ACSI FreeLife

Menu

Kamperen op het dak van een Land Rover Defender

Met een trekgewicht van 3.500 kilogram is de nieuwe Land Rover Defender 110 een uitgesproken auto om er een caravan achter te hangen. Een andere optie is om een daktent op de legendarische terreinwagen te monteren en het kampeeravontuur buiten de gebaande paden te zoeken.

Auteur
Timo de Boer
Datum
ReactiesReageer
Land Rover Autohome daktent

Met de modellen Maggiolina en Air Camping was het Italiaanse Autohome in 1958 de eerste fabrikant die autobezitters de mogelijkheid bood om op het dak van hun voertuig te slapen. De achterliggende gedachte ervan was om vakantiegangers een goedkoop alternatief te bieden voor hotelovernachtingen. Het concept sloeg direct aan. Niet alleen bij campinggangers, maar vooral ook bij avontuurlijke reizigers. Niet gek dus dat Land Rover voor de nieuwe Defender een samenwerking aanging met Autohome.

Opzetten is fluitje van een cent

De Land Rover daktent is een speciale editie uit de Columbus-lijn van Autohome. De tent biedt ruimte aan twee personen en zit verpakt in een dakkoffer vervaardigd van glasvezel. Het opzetten en afbreken van de tent is een werkje van niks. Zodra je de bovenste schaal een stukje omhoogduwt, nemen gasdrukveren het van je over en opent de tent zich verder vanzelf. Het enige dat in je nadeel zou kunnen werken is je lengte waardoor je niet bij de dakkoffer kunt. Dit los je op door in het portier van de auto, of op het achterwiel te gaan staan. Zodra de tent is opgezet, kun je natuurlijk de bijgeleverde ladder gebruiken, want die ligt opgeborgen in de tent.

Hemels slaapcomfort

De bodem bestaat – net als bij alle daktenten – uit één groot matras. Slaapmatjes zijn dus niet nodig. Met een lengte van 2,3 meter kunnen zelfs de langste mensen languit liggen. En met een hoogte van 1,5 meter kun je makkelijk rechtop zitten. De 1,3 meter brede tent biedt echter weinig meer ruimte dan een slaapplaats. Met de optioneel verkrijgbare luifel en ondertent, kun je je leefruimte aanzienlijk uitbreiden.

De tent is enkeldaks. In verband met condensvorming, kan dit een nadeel zijn. De tent beschikt wel over voldoende ventilatiemogelijkheden. Aan beide kanten zit een toegangsdeur en ook de achterkant kan volledig worden geopend. Bovendien beschikken al deze deuren over ramen met muskietengaas. Verder is de tent uitgerust met ledverlichting, een elastisch daknet en twee zijvakjes voor het opbergen van spulletjes.

Geen koopje

Wie zich een Land Rover Defender van meer dan een ton kan veroorloven, zal misschien niet schrikken van een prijs van € 3.082 voor de daktent. In vergelijking met een reguliere tent is het echter zeker geen koopje. Maar met meer dan 60 jaar ervaring in het bouwen van daktenten, weet je dat de Autohome daktent net zo sterk en capabel is als de auto waarvoor hij ontworpen is.

Land Rover Autohome daktent_close-up daktentDe Land Rover met Autohome daktent van dichtbij

Al 68 jaar in productie

De AutoRAI van 1948 had de primeur: de introductie van de allereerste Land Rover Defender. In 2016, nadat de auto 68 jaar in productie was geweest en waarin er twee miljoen van werden gebouwd, werd het tijd voor iets nieuws. Om met een waardige opvolger te komen voor de iconische en tijdloze terreinauto heeft Land Rover flink de tijd genomen. Tussen de eerste conceptauto en de nieuwe Defender die eind 2019 werd geïntroduceerd zat een periode van maar liefst acht jaar.

Het resultaat is een moderne interpretatie van de originele Defender. Wat gebleven is, is de korte overhang, de safari-ramen en de zijwaarts openende achterdeur waarop het reservewiel zit gemonteerd. Technisch gezien kent de nieuwe Defender echter nog maar nauwelijks gelijkenissen met zijn voorganger. Zo is bijvoorbeeld het ladderchassis vervangen door een zelfdragende carrosserie die voor veel meer stijfheid zorgt.

Interieur van een luxe SUV

Het interieur doet niet onder voor dat van een luxe SUV. Naast alle moderne veiligheidsfeatures, stuurwielverwarming, een infotainmentsysteem, een Meridian 400W geluidsinstallatie ontbreekt ook een ijskastje niet. Land Rover gaat echter niet voorbij aan hetgeen waarvoor deze auto is ontworpen, namelijk het rijden buiten de gebaande paden. Dat zie je terug in allerlei praktische details. Een grote handgreep vergemakkelijkt het instappen. Dat is vooral handig in de offroad-modus waarbij de toch al hoge auto nog eens zeven centimeter omhoog gaat, zodat je meer grondspeling hebt.

Voor de vloerbekleding is rubber gebruikt dat makkelijk is schoon te houden voor het geval dat je met je modderpoten in de auto stapt. Wat verder opvalt zijn de 16 (!) aansluitpunten. Werkelijk op iedere plek kun je een (USB-)kabel inpluggen. En er is zelfs een 220 volt stopcontact. Superpraktisch.

Van 0 naar 100 in 6 seconden

Niet alleen oogt de nieuwe Defender als een SUV. Zo rijdt hij ook. Dankzij de moderne luchtvering zweef je over het asfalt. En de 400 pk trekt je in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Om ‘m vervolgens net zo makkelijk door te trekken naar de 190. Bizar voor een auto van ruim 2.300 kilogram. Met een lengte van vijf meter is de 110 – de grootste uitvoering van de Defender – een enorm slagschip. Rijden en manoeuvreren wordt je echter makkelijk gemaakt doordat er overal camera’s zitten. Middels een 3D Surround Camera kun je vanuit alle hoeken om de auto heen kijken. De camera achter op het dak kan gekoppeld worden aan de achteruitkijkspiegel wat een handige feature is omdat het reservewiel het zicht deels blokkeert.

Land Rover Autohome daktent in de modderDe Land Rover Autohome daktent is een ideale manier om offroad te kamperen

Wolf in schaapskleren

Om zijn offroad-prestaties te testen, reden we naar het Eiland van Maurik. Op het uitdagende 4×4 parcours van Eiland van Maurik 19 trainen regelmatig professionele rallycoureurs voor ‘Le Dakar’. Het mooie van de nieuwe Defender is dat je geen professional hoeft te zijn om de terreinhindernissen de baas te kunnen. De moderne techniek maakt het mogelijk om zonder enige kennis over begrippen als ‘lage gearing’, ‘hoge gearing’ en ‘sperdifferentiëlen’ het terrein in te gaan.

Op het touchscreen hoef je alleen de modus te kiezen die past bij het terrein: algemeen, gras/grind/sneeuw, modder/sporen en zand. Vervolgens worden de instellingen voor motor, transmissie, differentiëlen, onderstelregelsystemen, wielophanging, aandrijflijn en tractiecontrole automatisch aangepast voor een optimaal rijgedrag. Het enige dat je nog zelf hoeft te doen is sturen. De auto trekt je werkelijk overal zonder problemen doorheen. Want ondanks zijn luxe voorkomen heeft de nieuwe Defender niets aan terreincapaciteiten verloren. Het is echt een wolf in schaapskleren..

Hoofdrol in James Bond film

Wil je weten waartoe de auto nog meer toe in staat is? Dan raden we je aan naar de nieuwe James Bond film No time to die te gaan kijken waarin de Land Rover Defender een prominente rol heeft. De film zou afgelopen jaar al in première gegaan zijn, maar vanwege corona is dit uitgesteld naar april 2021. Het nieuwe model vertegenwoordigt 70 jaar aan kennis en innovatie, en integreert de vertrouwde robuustheid waar de Defender om bekend staat in een auto die klaar is voor de 21e eeuw. Rest natuurlijk nog de vraag: gaat deze ook 70 jaar lang mee?

Technische gegevens Land Rover Autohome daktent

Afmetingen open (lxbxh): 2,3×1,3×1,5 m
Afmetingen dicht (lxbxh): 2,3×1,3×0,33 m
Inhoud: 271 l
Gewicht: 64 kg
Aantal slaapplaatsen: 2
Specs: Glasvezel behuizing, gasdrukveren, katoenen matras, 3 kussens, LED-binnenverlichting, elastisch opbergnet, uitschuifbare aluminium toegangsladder.
Prijs Land Rover Autohome daktent: vanaf € 4.109

Meer daktenten

Zie jij dat kamperen op het dak van je auto wel zitten? Kijk dan zeker even verder op onze website, want we schrijven volop over daktenten.

Praat mee

Praat mee: Kamperen op het dak van een Land Rover Defender

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht