Van stokken…
Door hun gunstige eigenschappen zouden vouwwagens in de nabije toekomst weleens nóg populairder kunnen worden. De uitklaptent op wielen is licht, compact en aerodynamisch en heeft daardoor nauwelijks invloed op de actieradius van een elektrische auto. Ook auto’s met een verbrandingsmotor, die vaak beschikken over een flink trekvermogen, rijden met een vouwwagen beduidend zuiniger.
Daarnaast nemen vouwwagens weinig ruimte in beslag bij stalling en opslag, passen ze in vrijwel elke garage of smalle parkeerplek, en kunnen sommige zelfs rechtop worden geparkeerd. Afhankelijk van het formaat en het ontwerp kan er bovendien veel bagage in de wagen zelf worden opgeborgen. En met de juiste draagsystemen kun je ook fietsen en andere bagage op de vouwwagen vervoeren, al verhogen die natuurlijk wel de luchtweerstand en dus het verbruik aanzienlijk.
…Tot stofkwaliteit
Door de hefkracht bij het openen en sluiten moet het doek van een vouwwagentent tegen een stootje kunnen. Daarom wordt stevigere stof gebruikt dan bij een voortent of gewone tent. Vaste frames zijn daarom meestal gemaakt van staal of aluminium. Maar ook luchtframes zijn een populaire optie. Binnen een paar minuten staat zo’n luchttent, bijna vanzelf met behulp van een compressor.
Vaak zie je ook combinaties van vaste en luchtframes. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Luchtkanalen besparen in vergelijking met een stalen constructie gewicht en zijn eenvoudiger in gebruik maar iets minder stevig. Staal- en aluminiumframes kunnen gemakkelijk worden vervangen, terwijl luchtkanalen onderdeel van de tent zijn.
Europese vouwwagenfabrikanten gebruiken veelal geïmpregneerd katoen. Dit is licht, ademend, relatief voordelig én duurzaam. Iets duurder is acryl, dat iets zwaarder is maar wel ademt, en geen vocht opneemt, makkelijk schoon te maken én duurzamer is. Het goedkoopst is polyester, waarvan het nadeel wel is dat het condensvorming in de hand werkt, wat weer invloed heeft op het binnenklimaat.
Alpenkreuzer
Het 65-jarige vooraanstaande merk Alpenkreuzer heeft momenteel drie vouwwagens in het assortiment, die qua vormgeving sterk van elkaar verschillen en waarvan de namen en concepten zijn geïnspireerd op de elementen vuur, water en lucht. Het hier getoonde compacte model Waterfront onderscheidt zich van zijn rondere broers door een strak design.
Het model is geschikt voor 2-4 personen, optioneel zijn extra slaapplaatsen mogelijk. Alle Alpenkreuzer-modellen hebben een oploopgeremd chassis met schokdempers en een reservewiel onder de vloer. Omdat de tent onder een zeil op de aanhanger ligt, bieden alle modellen 1.000 liter opbergruimte onder het comfortabele bed.
Camp-let
Het kenmerk van Camp-let, een samenvoeging van de Deense woorden voor ‘kamperen’ en ‘licht’, is de robuuste en beproefde GFK-constructie van de basisaanhanger, die tot nu toe alleen in het wit verkrijgbaar was.
Met een grijs prototype (afbeelding hieronder) onderzoekt de fabrikant momenteel de interesse in een nieuwe kleurstelling. Een bijzonderheid van de GFK-constructie is dat het deksel, wanneer geopend, onderstel is voor het tweede bed en in de rijstand als basis dient voor een fietsendrager.
Achter de uitschuifbare achterlichten kan bij alle Camp-let-modellen een keuken worden geplaatst, beschikbaar in vier uitvoeringen. Voor het tentdoek kan Camp-let putten uit veel ervaring dankzij het moederbedrijf Isabella, dat al sinds 1957 gespecialiseerd is in diverse tenttypen. In 2025 biedt Camp-let de modellen Earth, Passion en North aan, waarvoor veel accessoires beschikbaar zijn.
Cabanon
De Franse fabrikant Cabanon gebruikt 100 procent katoen als tentdoek. Dit materiaal staat bekend om zijn hoge weerbestendigheid, ademende eigenschappen en vochtregulerende werking. Met zes verschillende modellen is de keuze relatief groot. De grotere en duurdere modellen vallen op door hun rondboogontwerp. Het hier getoonde model Mercury weegt slechts 360 kg in lege staat en beschikt over twee slaapcabines.
