Dit artikel is geüpdatet in februari 2022.
Hoe ver mag de fietsendrager uitsteken? Welk markeringsbord moet je in welk land gebruiken? En hoe zit het met de verlichting? Met dit soort vragen moet je allemaal rekening houden als je je tweewieler(s) meeneemt naar de camping. ACSI FreeLife zet de eisen om de fietslading te markeren voor enkele vakantielanden voor je op een rijtje. De hieronder genoemde regels gelden voor zowel campers als caravans.
Nederland
Een fietsenrek of fietsendrager mag niet meer dan 1 meter naar achteren uitsteken. En niet meer dan 20 centimeter naar links of rechts (maximumbreedte zonder spiegels: 2,55 meter). Zorg in deze gevallen voor een markeringsbord van 50 bij 50 centimeter met 7 centimeter brede diagonale rood-witte banen. In het donker heb je ook rode verlichting nodig.
Als de fietsendrager in zijn geheel of gedeeltelijk de achterlichten en reflectoren bedekt, moet deze zijn voorzien van een verlichtingsbalk met twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en natuurlijk twee ambergele richtingaanwijzers. Maar dat is nog niet alles. Want als de fietsendrager de kentekenplaat gedeeltelijk of helemaal bedekt, dan moet je een witte kentekenplaat met het kenteken van je voertuig aanbrengen. Genoeg om rekening mee te houden dus.
Duitsland
Wanneer je in Duitsland op vakantie bent, gelden er speciale regels voor het gebruik van een fietsendrager op je voertuig. Zo mag je lading, in dit geval de fietsendrager met fietsen, maximaal 1,5 meter naar achteren uitsteken. Voor de zijkanten geldt een maximum van 40 centimeter aan beide kanten. Ook hier worden de spiegels van het voertuig niet meegerekend.
Voor een fietsendrager die meer dan 1 meter uitsteekt, gebruik je een rood schild van 30 bij 30 centimeter of een rode vlag van 30 bij 30 centimeter. Ook in Duitsland gelden er nog wat extra regels met betrekking tot het bedekken van licht en/of kenteken. Als de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekken, dan moet de drager voorzien zijn van een verlichtingsbalk. Let op: voor een auto met een Duits kenteken is ook een mistlamp op de fietsendrager verplicht.
En als door de fietsendrager de kentekenplaat van je auto niet helemaal of helemaal niet meer zichtbaar is, dan moet je een witte kentekenplaat aanbrengen met het kenteken van je voertuig. In dat geval is er nog iets verplicht: een ovale witte NL-sticker op je fietsendrager. Je mag de sticker niet op de witte kentekenplaat plakken, maar bijvoorbeeld wel op een fiets.
Frankrijk
In Frankrijk gelden er weer wat andere regels dan in Nederland en Duitsland. Indien je fietsenrek meer dan 1 meter naar achteren uitsteekt, heb je in Frankrijk een reflecterend bord nodig. Voor de zijkanten geldt een marge van maximaal 20 centimeter naar iedere zijkant (met een maximum van 2,55 meter in de volledige breedte). ’s Nachts of bij slechte verlichting moet je dit ook voorzien van een rood licht. Dit moet zichtbaar zijn op een afstand van 150 meter. De lading mag maximaal 3 meter naar achteren uitsteken.
Bijzondere situatie: steekt je lading zijwaarts meer dan 40 centimeter uit, dan moet deze in het donker of bij slecht worden voorzien van een naar voren schijnende witte lamp of reflector en een naar achteren schijnende rode lamp of reflector.
Als de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet de drager zijn voorzien van een verlichtingsbalk. En wat we al eerder zagen bij het gedeeltelijk of volledig bedekken van de kentekenplaat: dan moet je een witte kentekenplaat aanbrengen met het kenteken van je voertuig. Ook weer met een ovale witte NL-sticker op de fiets en vooral niet op de witte kentekenplaat zelf.
Spanje
Op vakantie in Spanje en fietsen achterop je auto, caravan of camper? Let dan even goed op het volgende. Lading mag aan de voorkant en aan beide zijkanten NIET uitsteken. Naar achteren wel, maar slechts 10% van de lengte van de auto (15% als het om een ondeelbare lading gaat). Deze lading, bijvoorbeeld een fietsendrager, moet altijd voorzien zijn van een wit markeringsbord met drie rode strepen. Vaak is dit een vierkant reflecterend bord van 50 bij 50 centimeter met diagonale rode en witte strepen.
