Vijf jaar na de introductie van de compacte T@b 320 kwam in 2007 de T@b L 400 op de markt: een volwaardige teardrop-caravan met een zitgroep voorin, een groot maar vrij hard dwarsbed in het licht aflopende achtergedeelte, en een keuken en badkamer boven de as. Op dit punt biedt hij een comfortabele stahoogte van 1,98 meter en een totale hoogte van 2,61 meter. Met een breedte van 2,25 meter is hij wel smaller dan veel andere caravans in zijn klasse.
Minder gewicht, lage kogeldruk
De taps toelopende vorm zorgt voor een iets kleiner woonvolume, maar de kleinere wandoppervlakken verminderen ook het gewicht. Ondanks 79 kilo aan extra uitrusting blijft deze testcaravan – in de uitvoering Metropolis – nét onder de 1.000 kilo. Dankzij de 1.300 kilo-as (standaard is 1.200 kilo, maximaal 1.500 kilo) is er voor twee personen een royaal laadvermogen. Wel roept de gewichtsverdeling vragen op: zonder gas in de smalle gasfleskast en zonder water in de 45-liter tank onder de linker zitbank, maar mét een los reservewiel in de opbergruimte onder het bed, bedraagt de kogeldruk slechts 14 kilo.
Hoewel de kogeldruk toeneemt met gevulde tanks, blijft het zwaartepunt van de bagageruimte achterin. T@b biedt daarnaast als optie een bagagedrager voor achterop, geschikt voor een box of fietsendrager. Dit verhoogt het risico op een te lage kogeldruk, wat de stabiliteit tijdens het rijden kan beïnvloeden. Des te onbegrijpelijker dat een anti-slingerkoppeling niet standaard is. Zelfstellende remmen ontbreken ook, zelfs als fabrieksoptie. Toch blijft de rijstabiliteit goed met een aluminium gasfles van 11 kilo en een volle watertank.
Constructie en afwerking
De opbouw is gemaakt van gladde sandwichpanelen die netjes zijn afgewerkt. De Metropolis Colour-Kit, gekleurde sierlijsten en opplakdecoratie, wordt echter duur betaald: € 1.789. Toch laat de afwerking hier en daar te wensen over, zoals bij de overgang in hoogte bij het achterraam.
Verder voldoet de T@b niet altijd aan de verwachtingen van een caravan van ruim € 25.000 zonder opties. Zo zijn de bedsteunen te zwak om het rooster en de matras omhoog te houden tijdens het laden, zelfs zonder beddengoed. Waar openingen zijn gezaagd in de meubelfronten, is het multiplex ruw afgewerkt. De randafwerking van de kastdeuren onder de spoelbak laat boven los en steekt onder zelfs uit.
Een pluspunt is dat de koelkast automatisch de juiste energiebron kan kiezen, hoewel dit wordt belemmerd door een stroomonderbreking wanneer de caravan wordt losgekoppeld van de auto of het stroomnet. De boordtechniek bestaat verder uit een krachtige 4-kW luchtverwarming met twee uitblaasmonden, een boiler voor vijf liter warm water, en een dompelpomp met waterfilter die water naar keuken en badkamer voert.
Praktische details
De caravan heeft vier goed geplaatste stopcontacten, waarvan één in de opbergruimte onder het bed. Hier kun je bijvoorbeeld een (tv-)apparaat aansluiten dat je op het aanrecht of aan het voeteneinde van het bed kunt plaatsen. USB-aansluitingen ontbreken. De verlichting – een hanglamp boven de tafel, een enkele leeslamp bij het bed, een lamp in het elektrisch te openen achterraam en twee keukenlampjes – is functioneel.
De zitgroep is groot genoeg voor twee tot drie personen, hoewel het kussen dat met klittenband is bevestigd de toegang tot de brede, losse bank bemoeilijkt. De rugleuning links mist ondersteuning en zakt door naar de holle ruimte erachter, maar verder is het comfort prima. De dinette is om te bouwen tot een extra bed waarop zelfs een volwassene redelijk comfortabel kan slapen.
De badkamer is krap maar biedt alle noodzakelijke functies, waarbij de deur ook nog dicht kan. Bergruimte is er genoeg, maar de douche is meer een noodoplossing vanwege de beperkte ruimte en het kleine dakluik als enige ventilatiemogelijkheid.
Conclusie: Een beetje meer liefde
Je kiest geen T@b als je een caravan met maximale ruimte en opbergmogelijkheden wilt, net zo min als je een cabrio koopt als je een praktische gezinsauto zoekt. We rekenen het de 400 niet aan dat zijn karakteristieke vorm bepaalde beperkingen met zich meebrengt.
Wat fabrikant Knaus Tabbert wél te verwijten valt, zijn de gebrekkige afwerking en technische minpunten zoals het losse reservewiel en de minder handige boordtechniek. Ook de standaarduitrusting doet de prijs van deze caravan geen recht. Zonde, want de T@b 400 verdient meer liefde.
Tekst: Motor Presse
Back-to-basic met de lichte La Mancelle Fantaisy Trail
Wie op zoek is naar een stoere, niet alledaagse, lichte caravan waarvoor je geen sterke auto nodig hebt, komt bijvoorbeeld uit bij het Franse merk La Mancelle. Net als de bekende minicaravans van bijvoorbeeld T@b en Lifestyle Camper is de Fantaisy Trail niet meer dan een bed op wielen.