De tweepersoonsbedden in de cabines meten elk 145 x 200 cm. Een unieke eigenschap van Cabanon is het zogeheten Easy-Pack-systeem: bed en tentdoek kunnen in de reismodus eenvoudig opengeklapt worden, zodat je toegang hebt tot de opbergruimte van de Mercury. Eenmaal op de camping kan het complete achterdeel worden verwijderd en als vrijstaande keuken gebruikt worden.
Campooz
Fat Freddy, Sleepy Joe, Lazy Jack, La Luna en Red Ruby – het klinkt misschien als een bekende band, maar het zijn de modelnamen van Campooz. Het compacte model Fat Freddy, met een dakraam boven het bed, kan volgens de fabrikant in recordtijd van vijf minuten worden opgezet en is daardoor ideaal voor rondreizen. Het model La Luna, zoals te zien op de foto links, is een eenvoudigere uitvoering van het topmodel Red Ruby.
De unieke vorm valt op: de wanden van de slaapcabine buigen naar buiten, waardoor extra ruimte ontstaat rondom het enorme kingsize matras van 170 x 210 cm en 15 cm dik. De drie beschikbare uitvoeringen van de basisaanhanger hebben allemaal een relatief hoge opbouw en kunnen in de rijstand worden geopend met behulp van dempers, zodat je bij de opbergruimte kunt.
Campwerk
Campwerk biedt twee vouwwagens aan: Economy en Family. Beide modellen kunnen naar wens worden ingericht. Klanten kunnen kiezen tussen een straat- of offroad-aanhanger als basis. Bij de offroad-variant is de maximale toegestane massa 1,5 ton, wat zorgt voor veel laadvermogen.
Dit kan echter problemen opleveren met een B-rijbewijs, afhankelijk van het trekkende voertuig. Het tentdoek combineert volgens de fabrikant de voordelen van katoen en synthetische vezels. Bijzonder is het dakraam, waarmee je vanuit het royale bed van 175 x 220 cm naar de sterrenhemel kunt kijken. Onder het bed bevindt zich een grote ventilatieopening.
Combi-camp
Van compact tot premium: Combi-Camp biedt voor elk wat wils. De kleinste van de drie modellen heeft een klassiek vouwwagenontwerp met een afdekzeil over de aanhanger. Een optioneel verkrijgbare keuken kan op de dissel worden meegenomen. Het hier afgebeelde model Country Xclusive heeft een hardschalige aanhanger, verkrijgbaar in grijs of wit.
Wat opvalt is de extreem snelle opzettijd: zonder scheerlijnen of haringen staat het hoofdgedeelte volgens de fabrikant in minder dan een minuut. Standaard wordt de vouwwagen geleverd met een groot tweepersoonsbed, dat optioneel kan worden vervangen door twee smallere tweepersoonsbedden. De modellen Valley en Country hebben een lagere basisaanhanger, wat de hoofdruimte in de slaapcabines ten goede komt.
Easy Caravanning
De Nederlandse fabrikant Easy Caravanning valt op dankzij zijn unieke ontwerpen. Het model TakeOff is een cross-over van een caravan en een vouwagen, met alleen zijwanden van tentdoek. Het openen gaat volledig automatisch in ongeveer 30 seconden.
De TakeOff is verkrijgbaar in de uitvoeringen Active, Sport en Xcite. Een luifel of achtertent om de leefruimte te vergroten, is niet inbegrepen. Binnen kun je kiezen uit zeven kleuren voor de royale kussenset. Slapen doe je in een flexibel bed, door de tafel aan het voeteneinde omhoog te zetten ontstaat een zithoek voor twee personen.
Gordigear
De Gordigear 2Go is een premium vouwwagen die wordt geleverd met de tentformaten Taiga en Savannah, geïnstalleerd op een in Duitsland gemaakte aanhanger. De basisuitrusting bestaat onder andere een Knott-antislingerkoppeling, steunpoten, een oplooprem en een 100 km/u-goedkeuring. Dankzij de verhoogde zijwanden biedt de 2Go veel opbergruimte, die goed bereikbaar is via een luik in de bodem van het bed.
