daarmee is de California Beach niet langer noodgedwongen een alternatief voor camperaars met omvangrijke sportbagage. Maar het is ook geen goedkope instapper in de camperwereld. De echte allrounder bestaat gewoon nog niet.
Nieuwsgierig geworden naar meer reismiddelen van Volkswagen? Kijk dan ook eens naar ons artikel over de Volkswagen Grand California 6000.