Instapmodellen movers
Met de nieuwe Mover Smart A heeft het Duitse merk Truma er nu een instapmodel onder de eigen merknaam bij. Tot nu toe was Truma in dit segment vertegenwoordigd met het merk Go2, wat vaak tot verwarring leidde. Maar nu kan de prijsbewuste klant een echte Truma-mover aanschaffen. Dit deel van de markt wordt al een lange tijd gedomineerd door Reich uit het Duitse Eschenburg met de Easydriver.
Als instapmodel onder de caravanmovers biedt Reich de Easydriver Pro 1.8 aan. Kan de Mover Smart A het daartegen opnemen? Qua prijs ontlopen de beide movers elkaar weinig. De Truma Mover Smart A heeft een adviesprijs van € 1.699, de Reich Easydriver Pro 1.8 is € 100 goedkoper, maar beide movers worden op websites een stuk goedkoper aangeboden.
Maar dat zijn prijzen voor het systeem, niet de montage. Je moet wel een behoorlijk handige doe-het-zelver zijn om een mover zelf te monteren en een brug is daarbij eigenlijk onmisbaar. Een specialist kan de montage gemakkelijk uitvoeren.
Bodemvrijheid
Reich heeft met de technologie en de productie van caravanmovers in de loop der jaren een tweede tak aan het bedrijf toegevoegd naast de watertechnologie. Truma kocht in de jaren negentig van de vorige eeuw de movertechniek aan met de overname van Carver, dat een serieuze concurrent begon te worden op het gebied van verwarming.
Terwijl Truma altijd al mikte op het premium segment – de Mover XT was al vaker een testwinnaar – begon Reich de markt vanaf de onderkant te verkennen. Sinds 2019 heeft Reich met de Infinity een premium product in het assortiment.
Terug naar de eigenlijke test. De Mover Smart is uiterlijk volledig nieuw en ziet er indrukwekkend uit, hoewel van de techniek weinig zichtbaar is. Jammer eigenlijk, want onderhuids zit bewezen techniek, waartoe helaas ook de lage dwarsbalk behoort, die de bodemvrijheid duidelijk beperkt.
De Easydriver Pro doet het wat dat betreft beter, want hij houdt liefst tien centimeter meer afstand tot het wegdek in vergelijking met de Mover Smart A. De Truma is daarentegen iets stiller dan de Easydriver Pro, zowel bij het aanleggen van de aandrijfrol als bij het rangeren. Maar hij is wel een beetje zwaarder.
Gewicht movers
Onze testmovers zijn geïnstalleerd op een Hobby- en een Fendt-caravan met een opbouwlengte van iets meer dan vijf en een halve meter. De stroomvoorziening komt van het Hobby Autark-systeem en de Truma Powerset in de Fendt. De Optima YT 2.7 AGM accu met 38 Ah dient in beide gevallen als energiebron. De caravans zijn goed vergelijkbaar gemaakt voor deze test: dat wil zeggen hetzelfde gewicht en dezelfde wiel- en disselbelasting.
Bovendien is de bandenspanning op 4 bar gebracht. Beide movers zijn ontworpen voor voertuigen met één as. De Easydriver Pro 1.8 mag tot 1.800 kg verplaatsen, de Mover Smart A zelfs tot 2.000 kg. Onze beide testcaravans werden beladen tot 1.400 kg en hadden een disseldruk van 100 kg. Zonder op de testresultaten vooruit te lopen, klinken de hellingspercentages die de fabrikanten bij volle belasting opgeven redelijk ambitieus.
De stroomvoorziening wordt ingeschakeld met een centrale schakelaar. In het geval van de Mover Smart A is dit de klassieke rode knop naast de accu. Reich heeft zoiets ook in het aanbod maar in de Hobby is een schakelaar geïnstalleerd bij de ingang.
Opvolger Easydriver Pro 1.8
Als je na het lezen van dit artikel overweegt om een Easydriver Pro aan te schaffen, is het aan te raden om voor de nieuwe Pro 2.0-versie te gaan, een opvolger van de 1.8 die tijdens deze movertest in 2020 nog niet beschikbaar was. Je betaalt hetzelfde (€ 1.599) als voor de 1.8, maar je kan er net als met de Mover Smart A een caravan van 2.000 kilogram mee besturen.
Eerste indruk van de Reich Easydriver Pro 1.8 en de Truma Mover Smart A
Dan is het tijd om de caravans uit hun startblokken te rollen. Hier kun je meteen zien dat de Mover Smart A iets handiger te bedienen is, maar de moeilijke oefeningen moeten nog komen. De Easydriver wordt in- en uitgeschakeld via een centrale schakelaar, die het systeem bij twee keer drukken – niet te snel – in werking stelt en vervolgens een systeemcontrole uitvoert.
Als alles in orde is, klinkt er een pieptoon. Zo niet, dan licht het pictogram van het betreffende onderdeel op. Als er 60 seconden lang geen knop wordt ingedrukt, schakelt de afstandsbediening zichzelf uit. De afstandsbediening van de Truma heeft twee hoofdschakelaars. Een langere druk op de groene knop activeert het systeem, met de rode schakel je hem uit. Om de rollen tegen de banden te drukken, hoef je alleen maar op de knop onder het symbool te drukken.
Bij de Reich moeten twee knoppen ingedrukt worden gehouden. Beide afstandsbedieningen zijn ongeveer even groot en hebben knoppen – dus geen joystick – maar ze zijn toch heel verschillend. Terwijl de pijl rechtsboven op de afstandsbediening van de Truma aangeeft dat de caravan naar rechts moet bewegen, is het bedienconcept van de Easydriver gebaseerd op de aandrijftechniek.
Dat betekent dat een druk op de linker toets de linker motor activeert, wat betekent dat de caravan naar rechts draait. De ene oplossing is niet noodzakelijk intuïtiever dan de andere, maar meer een kwestie van wennen. Beide systemen bieden ook de combinatie van twee knoppen, wat een voordeel is bij het soepel nemen van bochten of het op de plaats omdraaien van de caravan. Maar daarover lees je verder in dit verhaal meer.
Movers op het gras
We beginnen met onze testkandidaten op een grasveld. Daar sturen we de caravans naar de kogel van de trekauto. Dat lukt bij beide systemen zeer nauwkeurig. Het aankoppelen met hulp van de movers is dus een fluitje van een cent. Meteen daarna moet het wel een gewoonte zijn om de rol van de mover van de band te halen en het systeem uit te schakelen. Als je dat vergeet kunnen de banden flink beschadigen als je toch zou gaan rijden.
Vervolgens draaien we de procedure om. Handrem aantrekken, afkoppelen, systeem inschakelen, afstandsbediening activeren, handrem er weer af en we kunnen beginnen. We werken verschillende manoeuvres af die vaak voorkomen op een camping en vervolgens begeven we ons naar het verharde terrein. Daar testen we oprijblokken, stoepranden en hellingen. Beiden systemen komen goed door deze testen, al slagen ze niet altijd de eerste keer voor de oefening.
Soms vereist een oefening namelijk een andere benadering van de testers. Pak je het achterwaarts of voorwaarts aan, rij je beter schuin of recht? Beide movers houden het meer dan een uur vol om allerlei manoeuvres uit te voeren voordat de accu er de brui aan geeft. De actieradius van beide systemen is ook voldoende om meer dan twaalf meter achtereen bergop te rijden.
De Mover Smart had bij een kuil in het gras en een hoge stoeprand wel twee keer problemen met de grip van de rol op de band. Na een langere rit bergop was dit systeem ook te warm geworden en gestopt.
Afdalen
De topsnelheid van 15 centimeter per seconde bereikte de Mover Smart bij ons alleen tijdens het achteruitrijden. De Easydriver neemt op een afstand van tien meter een halve meter voorsprong. Vooruitrijdend is de voorsprong van de Easydriver 20 centimeter op tien meter. Deze cijfers hebben in de praktijk weinig betekenis, want ook een snelheid van 15 centimeter per seconde kan al te snel zijn, zoals de verbogen kederrail van de Fendt bewijst.
De snelste manier om de caravan te keren is door de knop voor links vooruit en rechts achteruit tegelijk in te drukken. Dan maakt de caravan een hele omwenteling op z’n plaats. De Easydriver doet dat in 62 seconden, de Mover Smart heeft er 91 seconden voor nodig. De lastigste opdracht voor een caravanmover is het afdalen in een bocht. Als het steil wordt moeten de rollen van de mover ook als rem werken, waardoor de motoren ook voor precieze tegenkrachten moeten kunnen zorgen.
Zo kun je een beetje slalommend afdalen met twee knoppen tegelijk ingedrukt. Hier doet de Mover Smart het zeer goed, terwijl de Easydriver slechts aarzelend reageert op de bediening van twee knoppen tegelijk maar wel de bocht neemt. Het resultaat is min of meer hetzelfde, maar de Mover Smart doet het veel slimmer.
Overbelastingsbeveiliging
De Mover A lijkt minder goed te presteren bij het overwinnen van kleine steile obstakels, zoals stoepranden en oprijblokken. De aandrijfrol slipt regelmatig door en dat gebeurt minder snel met de Easydriver. Dat werpt de vraag op of we vooraf niet op beide testcaravans exact dezelfde banden hadden moeten monteren. De banden op de Hobby waren namelijk pas anderhalf jaar oud, terwijl het rubber onder de Fendt bijna vier jaar oud was.
Als de hindernissen te extreem worden, werpen beide systemen de handdoek in de ring. Dat gebeurde bij de stoeprand met een hoogte van tien centimeter en bij de diepe richel op het grasveld. Obstakels tot vijf centimeter zijn echter nooit een probleem. Nu we het toch hebben over de handdoek in de ring gooien: als je de systemen wat langer nodig hebt, bijvoorbeeld voor een langere rit rechtuit, dan schakelen ze zichzelf uit.
De Truma is hier iets gevoeliger voor dan de Reich, maar nadat we de knoppen op de afstandsbediening nogmaals indrukten, gingen de movers gewoon verder. We hebben niet kunnen vaststellen of dit een overbelastingsbeveiliging van de afstandsbediening of het systeem is. Tot een probleem zal het in de praktijk niet leiden, aangezien beide systemen gemakkelijk meer dan twaalf meter aan een stuk kunnen afleggen.
Goede hulp
Geen enkele caravanbezitter zal ontkennen dat een mover handig is bij het manoeuvreren. Op de camping zelf zijn er vaak veel helpende handen, maar bij de winterstalling of thuis moet je doorgaans zelf rangeren. In dat geval bieden onze beide testkandidaten goede hulp. We leerden zowel bij de Reich als de Truma vlot hoe de systemen moesten worden bediend en de normale rijmanoeuvres werden zonder problemen afgewerkt.
Met stoepranden of diepere kuilen hebben ze allebei wat meer moeite. De Mover Smart deed het bergaf iets beter, de Easydrive Pro presteerde daarentegen beter op de vlakke gedeelten. Beide systemen hebben ‘grotere broers’ die zwaardere taken nog beter aankunnen, maar ook aanzienlijk meer kosten.
Conclusie
Beide caravanmovers kwijten zich goed van hun taak. Met de Mover Smart heeft Truma in deze prijsklasse nu een systeem onder eigen naam dat vooral op steile hellingen overtuigt. Beide systeem kunnen de afzonderlijke testonderdelen goed aan, maar duurdere movers doen het hier nog beter.
Deze caravanmovers zijn er ook nog:
- Al-Ko Mammut M20 vanaf € 1.709. Automatische mover voor caravans tot 2.250 kg, gewicht 32 kg, maximum stijgingspercentage 28 procent bij 1.200 kg
- EasyDriver Active 2.3 vanaf € 1.179. Handmatige eenzijdige bediening voor caravans tot max. 2.300 kg, gewicht 35 kg, maximum stijgingspercentage 15 procent.
- Easydriver Basic 1.6 vanaf € 999. Handmatige bediening voor caravans tot 1.600 kg, gewicht 32 kg, maximum stijgingspercentage 15 procent.
- Easydriver Infinity vanaf € 2.399. Volautomatische bediening voor caravans tot 2.500 kg, gewicht 29 kg, maximum stijgingspercentage 15 procent.
- Enduro EM203 vanaf € 899. Handmatige bediening aan een zijde voor caravans tot 1.800 kg, gewicht 37 kg, maximum stijgingspercentage 18 procent bij 1.450 kg
- Enduro EM303 A+ vanaf € 899. Semi-automatische bediening voor caravans tot 1.800 kg, gewicht 34 kg, maximum stijgingspercentage 18 procent bij 1.500 k
- Truma Mover SX vanaf € 1.224. Halfautomatische mover voor caravans tot 2.000 kg, gewicht 35 kg, maximum stijgingspercentage 13 procent.
- Truma Mover XT vanaf € 1.995. Volautomatische bediening voor caravans tot 2.300 kg, gewicht 33 kg, maximum stijgingspercentage 13 procent.