De middenklasser van Eriba mag er zijn. Na de vernieuwing van de buitenkant vorig jaar zijn de nieuwe modellen nu ook vanbinnen flink onder handen genomen. Donker hout contrasteert fraai met lichte vlakken zoals sierpanelen, schappen en keukenfrontjes. Het geheel heeft een frisse, bijna luxueuze uitstraling. De Exciting wordt standaard geleverd met structuurplaat (hamerslagprofiel) op de wanden en het dak. De voorkant en de achterkant zijn van vezelversterkte kunststof, de disselkast en de houders voor de achterlichten zijn van ABS (vormvaste kunststof).
“De testcaravan is uitgevoerd in glad aluminium en vezelsterke kunststof en vrijwel perfect afgewerkt. Strips beschermen de snijkanten van de inschuiflade van het toilet, maar een beetje kit zou geen kwaad kunnen.”
Ruimtelijk gevoel
Er zijn zeven Exciting-modellen met indelingen voor twee personen en opbouwlengtes tussen de 5,25 en 6,50 meter. Verder zijn er twee uitvoeringen met een kinderkamer; deze meten in de lengte 6,40 en 6,80 meter en de stapelbedden zijn dwars achterin geplaatst. De voor dit artikel geteste Exciting 530 heeft een geheel klassieke indeling met een zitgroep achterin en eenpersoonsbedden voorin. Eigenlijk is het een 580’er omdat hij binnenin 580 centimeter in de lengte meet. Hoewel de toiletruimte en de keuken in het midden zijn geplaatst krijg je binnen met een breedte van 2,30 meter een gevoel van ruimte.
De standaarduitvoering van de Exciting 530 kost € 24.240. De testcaravan heeft echter de nodige extra’s die hem niet alleen praktischer maken, maar uiteraard ook duurder. Het Comfortpakket met verwarming, meter voor de waterstand, voorbereiding voor tv, hordeur, sfeerverlichting en disselafdekking kost € 865. Met het Elegancepakket krijg je voor € 1.109 gladde beplating van aluminium, lichtmetalen wielen en een bovenraam in de toegangsdeur. Verder is voor € 382 een oprolbare lattenbodem tussen de eenpersoonsbedden verkrijgbaar, voor € 351 een raam voorin, voor € 123 steunvoetplaten voor de uitdraaisteunen en voor € 504 een opwaardering van het maximaal toelaatbaar gewicht tot twee ton, waarmee het totaal uitkomt op € 27.574.
Strakke wanden
“De gladde wanden van aluminium staan deze middenklasser uit Bad Waldsee bijzonder goed en nu ook de Eriba, evenals bijna alle caravans van Hymer, in Sassenberg bij LMC wordt gebouwd, zijn de wanden helemaal strak. Dat lukt lang niet alle fabrikanten,” aldus carrosserie-expert Rudi Stahl bij zijn eerste inspectie van de Exciting. “De standaardstructuurplaat is minder gevoelig voor krasjes en deukjes, maar op gladde plaat zie je die meteen. Gladde plaat ziet er echter wel veel fraaier uit.”
Rudi Stahl vindt de nieuwe Exciting met zijn lichtmetalen wielen bijzonder geslaagd. Het dak, de voorkant en de achterkant zijn standaard van hagelbestendige, vezelversterkte kunststof. “Klasse, hoewel je de structuur van de glasvezels wel ziet. “De uitdraaisteunen zitten in de skirts (beschermrand onderzijde caravan), maar je kunt er goed bij. “Vóór nog beter dan achter.” De kenmerkende handgreep achterop staat sinds de carrosserie is vernieuwd horizontaal en is net zo solide als de horizontale handgrepen vooraan, die evenwel lastig vast te pakken zijn met kleine handen.
De hybride led-achterlichten zijn werkelijk perfect en laten zelfs het Eriba/Hymer-logo doorschijnen. De voor- en achterkant zijn meerdelig en daardoor reparatievriendelijk. De klep van de gaskast zwenkt omhoog en heeft daarvoor een vrije ruimte van zo’n dertig centimeter nodig. Als je een fietsenrek op de dissel wilt, moet je er dus op letten dat er genoeg vrije ruimte blijft.
De elegante achterlichten met led-elementen in een Eriba-ontwerp zijn echte aandachtstrekkers.
Goede hordeur
De eendelige toegangsdeur van de testcaravan munt uit door een goed sluitbare hordeur over de hele hoogte. De brede voortentverlichting erboven voert regenwater boven de deur keurig af. Het 40 centimeter hoge serviceluik links vooraan heeft twee ophangbanden wat volgens Rudi Stahl een heel goede vondst is die de scharnieren beschermt en voorkomt dat het luik per ongeluk te ver omlaagklapt. “De ruimte is overigens niet bedoeld als bergruimte.” De klapramen zijn naar behoren gemonteerd, evenals het panoramadakraam en de drie MPK-dakluiken; in de toiletruimte vind je nu geen goedkoop dakluik meer. De MPK-dakluiken kun je met één handgreep openen en vergrendelen.
Het enige puntje van kritiek op de opbouw betreft – de Exciting is hiermee overigens allesbehalve uniek – de afdichting van de inschuiflade van het toilet. Alle snijkanten zijn netjes afgewerkt, maar wat meer kit aan de voor- en onderkant zou niet misstaan.
Technisch expert Roman Heinzle heeft weinig tot niets aan te merken op de technische aspecten van de Exciting. De afrondingen van hoeken en de verlichting zijn onberispelijk, in de gaskast – de eerste kandidaat voor een nadere inspectie – is eveneens alles in orde, “al houdt het voor een caravan die nog steeds ruim € 24.000 kost niet over”.
Groot driepits kooktoestel
De gasflessen zijn in ieder geval goed geplaatst, ze zijn via de grote disselkastklep makkelijk te verwisselen en de ventilatie is voldoende. Binnen geeft Heinzle een compliment voor de rookmelder boven de deur. Ook valt hem de zuinige ledverlichting meteen op, “al is dit inmiddels bijna standaard”. Evenals in de vorige Exciting ontbreken er leesspotjes bij de zitgroep, maar verder is de verlichting, inclusief de sfeerverlichting uit het comfortpakket, van goede kwaliteit. In het slaapgedeelte zijn de twee spotjes over een rail verplaatsbaar. “Je kunt de spotjes eruithalen en met zo’n rail in de zitgroep zou je ze ook daar kunnen gebruiken.”
Stopcontacten zijn altijd welkom. De geteste Exciting 530 heeft er vijf. Twee in de keuken, wat voldoende is. De zitgroep heeft naast het gebruikelijke stopcontact twee usb-contacten; alle gaan schuil in een hoek van het schap. Ook in het slaapgedeelte is de stroomtoevoer op deze manier verstopt. “De voorbereiding voor een tv-aansluiting is in de vorm van twee extra stopcontacten in de kledingkast geïnstalleerd en aan de wand aan de kant van de zitgroep met een tv-beugel en kabeldoorgeleiding.”
De keuken munt uit door veel bergruimte, een groot luxueus kookstel en een hoge koelkast van 142 liter. In het kastje naast de schuiflades zou een extra lade handing zijn geweest.
De keuken munt uit door een groot driepits kooktoestel met elektrische ontsteking waarop je pannen kwijt kunt met een doorsnede tot 28 centimeter en er is een koelkast met een inhoud van 142 liter. De boiler voor warm water is helemaal achter in de linkerzitbank gemonteerd. Goed beschermd en ook goed bereikbaar. “Je hoeft er bovendien ook niet steeds bij.”
Het overdrukventiel wordt afgeschermd door een stalen plaat, maar de elektrische aansluitingen hadden wat meer bescherming mogen hebben. Verder valt de perfecte ligging van de leidingen op die precies in gleuven liggen. Je kunt de bergruimtes hierdoor helemaal benutten, maar vergeleken met Eriba’s Ruimte Plus-concept van de Nova is er nog wel ruimte voor verbetering.
Vakmanschap
De Exciting heeft – zoals eigenlijk alleen bij LMC gebruikelijk – een elektrisch systeem waarbij slechts een paar lichtpunten werken indien er stroom van de auto wordt betrokken. “Dat kan praktisch zijn, maar wie het storend vindt hoeft slechts één zekering om te schakelen en dan werken alle lampen of er nu 12 volt uit de auto komt of stroom uit de transformator van 320 watt.”
“De meubels vertonen geen naden,” aldus de eerste indruk van timmerman Oli Pfisterer. “Verder zijn er ook maar weinig verbindingen zichtbaar. Het meubilair verraadt vakmanschap.” De afwerking van het meubilair is goed tot heel goed. De deksels van de bankbakken zijn bijvoorbeeld mooi afgewerkt, zichtbare randen zijn zorgvuldig afgeplakt.
De hoeken in de toiletruimte en de keuken zijn goed afgedicht. “Alleen tussen de douchebak en het meubilair zijn niet alle aansluitingen weggewerkt, maar zolang het optionele douchepakket (douchearmatuur en rail met gordijn: € 295) niet is geïnstalleerd is dat geen probleem.”
Het sluitwerk is van goede kwaliteit. Sloten en scharnieren werken goed tot heel goed, de grote, tot tien kilogram belastbare en zelfsluitende keukenlades lopen licht en zijn van gemiddelde kwaliteit. De op één poot rustende tafel met een excentrisch draaibaar tafelblad is ook groot genoeg voor als er bezoek is. Hij is stabiel en je bedient hem met een hendel onder het tafelblad. Tijdens het rijden zet je de tafel omlaag en vast via houders aan de dwars geplaatste zitbank.
De bedden hebben stevige metalen frames, de hardheid van de lattenbodem is niet verstelbaar, en ook het hoofdeinde is niet verstelbaar. Via twee kleppen is de ruimte onder de zitbanken doorlaadbaar. “Een goed idee, want zo kun je lange en smalle bagage met een lengte tot 2,20 meter goed vervoeren.” Het interieur, dat is gebaseerd op de platformstrategie van LMC en onderdelen van Eriba’s Ruimte Plus-concept van de Nova, is al met al goed geslaagd.
De zitgroep heeft een excentrisch draaibare tafel en is groot en comfortabel. Je kunt er ook met gasten een gezellige avond in doorbrengen
Interieur van grote klasse
Interieurexpert Christiane Eckl vindt niet alleen de ruimte en het ruimtelijk gevoel, maar voor alles de keuken van “grote klasse”. De zitgroep biedt ruim voldoende plaats aan meer dan twee personen.
De keuken heeft weliswaar niet al te veel werkvlakken, maar de grote kook-spoelcombinatie is “echt geweldig”. Je kunt niet alleen koken met pannen met een doorsnede tot 28 centimeter, de keuken is ook makkelijk schoon te maken doordat de kookplaat en de spoelbak één geheel vormen. Hierdoor kun je alles van de kookplaat makkelijk in de spoelbak vegen.
De inrichting van de keuken met kleppen voor de schappen en een legplank in de linker-bovenkast oogsten lof omdat het zo praktisch is. De fraaie verduistering met de chromen omlijsting vooral omdat het er zo mooi uitziet. De koelkast van 142 liter valt eveneens in de prijzen. Tussen de koelkast en de drie brede lades is nog een smal kastje geplaatst. “Dat is echt heel praktisch. Onderweg kun je er bijvoorbeeld een klein koffieapparaat in kwijt, maar er hoort eigenlijk wel een lade in, want nu moet je steeds op je knieën om er wat uit te pakken.
Bedden
De bedden achterin zijn met 88 centimeter lekker breed. Het bed rechts is vanwege de toiletruimte slechts 185 centimeter lang en daarmee voor veel mensen te kort om er lekker in te liggen. Dat lukt wel in het bed links dat twee meter lang is. De koudschuim matrassen zorgen ook op lattenbodems, waarvan je de hardheid niet kunt verstellen, voor slaapcomfort. De testcaravan heeft bovendien nog de oprolbare lattenbodem (€ 382) waardoor je met een extra kussen een groot ligvlak kunt creëren. Christiane Eckl vindt het grote raam voorin als extra niet nodig. “Liever had ik hier een mooi afgewerkte wand gehad met plankjes voor je bril, wekker en sieraden.”
De toiletruimte past qua inrichting goed bij de woonruimte. “Houtlook en lichte frontjes zijn gewoon mooier dan plastic.” Ook het dakluik past fraai bij het geheel. Een fraaie glazen kap in plaats van de doorgaans in toiletruimtes gebruikelijke goedkope dakluik maakt de zaak hier af.” De inrichting bestaat verder uit twee kastjes, de nodige plankjes, een wasbak van roestvrij staal en een banktoilet. Twee haakjes naast de deur kun je gebruiken voor handdoeken en je badjas. Wat we wel storend vinden, is dat de wasbak, net als bij een andere testcaravan van LMC, vlekken heeft die je niet meer goed weg kunt poetsen.
De toiletruimte met banktoilet is groot genoeg, eenvoudig, maar mooi en is met veel plankjes praktisch ingericht.
Uitmuntende rijstabiliteit
Wat de rijstabiliteit en rijveiligheid betreft, munt de Exciting in de test ook uit door de AAA-rem met automatisch nastelmechanisme en banden met een passend draagvermogen. Pluspunten zijn er ook voor de antislingerkoppeling en de schokdempers.
In het testcentrum in Großkötz gaat de Exciting 530 allereerst op de weegschaal. De caravan blijkt iets zwaarder dan volgens de opgave. Laadproblemen zul je met de geteste caravan niet krijgen. De opwaardering van het maximaal toelaatbaar gewicht tot 2.000 kilogram laat ondanks de 88 kilogram wegende extra’s aan boord nog een belading van 600 kilogram toe. Met het standaard maximaal toelaatbare gewicht resteert er voor deze Exciting 530 nog een laadvermogen van 130 kilogram (het 2-ton-chassis heeft een extra gewicht van 32 kilogram). Zonder extra’s kom je daarmee uit op een laadvermogen van 220 kilogram wat niet echt veel is.
Het uitzwaaitraagheidsmoment valt voor de beladen testwagen bijna 10 procent slechter uit dan voor een gemiddelde caravan van deze grootteklasse. Verder hebben de ingenieurs hem een bovengemiddeld lange dissel meegegeven, waardoor de waarde voor de rijdynamiek, waarvoor de lengte van de dissel maatgevend is, circa 6,5 procent lager uitvalt dan het gemiddelde in deze klasse. Dit betekent desalniettemin dat een goed beladen Exciting 530 de trekauto toch nauwelijks merkbaar kan volgen.
Conclusie
Alles bij elkaar is de 530 een geslaagde caravan voor twee personen waarbij een goed compromis is gevonden tussen reisgemak en ruimte, hij is modern vormgegeven en blinkt uit qua uitrusting.
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Eriba Exciting 530 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.