Een keuken is niet standaard inbegrepen, maar de zware scharnieren van de achterklep maken deze geschikt voor gebruik als keuken. De serie-uitrusting bevat verder een verlengde dissel voor een fietsendrager en een kogelkop voor gebruik van een trekhaak-fietsendrager.
Jamet
De Nederlandse fabrikant Jamet biedt een breed assortiment, variërend van compacte tweepersoons vouwwagens tot grote, het hele jaar door bruikbare modellen voor 4–6 personen. Het afgebeelde model Jamet Air heeft een ruime luchtframe-voortent.
Het bogenframe met een diameter van 20 cm maakt de constructie extra stabiel. Bijkomend voordeel: het gedoe met tentstokken is verleden tijd. De keuken, die ook dienstdoet als houder van de achterlichten, kan op de camping worden losgekoppeld en dankzij wieltjes makkelijk worden verplaatst.
Holtcamper
Holtcamper maakt gebruik van zijn gepatenteerde Wind-Force-systeem, waarbij de grotere modellen Aero en Kyte zichzelf opzetten via een ventilator die het tentdoek met overdruk vult. Voor het afbreken wordt een vacuüm gebruikt, op voorwaarde dat alle openingen gesloten zijn.
De premiumkeukens van Holtcamper zijn eveneens bijzonder. Bij de luxe uitvoering is zelfs een elegante bamboekeuken geïntegreerd in het tentdoek. Het hier getoonde model beschikt daarnaast over een uitgekiend ventilatiesysteem en een koudschuimmatras van 210 x 155 cm.
Opus
De Opus vouwwagen uit Groot-Brittannië behoort tot de duurdere modellen. Het tentdeel wordt ondersteund door een zelf-opblazend luchtframe. Er zijn basisversies voor op de weg (AllRoad) en offroad (OffRoad). Je kunt kiezen uit verschillende uitrustingspakketten, van standaard tot volledig uitgerust.
Afhankelijk van de inrichting kunnen er tot tien personen in de Opus overnachten. De aanhanger herbergt een rondzit, keukenblok en verschillende opbergruimtes. Bij regen kun je profiteren van een optioneel bioscoopsysteem. Nieuw is de ORX, een offroad-model met een 80-liter watertank en ruimte voor twee gasflessen, plus een uitschuifbare keuken van roestvrijstaal.
Trigano
Trigano biedt acht vouwwagenmodellen aan onder de bekende merknaam Raclet. Drie modellen, waaronder de hier getoonde Zambesi, hebben standaard een bed. Optioneel zijn meer slaapplaatsen bij alle modellen Alle vouwwagens hebben katoenen tentdoek en een traditioneel frame.
Het bed in de Zambesi heeft een comfortabele matras van 150 x 210 cm op een houten lattenbodem. Het bedframe kan in transportmodus worden opgeklapt, zodat je gemakkelijk bij de opbergruimte eronder kunt. De opzettijd voor het hoofdgedeelte bedraagt volgens de fabrikant vijf minuten, de optionele voortent staat in 20 minuten.
Conclusie: verrassend veelzijdig
Wanneer je het over vouwwagens hebt, merk je al snel dat er veel traditionele fabrikanten zijn die meer dan 50 jaar ervaring hebben. Verrassend is de enorme variëteit. Van de motorfiets-vouwwagen (Comanche) tot offroad-modellen en luxevarianten van Holtkamper en Opus, er is voor ieder wat wils, ongeacht smaak of budget.
Over budget gesproken: het is belangrijk goed op de prijsstelling te letten. Voortenten, keukenmodules en uitbreidingen voor extra ruimte zijn vaak alleen tegen een meerprijs verkrijgbaar.
Waar je niet op moet bezuinigen, is de veiligheid. Waar mogelijk, raden we aan om voor modellen met een oplooprem en schokdempers te kiezen, aangezien dit ook gunstig is voor de goedkeuring van een snelheid van 100 km/u.
Wat alle modellen gemeen hebben, is een ongelooflijk compact en aerodynamisch transportformaat, een lage belasting voor het trekkende voertuig, veel opbergruimte en ruime, luchtige binnenruimtes in de kampeerstand.
Bekijk de TakeOff-primeur!
De vernuftige Take Off van Easy Caravanning combineert het formaat en het opzetgemak van een vouwwagen met de luxe van een caravan. ACSI FreeLife had de primeur om vlak na de introductie met de kakelverse TakeOff Sport op pad te gaan!