ACSI FreeLife

Menu

Testrit: Malibu T 490 LE

Comfortabele eenpersoonsbedden, een royale toiletruimte en een ruime zitgroep: de Malibu T 490 LE  lijkt op maat gemaakt voor veeleisende stellen. Tijd om eens gedetailleerd naar deze halfintegraal te kijken.

Auteur
Jasmin Drinkenburg
Datum
ReactiesReageer
Testrit Malibu T 490 LE_camper

Signalement

Merk
Malibu
Model
T 490 LE
Onderstel
Fiat Ducato met verlaagd chassis van Fiat
Testjaar
2020
Gewicht
Rijklaargewicht 3.015 kg, maximum gewicht 3.500 kg, trekgewicht geremd/ongeremd 2.000 kg/750 kg
Basisprijs
€85.840

Sinds 2013 probeert het premium merk Carthago met het zustermerk Malibu een wat jongere kopersgroep aan te spreken. Aanvankelijk alleen met buscampers, maar in 2015 verschenen er ook halfintegralen en integralen van het merk Malibu. En met succes, want volgens de fabrikant zijn de Malibu-kopers gemiddeld genomen wat jonger dan de Carthago-klanten.

Tot de grotere Malibu’s behoort de 745 centimeter lange halfintegraal met de typeaanduiding T 490 LE. Het model heeft de ‘klassieke’ indeling met twee eenpersoonsbedden in lengterichting achterin boven de garage. Daarnaast is het model uitgerust met een grote toiletruimte. Een hoekkeuken en een zitgroep bestaande uit een L-zitbank, een zijzit en draaibare voorstoelen completeren de inrichting van de op een origineel verlaagd Fiat Ducato-chassis gebouwde camper.

Houtvrij

Voor het nieuwe modeljaar heeft Malibu de halfintegraal een kleine update gegeven. De uitgebreide testrit laat zien dat de T 490 LE ondanks een klassieke indeling met slimme details punten kan scoren. Dat begint al met de houtvrije carrosseriestructuur en de geïsoleerde dubbele bodem. Daarin zijn niet alleen de tanks voor schoon- en vuilwater vorstvrij ondergebracht, je treft er ook extra opbergruimte in aan. Via twee kleppen met solide metalen scharnieren heb je toegang vanuit het interieur tot die opbergruimte en ook van buitenaf kun je er via verschillende kleppen bij. Malibu claimt bovendien dat de dubbele bodem het effect van vloerverwarming heeft omdat de dubbele bodem warmte opslaat.

Testrit Malibu T 490 LE_zithoek

Modern interieur

Wie de T 490 LE door de toegangsdeur binnengaat, komt in een modern en tijdloos interieur. Lichtbruine meubeloppervlakken in edelkersenhout en witte keukenfronten en bodems van bovenkasten vallen net zo goed in de smaak als de rondlopende, indirecte ledverlichting in het gehele interieur. Aan de zitgroep is het comfort uitstekend, het 93 x 67 centimeter tafelblad is via een voetpedaal verschuifbaar en dan ook via de zijzit en de gedraaide passagiersstoel goed bereikbaar. Voor extra ruimte tijdens het rijden, kan je het L-gedeelte van de zitbank demonteren maar dat gaat nogal lastig.

Keuken

De keuken overtuigt met veel bergruimte in twee bovenkasten en in totaal zes laden, waarvan er eentje een ingebouwde vuilnisemmer heeft. Daarnaast zijn er nog open planken voor bijvoorbeeld kruiden en er is een smalle kast waarin je vier wijnflessen kwijt kunt. De afdekking van de spoelbak (36 centimeter) is ook als snijplank te gebruiken en zorgt als je hem aan de zijwand bevestigt voor meer aflegruimte. Koken doe je op een driepits kookplaat met elektrische ontsteking van Dometic. De koelkast staat aan de passagierskant tegenover de keuken en heeft een inhoud van 160 liter. Minder fraai is dat je je aan de scherpe afdekking van de kookplaat in de bovenste lade zou kunnen bezeren.

