ACSI FreeLife

Menu

Accu van Nederlandse bodem

Het Nederlandse bedrijf Super B ontwikkelt en produceert speciale LifePO4-accu’s voor campers. Maar hoe werkt die accu precies?

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
Voor WEB power accu01 groen1

De ontwikkeling is duidelijk. LiFePO4-accu’s vervangen zienderogen de zware en verouderde loodaccu’s uit auto’s en campers. Niet heel erg verwonderlijk. Loodaccu’s zijn zwaar, gaan niet erg lang mee en zijn gevoelig voor storingen. Met steeds minder reserve voor de belading van campers en caravans komen deze lichte energiebronnen als geroepen.

Componenten van de accu

De componenten van de lithiumaccu’s zijn lithium (Li), ijzer (Fe) en fosfaat (PO4). Lithiumaccu’s wegen niet alleen zestig procent minder, maar hebben ook andere pluspunten. Gemiddeld hebben zo’n zeventig procent minder bergruimte nodig, ze kunnen zonder problemen tot tachtig procent worden ontladen en hebben een levensverwachting van twee à drieduizend cycli of meer.

Ter relativering van deze bijzonder hoge levensverwachting staat de niet malse prijs van circa € 2.000. Ter vergelijking: een gel- of een AGM-accu levert slechts vijftig procent van de opgeslagen energie en deze magere opbrengst komt in het beste geval slechts in zevenhonderd cycli vrij.

Accu laden en ontladen

Wie regelmatig de omvormer gebruikt, zal nog andere pluspunten opmerken. LiFePO4’s kunnen door hun geringe interne weerstand namelijk hoge voltages aan en leveren bijna 100 procent van hun capaciteit, en dit zonder dat de stroom vermindert en de omvormer niet meer werkt.

Zo snel als deze accu’s ontladen, zo snel kun je ze ook weer opladen. LiFePO4’s laden veel sneller op dan loodaccu’s. Uiteraard heb je wel een goede acculader nodig. De lijst pluspunten van de LiFePO4-accu’s is lang en de vraag naar deze accu neemt snel toe.

Super B accu in ACSI FreeLife

Het hoge laadvermogen van de accu vraagt wel om een goed batterijmanagementsysteem (BMS). Weliswaar kunnen de LiFePO4’s niet exploderen, maar alleen een uitgekiend BMS staat garant voor zekerheid, optimale werking en een lange levensduur van deze exclusieve accu. Een goede BMS verzekert het gelijkmatig opladen van de cellen en voorkomt beschadiging van de cellen door preventie van een te hoge of lage laadspanning.

Tim Tiek, CEO van Super B legt in ACSI FreeLife 8-2016 uit wat het geheim is van het BMS dat het Nederlandse bedrijf uit Hengelo gebruikt. Dat en meer over de Super B accu lees je in het artikel.

bestel magazine

Praat mee

Praat mee: Accu van Nederlandse bodem

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht