ACSI FreeLife

Menu

Test: LMC Videro 510 E

Een nieuw design, een ruime keuken met ‘hybride’ kookgedeelte en een grote basisuitrusting kenmerken de nieuwe luxeklasse van LMC. In deze test laat de Videro 510 E zien wat deze indeling voor twee allemaal in petto heeft.

Auteur
Dolde Media
Datum
ReactiesReageer
LMC Videro

Signalement

Merk
LMC
Model
Videro 510 E
Gewicht
Rijklaargewicht: 1.454 kg Maximumgewicht: 1.800 kg
Basisprijs
Basisprijs: € 37.000

Met de Videro wil LMC een nieuwe maatstaf zetten op het gebied van comfort, design en veiligheid. Qua uitrusting, veiligheidsvoorzieningen en prijs past hij in elk geval in de hogere klasse. Het interieurdesign sluit aan bij de Tandero en ook de buitenzijde laat veel overeenkomsten zien.

Maar de Videro springt er wel uit met forse opbouwdelen en speciale accenten, zoals de grote zwarte rangeerbeugel achter. De vlakke ramen in kozijnen vallen minder op, maar laten zien dat de nieuwe LMC ook technisch helemaal bij de tijd is. Dat de techniek up-to-date is, zie je ook aan de registratie van vulniveaus, de bandenspanning, de disselbelasting en de voertuignivellering via de LMC Home-app.

Voor dat sensorpakket moet je jammer genoeg wel extra betalen. Het comfort zien we terug in veel details in het meubilair en de standaarduitrusting. Met combi-verwarming, de LMC Home Box, vezelversterkte kunststof wanden, tv-voorbereiding, een 25 liter-vuilwatertank, een brede toegangsdeur met hor en nog veel meer is deze caravan standaard al reisklaar.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

‘Japandi-stijl’

Het interieurontwerp in ‘Japandi-stijl’ combineert esthetische details van Japans en Scandinavisch design. De indirecte verlichting creëert een speciale sfeer in een samenspel van vormen en kleuren. Hoofdsteunen in de zitgroep zorgen voor extra comfort. Schotelveren op de lattenbodems brengen het slaapcomfort naar een hoger niveau en de visco-schuimmatrassen passen zich aan aan het individu.

De keuken verrast met een inductiekookplaat naast twee gaspitten. Maar de Videro zet naast een hoger niveau van techniek, comfort, design en veiligheid ook stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo zorgt de opbouw uit vezelversterkte kunststof voor een lange levensduur, de bekleding is gemaakt van gerecyclede petflessen en de rolgordijnen bestaan uit natuurlijke vezels, zoals linnen.

Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. De Videro 510 E, die op maat is gemaakt voor twee personen, is er vanaf € 37.000. Ons testexemplaar had nog wat nuttige extra’s aan boord, zoals een Autarkie-pakket en een mover en ging ruim over de € 40.000 heen.

Doorgetrokken neus

De gehele carrosserie is gemaakt van vezelversterkte kunststof, wat in deze klasse nog niet altijd het geval is. De caravan lijkt een naar beneden doorgetrokken neus te hebben door de lage disselbak en de schuin gemonteerde rangeergrepen. Het staat de LMC goed, maar de lage klep van de disselbak maak het wisselen van gasflessen niet makkelijker. De brede toegangsdeur met hor is praktisch en de geïntegreerde ramen in kozijnen ogen fraai.

Dat geldt ook voor de achterkant van de Videro met de brede bumper met achterlichtunits. De achterste uitdraaisteunen zijn voorzien van een verlengstuk, waardoor je er makkelijk bij kunt. Ook deze serie heeft een opbouw met LMC Longlife Technology (LLT), die gebruiktmaakt van PU-lijsten en isolatieschuim in de vloer.

Het dak, alle wanden en de bodem zijn vervaardigd van vezelversterkte kunststof. Op de afwerking valt vrijwel niets aan te merken. Maar zoals we vaker zien, zou de afdichting van de toiletschacht beter kunnen.

Sfeervol dimlicht

De Videro 510 E heeft standaard een rookmelder en de ledverlichting is goed dimbaar. De leesspots en de USB-aansluitingen zijn op rails geplaatst en kun je verschuiven. De schakelaars en dimmers voor de uitgebreide verlichting zitten boven het centrale nachtkastje tussen de twee eenpersoonsbedden, dus je kunt er gemakkelijk bij.

Er is een 230V-stopcontact op de bovenste plank, maar verder is het aantal stopcontacten beperkt. Naast een dubbel stopcontact in de keuken zijn er nog twee bij de tv, maar in de toiletruimte is er vanwege de douche geen stroomvoorziening. In de keuken zien we een 136 liter-compressorkoelkast, die niet van een van de bekende merken is, maar speciaal voor de Erwin Hymer Group in China wordt geproduceerd.