Toiletruimte

Verder naar achteren vinden we de grote tweedelige toiletruimte. Aan de bestuurderskant plaatst Malibu de 72 x 79 centimeter grote douchecabine die net zo hoog is als de rest van het interieur, 198 centimeter. Helaas stoort de wielkast een beetje want die snoept een stukje van het vloeroppervlak weg, waardoor je slechts op een stuk van 72 x 44 centimeter kunt staan.

Het wc-gedeelte daartegenover heeft een zeer praktische indeling inclusief een wasmand in de kast onder de wastafel, spiegelkasten met dubbele deur, houders voor een tandenborstelbeker en een zeepdispenser. Geurtjes kunnen ontsnappen via het dakluik van 38 × 38 centimeter dat wijd opengaat. In de douchecabine moet een 24 x 33 centimeter dakluik – dat je alleen een beetje kunt uitstellen – volstaan. De deur van het wc-deel schermt – indien 90 graden gedraaid – de gehele toiletruimte af van de voorzijde. Maar de deur is dan niet automatisch geblokkeerd. De deur is alleen vast te zetten als je hem op slot draait.

Testrit Malibu T 490 LE_bedden

Bedden en opbergruimte

Twee kampeerders slapen comfortabel in de 201 en 199 centimeter lange en 86 centimeter brede eenpersoonsbedden met koudschuimmatrassen achterin. Met een extra inzetmatrasje zijn de van lattenbodems voorziene bedden om te vormen tot een groot tweepersoonsbed. Het trapje is in dat geval naar voren te trekken voor een gemakkelijke toegang tot het bed.

Onder de voeteneinden van de bedden zijn ruime kledingkasten te vinden, die ook van bovenaf toegankelijk zijn. Een extra kledingkast is er niet. Wie gasten wil meenemen kan voor € 2.025 een hefbed boven de zitgroep bestellen (203 x 178/100 centimeter) of bouwt de zitgroep om tot 203 x 130/65 centimeter groot bed (€ 435).

Een zeer vorstelijk formaat heeft de garage achterin die 220 x 120 x 120 centimeter meet en ruimte biedt aan grote bagagestukken. Er ontbreekt echter een stopcontact. De controle-openingen voor de schoon- en vuilwatertank zitten in vlakke nissen en zijn daarom moeilijk te bereiken. Via een luik in de vloer kan je de tank ook van binnenuit bekijken. Maar om dat luik te openen moet je de deur van de kledingkast aan de passagierskant openen. De gasflessenkast is daarentegen prima toegankelijk: de twee elf kilogram gasflessen staan naast elkaar en kunnen zonder storende drempel worden gewisseld.

Oppassen met bagage

Wie de laadruimte van de Malibu echt wil benutten, kan bijna niet om opwaardering van deze camper heen. Ons testexemplaar was uitgerust met het Heavy chassis dat een maximum gewicht van 4.250 kilogram verdraagt. Daarmee is er een ruime marge ten opzichte van het rijklaar gewicht van 3.230 kilogram. De basisversie van de T 490 LE weegt rijklaar 3.015 kilogram, zonder opties en mag tot 3,5 ton worden beladen. Wie een paar leuke opties bestelt en de graag met een volle watertank op pad gaat, moet dus erg oppassen met de bagage.

De basisprijs van € 85.840 loopt met een paar leuke extra’s aardig op. Ons testexemplaar was niet alleen voorzien van een Heavy chassis, maar had ook een 160 pk-motor, een achteruitrijcamera, lichtmetalen wielen, en het Chassis-pakket inclusief airconditioning, airbag voor de passagier, radiovoorbereiding en cruisecontrol. In dat geval moet de koper € 97.344 afrekenen.

Testrit Malibu T 490 LE_laadruimte

Conclusie

Simon Ribnitzky, testredacteur: “De Malibu T 490 LE spreekt ons aan met zijn tijdloze inrichting, volop plaats en opbergruimte. Dankzij de dubbele bodem is de camper ook geschikt voor gebruik in de winter. Als 3,5-tons camper is het laadvermogen aan de krappe kant. Echt goedkoop is de Malibu niet, maar gezien de hoogwaardige constructie krijg je wel waar voor je geld.”

Tekst : Simon Ribnitzky, Fotos: M. Piontek, S. Ribnitzky

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Malibu T 490 LE liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Testrit Malibu T 490 LE

Praat mee

Praat mee: Testrit: Malibu T 490 LE

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht