Hoe is het slaapcomfort? Dat is een van de vragen die me bezighoudt voordat ik voor het eerst via een trapje een tent binnenstap. Dat valt reuze mee. Sterker nog, qua slaapruimte heb je met deze daktent niets te klagen. Als je een tent gewend bent, is een daktent voor je nachtrust een vooruitgang. Bij beide daktenten is het matras in de bodem geïntegreerd. Je hebt dus geen slaapmatjes nodig en je slaapt op een comfortabel matras dat weinig onderdoet voor een echt matras.
Montage
Je zou misschien denken dat je er een speciale auto voor nodig hebt, maar dat is niet zo. De daktenten kunnen bijna op ieder voertuig worden gemonteerd. Bij de meeste voertuigen ligt de dakbelasting tussen de 75 en 100 kilogram. Ruim voldoende voor het gewicht van de daktenten die 55 en 61 kilogram wegen. Wat veel mensen niet weten, is dat het maximale gewicht alleen geldt tijdens het rijden. Wanneer je de daktent gebruikt, staat de auto stil en dan mag het gewicht veel hoger zijn.
Dragers
Het enige dat je nodig hebt voor de montage op jouw auto: twee dwarsbalken/lastdragers. Deze bevestig je op jouw auto, of je nu wel of geen dakrails hebt. De dragers bestel je bij de daktent (CampWerk) of via een dealer (Dare to be Different). Dan volgt de montage. Omdat het om een groot pakket gaat dat op het dak van jouw auto moet komen, kan een heftruck handig zijn, zeker als het om een hoge auto (lees 4×4) gaat. Anders moet je boven jouw macht tillen. Maar bij de meeste auto’s moet het zonder ook wel lukken, verzekert Ivar van der Leij van CampWerk. “En wanneer je op een opstap staat aan één zijde van de auto, kan je de tent met twee personen op een wat hogere auto krijgen en dan over de dakrails schuiven naar de juiste positie.”
Daktent op een Mini
Toch heb je niet per se een grote auto nodig voor een daktentvakantie. Sinds kort kun je ook kamperen op het dak van de nieuwe Mini Countryman. Het Italiaanse bedrijf Autohome is daar op ingesprongen met een speciale uitvoering van de AirTop daktent. Dit model is speciaal bedoeld voor de Mini Countryman. Openen gaat eenvoudig door sluitingsklemmen, twee voor en twee achter, te ontgrendelen. De tent ontvouwt zich automatisch door vier gasdrukveren.
Prijzen
De tent voor op de Mini meet 210 bij 130 centimeter en is 94 centimeter hoog. Ter vergelijking de Outdoor 140CL van Dare to be Different is 310 x 143 x 126 centimeter (lxbxh) en die van CampWerk 290 x 140 x 130 centimeter. De Autohome daktent voor de nieuwe Mini Countryman is leverbaar in de kleuren zwart of wit en kost ruim € 2.800. De Outdoor 140CL van Dare to be Different is verkrijgbaar vanaf € 1.250. Bij de Adventure daktent van CampWerk ligt de vanafprijs op € 1.295.
Testresultaten
Tijdens de test hebben Rosanne en ik gelet op onder anderen het slaap- en leefcomfort en de gebruiksvriendelijkheid. Zie jij zo’n low-budget mini-camper ook wel zitten? In de Buitenspelen special van ACSI FreeLife 4-2017 lees je alles over onze ervaringen met autodakkamperen.