Hij zou beter moeten werken in combinatie met moderne auto’s met accubewaking en minder stroom moeten gebruiken. Tijdens onze test werkte de koelkast probleemloos. Het kookgedeelte van de Videro is ook bijzonder, want naast twee gaspitten is er een inductiekookplaat. Zo kun je gas besparen als je voldoende stroom krijgt van de camping. Bovendien werkt een inductiekookplaat snel.

De elektronisch regelbare combiverwarming met boiler is linksvoor onder de kledingkast ingebouwd, maar de leidingen voor de warme lucht zijn in de zitbankbergingen voorin niet goed beschermd. Die zitbankberging vinden we ook niet zo’n handige plek voor de inbouw van de elektra en de aardlekschakelaar.

Decoratieve opbergrekken

Het moderne, strakke interieur is overwegend licht van kleur, maar deels ook vrij eenvoudig. Zo zijn er aan de voor- en achterzijde geen bovenkasten, maar alleen donkere rekken zonder kleppen. Dat is best decoratief en praktisch, maar er zit een spleet tussen de rekken en de bovenkasten tegen de zijwand. Dat is een plek die je lastig schoon kunt maken.

De vormgeving met rechte kleppen is wel consequent doorgevoerd, terwijl ronde vormen, zoals de verlichte wand achter het bed, het Japanse design benadrukken. Het meubilair is overal goed afgewerkt en er zijn ook geen scherpe randen bij de zitgroep. Op plaatsen waar vocht in het spel is, zoals de toiletruimte en de keuken, is de afdichting goed.

Het meubelbeslag is van goede kwaliteit, maar de scharnieren van de dakkastkleppen zijn zo sterk dat ze soms bij het sluiten uit je hand schieten en met een klap dicht schieten. Voor de vergrendeling worden metalen sluitingen gebruikt. De soft-close keukenladen hebben pushlocks.

Comfortabel slapen

De bedden hebben een stevige metalen onderbouw en de schotelbodem zorgt voor een goed ligcomfort, ook al is de hardheid van de lattenbodem niet in te stellen. De hoofdeinden van de bedden zijn niet verstelbaar. De indeling van de Videro 510 E met een zitgroep voorin en eenpersoons lengtebedden achterin is populair bij stellen.

Die rondzitgroep biedt overigens makkelijk plaats aan meer dan twee kampeerders. Dankzij de aangename zitkussens, met deels ook hoofdsteunen, kun je er vele plezierige uurtjes doorbrengen. De tafel heeft een in hoogte verstelbare voet. De keuken is compact en het werkblad wordt grotendeels in beslag genomen door de ronde spoelbak en de kookplaat. Er is wel veel opbergruimte in de lades en de dakkasten, die niet alleen in de keuken een extra plank hebben.

De toiletruimte tegenover de keuken lijkt door de twee wandspiegels veel groter dan hij is. Voor het toilet is het krap en het douchegordijn zit daar ook nog in de weg. De wastafel ziet er goed uit, maar de rest van de inrichting met een kastje en een lade is niet al te weelderig.

Belading

Het chassis van de Videro 510 E is standaard compleet uitgerust met een stabilisatorkoppeling, schokdempers, een as met schuingeplaatste draagarmen en zelfstellende remmen. De banden hebben een totaal draagvermogen van 2.060 kilogram en daarmee een ruime reserve. Leeg blijkt de caravan links net iets zwaarder dan rechts, wat je met het beladen makkelijk kunt compenseren.

Het standaard serviceluik dat toegang geeft tot de ruimte onder de rechter zitbank is dus extra praktisch. Omdat er ook veel opbergruimte onder de eenpersoonsbedden achterin is, moet je wel oppassen dat de disseldruk, die bij een lege caravan vijftig kilogram bedraagt, niet te laag wordt.

LMC Videro
De eenpersoonsbedden in de lengte zijn voorzien van hoogwaardige visco-schuimmatrassen, die je kunt vergroten tot een tweepersoonsbed. De sfeerverlichting is dimbaar

Conclusie

de nieuwe huisstijl die LMC vorig jaar introduceerde, staat ook de luxueuzere Videro erg goed. Fabrieksklaar heeft de 510 e al een reisklare uitrusting. de toiletruimte en de keuken zijn niet heel ruim bemeten, maar de keuken heeft wel een goede uitrusting.

Een douche is gezien de afmetingen van de toiletruimte niet erg logisch. niettemin is deze Videro een interessante caravan voor kampeerders die op zoek zijn naar een bijzondere stijl.

Vernieuwde LMC Style

LMC heeft de caravanserie Style vernieuwd. De populaire 440 D heeft onder meer een nieuwe toiletruimte, waardoor meer ruimte overblijft voor de keuken en de koelkast. Wat valt er nog meer op aan dit vernieuwde model? ACSI FreeLife vertelt het je. 

Praat mee

Praat mee: Test: LMC Videro 510 E

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht