ACSI FreeLife

Menu

Elektrische vouwfiets journaal

Vouwen én elektrische trapondersteuning, gaat dat samen? ACSI FreeLife liet zich bijpraten door Shinga dat met het merk Lacros marktleider is op het gebied van elektrische vouwfietsen.

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Shinga Lacros_elektrische vouwfiets

Wie op vakantie gaat neemt natuurlijk graag zijn e-bike mee. Dat gaat prima, totdat je ‘m op de fietsendrager wilt zetten. Dertig kilo – dat is wat een e-bike gemiddeld weegt – is een heel gewicht. Een vouwfiets is voor veel kampeerders daarom een praktisch alternatief.

De voordelen van een elektrische vouwfiets

Hij is een stuk lichter en daarom makkelijker te tillen. En doordat de fiets compact is samen te vouwen kun je ‘m bovendien ook in de caravan, auto of camper kwijt. Zo heb je geen drager nodig en is je fiets beter beschermd tegen diefstal. Steeds meer kampeerders zien daarom de voordelen van een elektrische vouwfiets.

Shinga Schijndel

Inmiddels worden er in Nederland jaarlijks circa 6.500 van verkocht, waarvan Shinga met zijn Lacros-fietsen er 3.500 van voor zijn rekening neemt. Dus togen we naar Schijndel waar dit Nederlandse vouwfietsmerk gevestigd is.

“Shinga is geen traditioneel fietsmerk. Wij richten ons met onze vouwfietsen specifiek op kampeerders, bootrecreanten en forenzen”, vertelt de woordvoerder van Shinga. Alhoewel de naam anders doet vermoeden,
is Shinga een op en top Nederlands bedrijf dat in 2019 tien jaar bestaat.

De naam komt van een boerderij in Zuid-Afrika, waar de oprichter met springbokken, rooibokken en koedoes heeft gewerkt. Vouwfietsen zie je in Nederland nog maar weinig in het straatbeeld, en met elektrische trapondersteuning nog minder. Dat heeft een reden want in het verleden waren vouwfietsen redelijk instabiel en onplezierig om mee te rijden.

Rijcomfort staat voorop

De insteek van de vouwfietsbouwers was niet het rijcomfort, maar hoe je de fiets zo makkelijk mogelijk kunt vervoeren. “Bij Shinga hebben we dat uitgangspunt omgedraaid. Rijcomfort staat bij onze vouwfietsen voorop. Samenvouwen en inladen duurt één minuut, maar je zit misschien wel drie uur achtereen in het zadel. Onze vouwfietsen zijn stevig, sterk, stabiel, rijden als een volwaardige fiets en zijn gemaakt voor dagelijks gebruik.”

Elektrische vouwfiets getest

Een van de manieren hoe Shinga dit bereikt is door te werken met dikke banden. Benieuwd wat het voordeel van dikke banden is en wat de andere pluspunten zijn van de elektrische vouwfiets? In ACSI FreeLife 3-2019 lees je het hele verhaal en kom je er achter hoe het populairste model van Shinga, de Scamper S200, uit de test komt.

Bestel magazine

Praat mee

  1. DV
    Diana Visser

    Ik heb een volwaardige Batavus elec. fiets die weegt compleet 27kg. voor het kamperen de accu er af nog 23kg. Accu ingepakt in de auto ipv op de fiets scheelt al 4kg op de diissel of achterop de caravan. Fiets is inmiddels 7 jaar oud en is incl. de accu nog steeds super aktief gaat ieder jaar mee. Elec.fiets tillen is wel een dingetje…..! maar er zijn altijd wel aardige heren die een handje helpen.

    Reageer
    0
    0
  2. JL
    J. Lammers

    Hebben jullie ook een drie wieler vouwfiets of bestaat die niet?

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Elektrische vouwfiets journaal

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht