ACSI FreeLife Magazine
GEWICHT BESPAREN CARAVANS & CAMPERS ACSI FreeLife 2-2025 111 behoorlijk op. Op pagina 113 en 114 vertellen we hoeveel dit soort extra's wegen en wat de lichtere alternatieven zijn. Als het laadvermogen beperkt is telt iedere kilogram. Daarom kan het de moeite lonen om, bij het inpakken van de caravan of cam- per, over oude gewoontes na te denken en op de kleintjes te letten. Moet die grote gereed- schapskist echt mee? Kunnen de zonnebed- den en de parasol niet thuisblijven als we in het najaar gaan kamperen? Op pagina 115 geven we tips om de kilo’s te beperken. n A ls je de websites van caravan- en camperfabrikanten raadpleegt, krijg je vaak lange disclaimers voorgeschoteld met de wettelijke voorschriften voor het gewicht. Die ‘pop-up’ klik je vaak ongelezen weer weg. Toch moet je je als caravankoper een keer verdiepen in het gewicht en het laadvermo- gen. Vooral als je alleen een B-rijbewijs hebt. Dan mag het maximumgewicht van trek- auto en caravan samen – het zogenaamde treingewicht – namelijk niet hoger zijn dan 3.500 kilogram. Wil je meer trekken, dan is rijbewijs B+ noodzakelijk (treingewicht 4.250 kg) of een BE-rijbewijs. Daarmee mag je een auto-caravancombinatie met een maximum- gewicht tot zeven ton besturen. OPWAARDERING GEWICHT Vooral met het voortdurend toenemende gewicht van trekauto’s, veroorzaakt door de strengere veiligheidseisen en de elektrificatie van de aandrijving, komt de grens van 3,5 ton treingewicht snel dichterbij. De behoefte aan comfort in de caravan neemt bovendien steeds verder toe. Elke optie die je bij de aankoop van een cara- van of camper aanvinkt, vermindert het laad- vermogen voor accessoires en bagage. Als het resterend laadvermogen te gering wordt, kan er een opwaardering van het gewicht nodig zijn. Maar dat moet de trekauto wel aankunnen en je moet onder de limiet blijven die met jouw rijbewijs is toegestaan. VASTE ACCESSOIRES Wat de tuin en het terras zijn bij de woning- bouw, dat zijn de accu, de mover en de dak- airco bij een caravan. Je hebt ze niet meteen nodig, maar je wilt wel de mogelijkheid heb- ben om ze later te gebruiken als je budget het weer toelaat. Bij het kopen van een caravan kan het zinvol zijn om het gewicht van deze accessoires alvast in te calculeren. Het zijn overigens niet alleen de vastge- monteerde accessoires die het gewicht flink kunnen verhogen. Ook verplaatsbare spul- len, zoals stoelen en tafels voor buiten, een kabelhaspel, barbecue, servies en pannen, gasflessen en een voortent, dragen vaak een flinke steen bij. Om nog maar te zwijgen van sportuitrustingen, zoals surfplanken, suppen, fietsen of boten. Op pagina 112 en 113 lees je hoeveel kilogram je op dit soort producten kunt besparen. OUDE GEWOONTES Uitbreidingsopties zoals een gasfles en een boordaccu krikken het gewicht eveneens De politie controleert regelmatig of de gewichtslimieten worden nageleefd. Overbelading kan een boete opleveren en vaak moet je het gewichtsprobleem ter plekke oplossen. De Nederlandse politie hanteert nog ruime marges bij overgewicht, maar in het buitenland zijn ze veel strenger. Bij de aankoop van een caravan of camper is het tegenwoordig vrij duidelijk hoeveel deze weegt. Fabrikanten geven nauwkeu- rig aan hoeveel elke aanvulling op de basisuitrusting weegt, deels om aansprakelijkheidsrisico’s te vermijden. Je bepaalt natuurlijk zelf wat je hier nog aan toevoegt. Bij de aanschaf van accessoires is het daarom verstandig om niet alleen naar de prijs, maar ook naar het gewicht te kijken. Want als je caravan bij een controle te veel weegt, is het niet de fabrikant, maar de eigenaar die de rekening betaalt. ZELF AAN DE SLAG GAAN T E S T R E D A C T E U R I R I N A Z I E G L E R
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM2MTM=