Er zijn tientallen caravanmodellen op de markt die zijn uitgerust met eenpersoonsbedden in de lengterichting. Volgens velen bieden enkele bedden het beste comfort voor een ongestoorde nachtrust. De breedte van zo’n bed blijft vaak net onder de negentig centimeter die we thuis gewend zijn, maar met die beperking valt goed te leven. Vooral als je de – vaak optionele – bedverbreding erbij bestelt om er desgewenst een tweepersoonsversie van te maken.
Dan hoeven verliefde stellen elkaars nabijheid niet te missen. De extra euro’s voor zo’n bedverbreding kunnen dus de moeite waard zijn. Toch heeft bedverbreding ook een belangrijk nadeel. Als het extra matrasje tussen de twee bedden is geïnstalleerd, stap je minder makkelijk in en uit bed. En vaak moet je de bedverbreding direct bij aankoop bestellen, want het achteraf inbouwen van zo’n uittrekbare lattenbodem is meestal niet mogelijk.
Meestal voorin
De meeste caravans met enkele bedden hebben deze aan de voorzijde. Slecht ruim een kwart van de caravans heeft ze achterin. Twee daarvan zitten in onze selectie van caravans onder de 26 mille. Dat de meeste eenpersoonsbedden voorin zijn te vinden is makkelijk te verklaren. In bed zit of lig je, waardoor de iets mindere hoofdruimte vanwege de schuine voorzijde dan minder hinder geeft dan in een zitgroep. Vooral als het om een rondzitgroep gaat.
Identieke modellen
In de klasse van € 26.000 tot € 32.000 is de keuze aan caravans met eenpersoonsbedden het grootst. Onder de € 26.000 zijn er slechts twaalf modellen leverbaar waarvan we er tien uitlichten. De Caravelair Alba 472 en de Sterckeman Easy 472 zijn van binnen en van buiten identiek, dus die behandelen we samen. Maar andere caravans in dit overzicht zijn eveneens nauw verwant.
Bürstner, Dethleffs en LMC behoren tot de Erwin Hymer Group en worden in een gezamenlijke fabriek gebouwd. Premio Life, Dethleffs c’joy en LMC Sassino zijn drielingen, net als de Premio, c’go en Style series van dezelfde merken. Maar hoewel de indelingen vergelijkbaar zijn, zien deze caravans er vanbuiten toch anders uit.
Adria Aviva 492 LU
De enige optie van Adria
Het Sloveense merk Adria heeft één model met eenpersoonsbedden dat onder de 26 mille blijft. De Aviva 492 LU kost € 24.485 en weegt rijklaar 1.080 kilogram, waardoor er een laadvermogen resteert van 270 kilogram Opwaardering van het maximumgewicht van 1.350 naar 1.500 kilogram kost € 460.
Een serviceluik van 98 x 36 centimeter is standaard. De Aviva 492 LU wordt standaard verwarmd door een Truma S 3004 met luchtcirculatiesysteem. Een grote absorptiekoelkast van 140 liter, een driepitskookplaat en een roestvrijstalen spoelbak maken de keuken compleet.
+ Dak van vezelversterkte kunststof, tweedelige opbouwdeur, standaard extra uittrekbare lattenbodem tussen de eenpersoonsbed[1]den, gemakkelijk schoon te maken spoelbak/ kookplaat, standaard douchepakket en boiler. Anti-slingerkoppeling standaard aanwezig.
– Weinig werkoppervlak in de keuken, bovenkasten hebben schuifdeuren, geen tweede serviceluik mogelijk.
Bürstner Premio Life 480 TL
Enkele bedden achterin
Bürstner is in dit overzicht vertegenwoordigd met twee modellen waarvan we er één uitlichten. In de € 20.330 kostende Premio Life 480 TL met een binnenlengte van 480 centimeter zijn de eenpersoonsbedden – vrij ongebruikelijk – achterin ondergebracht. Het compacte keukenblok is voorzien van een driepitskookplaat en een roestvrijstalen spoelbak.
De onderkast herbergt zelfs een krachtige compressorkoelkast, die ongeacht de buitentemperatuur snel en effectief koelt. Tegenover de keuken is er een kleine toiletruimte met een vaste douchebak. Volgens de fabrieksopgave weegt deze caravan rijklaar 930 kilogram, wat een laadvermogen oplevert van 270 kilogram. De opwaardering van het maximumgewicht naar 1.360 kilogram kost € 255.
+ Aantrekkelijke basisprijs, doordachte indeling, snel werkende compressorkoelkast, goed toegankelijke opbergvakken voor bedden.
– Verplichte pakketten verhogen de prijs (Premio Life 1 met schokdempers en anti-slingerkoppeling) en verlagen het laadvermogen flink.
Caravelair Alba 472
V-vormig bed
Met de Alba 472 en Easy 472 bieden Caravelair en zustermerk Sterckeman een interessant alternatief bij de scherp geprijsde caravans met enkele bedden. Tenminste, dat suggereert de basisprijs van € 20.190. Een opvallend detail is het V-vormige bed dat aan het hoofdeinde een breed ligvlak vormt, maar naar het voeteinde toe steeds smaller wordt waardoor je daar toch eenpersoonsbedden hebt.
Het is wel makkelijker met in- en uitstappen. Een compacte keuken en een kleine toiletruimte met douche completeren het interieur. Het is wel belangrijk om te weten dat zelfs voor een verwarming of boiler extra moet worden betaald, net als voor de anti-slingerkoppeling en de schokdempers. Voor een reisklare Caravelair Alba 472 kom je toch rond de € 26.000 uit.
+ IRP-carrosserie (vezelversterkte kunststof sandwich met XPS-isolatie), aangename kussens in de dinette, Thetford banktoilet, stevig metalen bedbodemframe, 15 cm dikke matrassen in het Cosy-pakket.
– De aantrekkelijke basisprijs stijgt door de verplichte pakketten. Verwarming, vaste schoonen vuilwatertank, boiler, douchepakket en serviceluik zijn optioneel.
Dethleffs c’go 475 EL
Eenvoudige toercaravan
Dethleffs biedt twee modellen met eenpersoonsbedden onder de € 24.000 aan. De c’joy 460 LE voor € 20.990 is een eenvoudig uitgeruste toercaravan en de op een na goedkoopste caravan van Dethleffs. Met een rijklaar gewicht van 960 kilogram is het maximumgewicht van 1.200 kilogram voldoende.
Opwaarderen naar 1.360 kilogram kost slechts € 190. Het Dynamik pakket voor € 760, met onder meer schokdempers, een stabilisatorkoppeling en een serviceluik rechtsachter, is wel nodig om de caravan reisklaar te hebben. De c’go 475 EL, die er vanaf € 22.990 is, heeft een iets ruimere basisuitrusting.
Fabrieksklaar heeft de caravan zevenzone koudschuimmatrassen en een compacte keuken. Het opwaarderen van het maximumgewicht is wel aan te raden, want standaard is het laadvermogen slechts 164 kilogram.
+ Voorkant, achterkant en dak van vezelversterkte kunststof. Goede basisuitrusting: antislingerkoppeling en schokdempers, zevenzone koudschuimmatrassen, douchebak, dakluik met hor, Dethleffs Connect, groot serviceluik voor.
– Zeer krappe toiletruimte, nauwelijks werkoppervlak in de keuken, felle verlichting, kleine koelkast onderin het keukenblok.
Knaus Sport 460 EU
Knaus’ klassieker
De Sport-serie van Knaus is een klassieker en de Sport 460 EU is in Nederland leverbaar voor € 25.410. Dit model weegt 1.090 kilogram en heeft een laadvermogen van 210 kilogram bij het standaard maximumgewicht van 1.300 kilogram. Opwaardering tot 1.400, 1.500 1.600 of 1.700 kilogram is mogelijk voor € 676.
Naast de eenpersoonsbedden heeft de Sport 460 EU een zithoek die je kan ombouwen tot een redelijk ruim extra bed, zodat je er met vier personen in kan slapen. Standaard heeft deze caravan schokdempers en een anti-slingerkoppeling. Daarnaast zijn ook een 45 liter-schoonwatertank en een Truma-verwarming met de compacte Varioheat-ruimteverwarming met luchtcirculatiesysteem fabrieksklaar aan boord.
+ Beproefde indeling en opbouw, standaard groot serviceluik, vijf stopcontacten in de caravan. Dak van vezelversterkte kunststof, breed middenpad tussen de bedden.
– Zelfstellende rem niet standaard, rolbare vuilwatertank optioneel, weinig opbergruimte in het keukenblok door de koelkast onder de bank.
LMC Sassino 460 E
Ruim uitgeruste budgetcaravan
LMC is in dit overzicht vertegenwoordigd met twee caravans. De Sassino 460 E is qua ontwerp grotendeels identiek aan de Dethleffs c’joy 460 LE en de Bürstner Premio Life 480 TL. Het is daarom niet verwonderlijk dat ze dezelfde sterke en zwakke punten hebben. De LMC Sassino 460 E is echter fabrieksklaar uitgerust met een compressorkoelkast, schokdempers en een anti-slingerkoppeling.
Met een basisprijs van € 20.500 is dat best verrassend. Vergeleken met de Dethleffs c’joy behoort het serviceluik rechts ook tot de basisuitrusting. Een ander pluspunt van de 460 E, en de Sassino-reeks in het algemeen, is de 40 millimeter dikke vloer van vezelversterkte kunststof. Bürstner en Dethleffs vertrouwen op gecoat multiplex.
+ Standaard schokdempers en anti-slingerkoppeling, vloer van vezelversterkte kunststof. LMC Home voorbereiding, serviceluik, voorraam en compressorkoelkast standaard.
– Smal middenpad tussen de bedden; alleen open planken in het zitgedeelte; slechts drie stopcontacten in de caravan; maximumgewicht slechts tot 1.360 kg.
LMC Style 530 E
lmc met extra grote keuken
Met een aanschafprijs van € 25.700 zit de LMC Style 530 E nog net onder de grens van 26 mille. Qua comfort is het alleen wel een flinke stap vooruit, want naast de eenpersoonsbedden achterin heeft hij ook een rondzitgroep voorin. Dankzij de grotere binnenmaten heeft de keuken meer werkruimte dan gebruikelijk in deze prijscategorie.
De hoge koelkast heeft een inhoud van 131,5 liter. Het laadvermogen van 289 kilogram kan met 100 kilogram worden verhoogd door het maximumgewicht op te waarderen naar 1.600 kilogram voor € 185. Wie nog meer laadvermogen wil kan opwaarderen naar 1.800 kilogram voor € 555. Dat laatste is wel aan te raden bij de aanschaf van het uitklapbare dak met twee slaapplaatsen (€ 5.710).
+ Gezellige rondzitgroep met grote tafel, goed bereikbare koelkast, voldoende werkoppervlak in de keuken, royale toiletruimte met draaibaar thetford-toilet. vloer van vezelversterkte kunststof.
– Geen standaard douchebak, smal middenpad tussen de bedden, felle verlichting.
Tabbert Senara 460 E 2,3
Tabberts luxe nieuwkomer
Een stijlvol alternatief van Tabbert in dit overzicht is de Senara 460 E 2.3 voor
€ 25.750. De in 2023 geïntroduceerde instapserie spreekt veel mensen aan met zijn eenvoudige, moderne interieur en het royale gebruik van lichtgekleurde houttinten. De indeling is vrij gewoon. De bedden bevinden zich voorin, achterin zien we een zithoek met twee zitbanken.
Het keukenblok en de toiletruimte bevinden zich boven de as. Het maximumgewicht van 1.400 kilo volstaat in veel gevallen, maar opwaarderen naar 1.500 kilogram is bij aanschaf gratis. Wil je nog meer laadvermogen dan kun je de Senara 460 E laten opwaarderen naar 1.600, 1.700 of 1.800 kilogram voor € 676.
+ Modern interieurdesign, aantrekkelijke prijsstelling, standaard anti-slingerkoppeling en zelfstellende remmen. veel opbergruimte en voldoende opbergvakken rondom. standaard grote serviceluiken aan beide zijden.
– Beperkte stahoogte bij verhoogde bedden, vrij beperkte verlichting, krappe zitgroep.
Weinsberg CaraCito 470 EU
Weinsberg: enkelbedders vanaF 19 mille
Weinsberg, onderdeel van de Knaus-Tabbert Group, kan niet ontbreken in een overzicht van betaalbare caravans. En dus is er ook een model met eenpersoonsbedden van het het meest betaalbare merk in het portfolio van Knaus Tabbert opgenomen. Met een basisprijs van € 19.320 euro wordt de CaraCito 470 EU, net als de andere indelingen in deze serie, geleverd zonder gasinstallatie.
Het keukenblok biedt plaats aan een 83 liter-compressorkoelkast en de dubbele inductiekookplaat. Over het gladde metalen sandwichdak van de CaraCito zijn we minder te spreken, want hagelschade valt hier het meeste op. Daarnaast zijn er standaard geen serviceluiken gemonteerd zodat je niet van buitenaf bij de bagage kunt. De meerprijs per luik bedraagt € 313.
+ Zeer scherpe basisprijs door de eenvoud van het ontwerp. goed gebruik van de ruimte in de keuken. verplaatsbare en in hoogte verstelbare tafel in de zithoek.
– Gaspakket alleen tegen meerprijs verkrijgbaar. standaard geen serviceluiken. geen rolbare vuilwatertank beschikbaar. dak van gladde staalplaat.
Weinsberg CaraOne 480 EU
Twee enkele bedden én een hefbed
Wie iets meer geld te besteden heeft kan bij Weinsberg kiezen uit nog twee andere modellen uit de CaraOne-reeks. De 480 EU, die voor € 21.540 wordt aangeboden, zou je kunnen beschouwen als een beter uitgeruste CaraCito 470 EU met een gassysteem aan boord.
Je hebt dan een driepitsgaskookplaat in plaats van een inductiekookplaat, 98 liter koelkastruimte in plaats van 83, en een dak dat is gemaakt van vezelversterkte kunststof sandwich. De verrassing in dit overzicht is de Weinsberg CaraOne 540 EUH voor € 25.410. Deze caravan heeft niet alleen twee eenpersoonsbedden voorin, maar ook een hefbed achterin. Dat betekent dat je hem ook als gezinscaravan kunt gebruiken.
+ Keukenblok met voldoende werkblad en extra opklapbaar werkblad. diep dakkasten rondom met sluitingen. dak van hagelwerende, vezelversterkte kunststof.
– Geen anti-slingerkoppeling of zelfstellende remmen, boiler en serviceluiken zijn alleen tegen meerprijs verkrijgbaar. slechts twee stopcontacten.
Een nieuwe caravan of toch tweedehands? Bekijk hier al je opties en wie weet vind jij wel de caravan van je dromen!