“Nee, dat kan niet”, schreeuw ik vanuit de hotellobby nadat mijn vrouw het onheil heeft ontdekt. Terwijl ik mijn hart in mijn keel voel kloppen, storm ik naar buiten. Ik speur het afgesloten parkeerterrein – waarvan de poort ’s avonds om tien uur op slot gaat – af en ren dan richting de straat in de hoop dat onze splinternieuwe aanwinst is verplaatst.
Reserve vouwwagen
Zo snel mogelijk terug naar huis, is onze eerste reactie als blijkt dat de onze vouwwagen weg is. Gelukkig krijgt een telefoontje naar de alarmcentrale, die 24/7 bereikbaar is, snel navolging. Binnen een uur na de ontdekking is er voor ons een vervangende vouwwagen geregeld. Of iemand die voor ons bij de Nederlandse fabrikant wil ophalen?
Nou, toevallig wel! Dat is het grote voordeel als je met de hele familie naar dezelfde camping gaat. De volgende dag hebben we een reserve-vouwwagen en kunnen we onze vakantie ‘gewoon’ voortzetten.
Verzekering van vervangend vervoer
Dat we recht hebben op een andere vouwwagen, is te danken aan de aanvullende dekking ‘vervangend vervoer’ die we gelukkig hebben aangevinkt bij onze vouwwagenverzekering. Diefstal is namelijk standaard verzekerd, in tegenstelling tot vervangend vervoer. Voor het geld hoef je het niet te laten, want deze extra dekking kost zo’n € 12 per jaar.
Met een gestolen auto of camper is het vinden van vervangend vervoer makkelijker dan met een caravan of vouwwagen. In het buitenland staat nu eenmaal niet zomaar een alternatieve tweewieler klaar. Bovendien heeft niet iedereen het geluk dat een familielid een reservemodel kan ophalen bij de fabrikant. Lukt het niet om een ander kampeermiddel te regelen? Dan wordt er gekeken naar een overnachting, bijvoorbeeld in een hotel of op een camping.
Het trauma van de prinsessenjurk
Nog even terug naar de dag ervoor. Na aankomst hebben we de auto en vouwwagen, aangekoppeld met een slot op de dissel, geparkeerd bij het hotel. Startklaar voor de laatste 200 kilometer van onze heenreis naar de Drôme. Dat leek ons wel zo comfortabel na een reis van 800 kilometer met twee kinderen van twee en vier op de achterbank. Nou, niet dus. De diefstal maakt indruk op de kinderen.
Ze maken zich druk over hun spullen die weg zijn. De oudste kan er maar niet over uit: “Waarom hebben de dieven toch mijn prinsessenjurk gestolen? Die passen ze toch helemaal niet?” Naast een prinsessenjurk is heel wat meer bagage foetsie. De extra hoge aanhanger waar 1.300 liter in past, zat uiteraard bomvol met kledingboxen, een fietskar, speelgoed en gloednieuwe kampeerspullen. Maanden later schieten er nog steeds allerlei spullen door ons hoofd die ook in de aanhanger lagen.
Aangifte
Vlak voor vertrek richting de plek des onheils heb ik nog even snel een aantal foto’s (waaronder de foto bovenaan dit bericht) gemaakt van de aanhanger die tot de rand toe vol zit. Voor het geval dat je op een Franse politiebureau aangifte moet doen van diefstal van je kampeermiddel bijvoorbeeld… Met dank aan de vertaalassistent op mijn smartphone is stap 1 van deze administratieve puzzel na een klein anderhalf uur gepiept.
Twee claims: reis- en vouwwagenverzekering
Dan is het tijd voor stap 2: de verzekering bellen. Tijdens dat gesprek realiseren we ons pas dat we te maken hebben met twee claims. Voor ons vakantieverblijf op wielen geldt dus onze vouwwagenverzekering met vervangend vervoer als extra optie, maar voor de 1.300 liter bagage moeten we aankloppen bij onze reisverzekering.
“Maak een overzicht van alle losse producten, met de aankoopbonnen daarbij, en koop alvast de belangrijkste basisspullen zodat jullie je vakantie kunnen doorzetten”, luidt de tip. Dat laatste deel van het advies is uiteindelijk een mooie pleister op de wonde voor onze kleine prinsessen. Zo kunnen ze samen met mama volop nieuwe kleren shoppen.
Excel-overzicht met 133 rijen
Aan dat bagage-overzicht zijn we – ondanks de genoemde foto’s – veel meer tijd kwijt dan gedacht. Tijdens de vakantie gebruiken we daarvoor een kladblokje dat we iedere dag aanvullen zodra ons weer iets te binnen schiet. In verband met de traditionele file van verzekeringsclaims na de zomervakantie adviseert een bevriende adviseur om nog even te wachten met het indienen. Dat geeft ons de tijd om letterlijk alles op een rij te zetten.
De verzekeringsagent geeft ons nog een handige tip mee: reserveer in het overzicht één kolom waarin je aangeeft van welk gezinslid het gestolen product is. In onze polis staat namelijk dat we recht hebben op een maximale uitkering van € 3.000 per persoon. Na een avond of zes geven we er een klap op. Vanaf dan is het Excel-bestand van 133 rijen van 5 kolommen in handen van de verzekeraar.
Met dank aan de foto’s die ons helpen bij onze eigen bagagezoektocht én die voor de verzekering als extra bewijs dienen, krijgen we een reëel bedrag uitgekeerd. Twee maanden voor vertrek naar de Drôme hebben we een compleet nieuwe kampeeruitrusting gekocht. Dat komt ons in dit geval goed uit, want van artikelen tot één jaar oud krijg je het aanschafbedrag uitgekeerd. Toch wéér een gelukje bij een ongeluk.
Verzeker je kampeervakantie met ACSI Verzekeringen
Benieuwd naar de verschillende verzekeringen die ACSI jou kan bieden voor een onbezorgde vakantie? Deze hebben we uiteraard voor je op een rijtje gezet! Welke verzekering past het beste bij jou wensen? Bekijk het hier!