Let op: bovenstaande regel geldt zelfs voor een fietsendrager zonder fietsen of een fietsendrager in ingeklapte toestand.
Als de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet de drager zijn voorzien van een verlichtingsbalk, vergelijkbaar met de eerdere genoemde landen. En ook in Spanje is een witte kentekenplaat (met het kenteken van je voertuig) op de fietsendrager verplicht als je gewone kentekenplaat niet of niet helemaal meer zichtbaar is. Een ovale witte NL-sticker plak je weer op een fiets, nooit op de witte kentekenplaat.
Italië
Italië lijkt in veel opzichten op zijn Zuid-Europese vriend Spanje. Zo mag ook hier een lading rechts of links niet uitsteken. Wel zijwaarts, te weten: maximaal 30 centimeter aan beide kanten van de auto, caravan of camper. Voor je fietsendrager heb je een markeringsbord van 50 x 50 centimeter nodig (ook als je geen fietsen vervoert of als de fietsendrager is ingeklapt. Dit bord mag zowel van kunststof als aluminium zijn. In het donker heb je ook nog eens rode verlichting nodig. Toch is er een verschil:
Het waarschuwingsbord moet in Italië diagonaal gestreept zijn (vijf keer rood en vier keer wit). Dit bord verschilt van dat in Spanje, want daar heb je een markeringsbord nodig met drie rode strepen.
Als laatste is er nog de eerder genoemde kwesties van het gedeeltelijk of helemaal bedekken van de achterlichten en de kentekenplaat. Zorg voor een fietsendrager met verlichtingsbalk als de achterlichten en reflectoren niet goed zichtbaar zijn. En zorg voor een witte kentekenplaat met daarop het kenteken van je voertuig als de kentekenplaat van de auto, caravan of camper niet helemaal zichtbaar is. De ovale witte NL-sticker kan op de drager zelf of op een van de fietsen geplakt worden. Maar ook in Italië nooit op de witte kentekenplaat!
Portugal
Tot slot Portugal. Ook hier veel regels die we al kennen van andere landen. Maar ze wel wat strenger. Net als in Spanje, moet ook in Portugal naar achter uitstekende lading altijd voorzien zijn van een wit markeringsbord (plastic of aluminium) met drie rode diagonale strepen. Heb je fietsen op de fietsendrager van je auto? Let dan op het volgende kwaliteits- en veiligheidseisen:
- De trekhaak moet goedgekeurd zijn en aantoonbaar geschikt zijn voor de belasting.
- De fietsendrager zelf moet zijn goedgekeurd door de EU.
- De fietsen mogen niet breder zijn dan de auto
- De fietsendrager met fietsen mag vanaf de trekhaak niet verder dan 45 centimeter naar achteren uitsteken
- De kentekenplaat, reflectoren en de hele verlichting moeten altijd helemaal zichtbaar blijven. Als dat niet het geval is, moet de fietsendrager zijn voorzien van een eigen verlichtingsbalk.
- Voor een auto met een Portugees kenteken is ook een mistlamp op de fietsendrager verplicht.
Bijzonder: de Portugese overheid adviseert fietstoeristen om fietsen boven op de auto te vervoeren. Voor vervoer van fietsen boven op de auto gelden de volgende eisen:
- De fietsen mogen in de breedte niet uitsteken.
- De fietsen mogen in de lengte niet meer dan 55 centimeter naar voren en 45 centimeter naar achteren uitsteken.
- De auto met fietsen mag in totaal niet hoger zijn dan 4 meter.
En ook hier spelen de kwesties van het gedeeltelijk of helemaal bedekken van de achterlichten en de kentekenplaat. Zorg voor een fietsendrager met verlichtingsbalk als de achterlichten en reflectoren niet goed zichtbaar zijn. En zorg voor een witte kentekenplaat met daarop het kenteken van je voertuig als de kentekenplaat van de auto, caravan of camper niet helemaal zichtbaar is. De ovale witte NL-sticker kan alleen op de drager zelf of op een van de fietsen geplakt worden.