Vraag van Frans Stultiens uit Stein
Onlangs stonden we op een camping waar het erg ongelijk en drassig was. De caravan stond waterpas op de gele oprijdblokken, de handrem was goed aangetrokken en alles zag er strak en gelikt uit. Toen we de caravanmover van de banden af hadden gezet, voelden we na een halfuur de caravan schuin wegglijden van de oprijdblokken.
Nadat ik alles weer terug had gezet heb ik de drukrollen van de mover tegen de banden aan laten staan en dit is de hele vakantie mooi blijven staan. Nu is mijn vraag: wat is het voordeel of nadeel wanneer de rollen van de mover tegen de banden blijven staan tijdens de vakantie?
Antwoord van Joop
Het is in principe geen bezwaar om de mover ingeschakeld te laten. Dat de zaak daarna wel stabiel bleef, geeft mij de indruk dat de handremafstelling niet goed is. Het blokkeren van de wielen met de caravanmover is in feite hetzelfde als het aantrekken van de handrem en in beide gevallen moet de caravan stabiel staan met geblokkeerde wielen.
Om in een drassig kampeerveld stabiel te staan, zijn zogenaamde bigfoot uitdraaipoten met daaronder een flinke plank eigenlijk noodzakelijk. Een potkrik onder de wieldraagarm van het lage wiel, met daaronder een flink oppervlak aan plank wil ook weleens helpen. Daarna opvullen met een oprijwig is optimaal.