Het opbouwen van deze voortent gaat zonder meer makkelijk. Een kwestie van de tentpees door de caravanrail trekken, opblazen, afspannen… en klaar is kees. De Magnum Air Force 390 All Season (AS) is een luchttent die ook prima voor een relatief kleine caravan kan worden gezet. In ons geval is dat een Hobby 460 SL met een opbouwlengte van 5,5 meter.
Checken eerst even waar de ramen op de zijwand zitten
Maar hoe langer de caravan is, hoe makkelijker het is om de voortent wat naar rechts of links te schuiven. Wel zo handig voor het geval dat een tentraam een raam van de caravan dreigt te blokkeren. Nog beter is het om van tevoren even te checken waar die ramen op de zijwand zijn aangebracht.
Eerst even terug naar het begin. Doréma leverde in totaal vier pakketjes. Daarin vonden we de hoofdtent met de luchttunnels, tochtstrook, wielkastafdekkingen, scheerlijnen, haringen, pomp, draagtas en een handleiding voor de montage. Daarnaast waren er twee optionele aanzetstukken bijgeleverd – de zogenaamde Cosy Corners. Dat staat voor een knusse zithoek die de voortent uitbreidt tot een ruimtewonder, met genoeg plaats voor een groot gezin.
Vier luchtstangen
Het inschuiven van de tentpees door de rail van de caravan gaat soepeltjes. Vervolgens is het handig om eerst de hoeken van de tent zowel voor als achter tijdelijk vast te maken. Zo wordt de vorm van de tent meteen goed zichtbaar. De Magnum Air Force 390 heeft een systeem met vier luchttunnels. Voordat je begint met pompen, moet je eerst wel even controleren of het ventiel wel goed is aangedraaid, zodat daar geen lucht kan ontsnappen.
Op één punt oppompen
Dankzij het zogenaamde One Valve System waarbij de luchttunnels met elkaar zijn verbonden, hoef je de tent maar bij één ventiel op te pompen. De luchtstangenkrijgen hun vorm bij een luchtdruk van circa 0,6 to 0,7 bar, herkenbaar aan het groene gebied op de manometer. Wie dat pompen op eigen kracht niet zo ziet zitten kan ook kiezen voor een elektrische pomp, waar je extra voor betaalt.
Versteviging dak
De voortent krijgt nu al langzaam vorm. Om het dak te verstevigen worden nog eens zes korte luchtkolommen met klittenband dwars tussen de verticale kolommen geklemd, en dan zijn we al bijna klaar. De opblaasbare luchtkolommen zitten overigens elk in een grijze behuizing die voorzien is van een ritssluiting. Die ritsen zijn vastgezet met kabelbinders om te voorkomen dat ze per ongeluk opengaan. Ze zijn namelijk alleen bedoeld voor eventuele reparaties.
Lees verder
Wil je graag weten hoe dit verhaal over de Doréma Magnum Air Force 390 All Season verder gaat en hoe de uitbouw bevalt? Lees dan het hele artikel in ACSI FreeLife 2-2021.