“We moeten van het gas af”, horen we de laatste jaren van steeds meer kanten en dan vooral overheden. Nog maar afgezien van aardbevingen in Groningen die worden veroorzaakt door onze eigen gaswinning, is het doorgaan met het gebruik – misschien beter verbruik – van fossiele brandstoffen in het algemeen uit het oogpunt van milieu, klimaat en duurzaamheid niet zo’n goed idee.
Niet voor niets wordt over elf jaar de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verboden en nieuwe huizen krijgen al enkele jaren geen gasaansluiting meer. Gasflessen voor de caravan of camper zijn nog niet meegenomen in de hele discussie over het gebruik van fossiele brandstoffen, maar vroeg of laat zal dat wel een keer langskomen bij onze beleidsmakers. KnausTabbert anticipeerde hier jaren geleden al op met de introductie van een gasloze caravan bij het zustermerk Weinsberg. Eind 2020 testte ACSI FreeLife deze Caracito 390 QD al eens.
Inductiekookplaat
Inmiddels biedt ook Knaus van twee caravan-modellen, de Sport en de Südwind, volledig elektrische versies aan. En die hebben dus geen gassysteem. Koken doe je op een tweepits inductiekookplaat, je hebt een compressorkoelkast aan boord (die alleen op stroom werkt) en voor de verwarming (en tevens koeling op warme dagen) zorgt een Dometic Freshwell aircosysteem.
Op een moderne camping is het doorgaans geen probleem om zonder gas te kamperen, omdat daar een 16 ampère stroomaansluiting aanwezig is. Maar als je wat verder naar het zuiden afzakt is dat geen zekerheid meer en soms is er zelfs maar 6 ampère beschikbaar. Dan wordt koken op één pit van de inductiekookplaat al een uitdaging. En je caravan verwarmen met de airco trouwens ook.
Energiebron
Er is echter een andere oplossing, want met de transitie naar elektrisch rijden, en in toenemende mate elektrisch caravantrekken, heb je in de vorm van een elektrische auto feitelijk al een flinke energiebron bij je. De komende jaren zal het aantal elektrische auto’s dat stroom kan leveren sterk toenemen, dus dan zul je steeds vaker je eigen energie bij je hebben. Over de capaciteit hoef je je geen zorgen te maken, want in het geval van de Kia EV9 is de 100 kWh sterke accu al in staat om een gemiddeld gezin in een woonhuis vijf tot tien dagen van stroom te voorzien.
Een caravan verbruikt veel minder stroom, dus die houdt het nog veel langer uit. Je zult natuurlijk wel met een redelijk gevulde accu aan je campingverblijf moeten beginnen en je moet een camping uitzoeken waar je auto vlak bij de caravan mag staan. Maar als je onafhankelijk bent van de stroompaal van de camping, kun je ook elders kamperen. In veel Europese landen is dat echter niet of slechts beperkt toegestaan.
Autonoom kamperen
Tijdens onze trekautotest van de Kia EV9 namen we de proef op de som door op het parkeerterrein van Langevelderslag bij Noordwijk de pootjes uit te draaien. Via de speciale adapter die Kia meelevert en die op het laadpunt van de auto kan worden aangesloten, sluit je de stroomkabel voor je caravan aan. Eén druk op de knop om de stroom in te schakelen en je kunt autonoom kamperen.
Het voordeel van de externe stroomaansluiting op de EV9 is dat je de auto gewoon kunt afsluiten. Dat gaat niet als je een 230V-stopcontact binnen in de auto hebt. De Kia EV9 levert 230 volt met een sterkte van 16 ampère.
Meer krijg je op de camping ook niet, maar het is genoeg om de twee pitten van de inductiekookplaat op volle sterkte te gebruiken, terwijl het licht en de compressorkoelkast ook gewoon blijven werken, zo bleek uit onze proef. Het is dan even niet mogelijk om ook de airco te gebruiken voor verwarming of koeling, maar dat zou ook niet mogelijk zijn geweest met de stroom van de camping.
Lichter en veiliger
Volledig elektrisch kamperen heeft daarnaast nog enkele voordelen. Een gasloze caravan is lichter vanwege de afwezigheid van gasflessen. Er is om dezelfde reden dus ook meer bagageruimte in de disselbak. Daarnaast werkt een compressorkoelkast beter als het warm is. Elektra is ook veiliger dan gas omdat er geen vuur voor nodig is. Nadelen zijn er ook bij een gasloze caravan.
Je hebt pannen met een stalen bodem nodig voor een inductiekookplaat, dus je oude (lichte) pannen kun je vrijwel zeker niet gebruiken. Daarnaast is de verwarming van een airco meestal niet sterk genoeg om in het koudere jaargetijde voor een behaaglijk interieur te zorgen. Mogelijk wordt dat in de toekomst nog opgelost met een warmtepomp met vloerverwarming, maar winterkamperen kunnen we met een gasloze caravan nu nog niet van harte aanbevelen.
Conclusie
Elektrisch rijden heeft de toekomst, daar zijn alle experts het over eens. En dat de elektrische auto in diezelfde toekomst ook een taak kan krijgen als energiebron voor een (steeds vaker gasloze) caravan, is een interessante ontwikkeling. De techniek is nog jong en er komen nog vele verbeteringen in de komende jaren, maar dat we op termijn ook in de caravan van het gas af gaan, staat wel vast.
Elektrische camper
Elektrisch camperen komt met kleine stapjes dichterbij. Zo introduceert Mercedes enkele jaren geleden al de elektrisch aangedreven EQT Marco Polo. Tijd voor een kennismaking.