Vraag van Tjeert Stam uit Beverwijk:
Mijn caravandealer wil mijn Truma XT Mover voor de as plaatsen. Maar aangezien de kogeldruk bij een lege caravan al 40 à 50 kilogram bedraagt, zou ik hem liever achter de as zien. Je leest veel over de voor- en nadelen van de plaatsing voor of achter de as. Ook wil mijn dealer de bestaande kriksteun liever niet naar de voorzijde verplaatsen. Om hem te verplaatsen zou er in het chassis een gat moeten worden geboord. Joop, wat is jouw advies?
Antwoord van Joop:
Het wordt door de fabrikanten ten zeerste afgeraden om in het chassis te boren. De kriksteun zou ik dus niet verplaatsen. Als de mover voor de as wordt geplaatst, verhoogt die de kogeldruk, maar slechts in geringe mate gezien de korte afstand tot de as.
Plaatsing achter de as vermindert -in geringe mate- de disseldruk. Beide blijft rommelen in de marge. Mechanisch gezien is er geen voorkeur voor zowel het een als het ander. Bij manoeuvreren wordt er net zoveel voor- als achteruit gereden, dus waar de aandrijving zit , maakt niet uit. Het voordeel voor de ene richting is het nadeel voor de andere richting.
Van groter belang is de plaatsing van de accu. Die is bij voorkeur zo dicht mogelijk achter de as of erop te plaatsen. Een accu is zwaar en kan een flinke invloed op de kogeldruk hebben.
Wanneer het reservewiel in de disselbak zit, valt te overwegen om dit te verplaatsen naar een draagbeugel achter de as onder de caravan, of in de trekauto te vervoeren. Dat helpt de kogeldruk te verminderen.
Heb jij ook een vraag voor onze expert Joop?