Welke veranderingen heeft De Waard doorgemaakt? En welke innovaties kunnen we nog van De Waard verwachten? ACSI FreeLife vraagt het aan Richard Kremer, inkoper bij De Vrijbuiter en medeverantwoordelijk voor De Waard.
Machiel de Waard
Voordat we vooruit blikken, eerst nog even wat geschiedenis. Machiel de Waard begon net na de Tweede Wereldoorlog een camping in Sint Maartenszee. Elke vakantieperiode zag hij weer hoe tenten volstroomden en wegwaaiden. Reden voor hem om na te denken over een water-, winddichte en stormvaste tent.
Dat werd de Albatros, een ruime vierpersoonstent met een ingenaaid grondzeil, helemaal nieuw voor die tijd. De Waard schetste hem in 1960 achterop een envelop, in wat hij later zelf een ‘gouwe kwartiertje’ zou noemen. In een mum van tijd bouwde De Waard Tenten een ijzersterke reputatie op.
“Wanneer je een De Waard kocht wist je dat je een oerdegelijk product kocht. Mensen zijn trots op hun tent, ze hebben het over hun ‘Albatros 1978’. Ze noemen het geboortejaar erbij, alsof ze het over hun kind hebben of over hun huwelijksjaar”, legt Richard uit.
Basisprincipe
We zijn inmiddels 65 jaar verder, maar het basisprincipe van een ‘De Waard’ is nog steeds niet veranderd. De afspanpunten zijn zo geplaatst dat de tent rondom helemaal strak gespannen staat. Erbovenop rust een stevige, ademende katoenen doek. Resultaat: een robuuste tent die staat als een huis.
Meer weten over de geschiedenis van De Waard en de toekomstplannen van de tentfabrikant? Lees een uitgebreid artikel over het jubileum in het juni/juli nummer van ACSI FreeLife magazine.