Signalement
- Merk
- Weinsberg
- Model
- CaraOne 540 EUH
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Leeggewicht 1.341 kg, leeggewicht volgens fabrikant 1.336 kg, maximumgewicht 1.700 kg, laadvermogen 359 kg
- Basisprijs
- € 20.290
Met de CaraOne 540 EUH heeft nu ook Weinsberg een model met hefbed in het gamma. Daarmee komt het aantal slaapplaatsen in deze middelgrote instapcaravan op zes en dat is indrukwekkend voor een opbouw van 5,50 meter. Het concept is feitelijk een ‘generatiemodel’. Afgezien van het hefbed onder het dak is de 540 EUH met rondzitgroep achter, keuken en toiletruimte op de as en in lengterichting geplaatste eenpersoonsbedden voorin eigenlijk een tweepersoons-indeling voor stellen waarvan de kinderen al het huis uit zijn. Maar het hefbed maakt de 540 EUH geschikt voor gezinnen, waardoor ouders met kinderen hem kunnen delen met de grootouders.
Hogere opbouw
De inrichting met het dwars generfde houtdecor ziet er ook in de hogere opbouw goed uit. Dat is trouwens meteen het tweede pluspunt van een hefbedcaravan: zoals de meeste fabrikanten bouwt ook Weinsberg het hefbed in een hogere opbouw, waardoor lange mensen zich prettiger zullen voelen. In de CaraOne is de stahoogte een comfortabele 2,10 meter.
De vanafprijs van de 540 EUH bedraagt € 20.290. Maar voor dat geld is er geen stabilisatorkoppeling aanwezig en behoren evenmin combigordijnen met hor tot de standaarduitrusting. We vinden dat zoiets eigenlijk ook in een instapcaravan aanwezig hoort te zijn. De belangrijkste extra’s worden in verschillende uitrustingspakketten aangeboden en daarvan had onze testcaravan er vier. Tel daar de luifel, een fietsendrager en nog wat kleinere extra’s bij op en je bent nog eens bijna € 9.000 kwijt. Dat maakt dan tevens een opwaardering van het maximum gewicht nodig voor € 523, waarmee de testcaravan op een aanschafprijs van € 29.828 komt.
Carrosserie
“Het dak is vervaardigd uit vezelversterkte kunststof en de voor- en achterkant hebben gladde beplating. Voor een instapmodel ziet de Caraone er vanbuiten goed uit”, vindt carrosseriespecialist Rudi Stahl. De grote klep van de disselbak kan zeer ver open, maar “er zou wel een gasdrukdemper in het mechaniek mogen worden ingebouwd in plaats van de simpele uitzetter die je met de hand moet ontgrendelen.”
De afwerking van de Weinsberg-opbouw kan de goedkeuring van Rudi wel wegdragen. De gasflessenkast, de doorgangen in de bodem en de schacht voor het cassettetoilet zijn goed afgedicht. De verzwaarde uitdraaisteunen uit het Smart-pakket zijn aan de voorzijde niet goed bereikbaar, achter is dat veel beter dankzij de gaten in de drager van de achterlichten.
De aanbouwdelen zijn kwalitatief en qua afwerking van een redelijk niveau. De opbouwramen hebben veiligheidsvergrendelingen, de toegangsdeur is ook vanuit binnen goed af te sluiten en de hordeur uit het Advanced-pakket werkt prima.
Vanwege het hefbed is er in de zitgroep uiteraard geen dakraam, een kleine dakventilatie moet hier voldoen. Des te belangrijker zijn de hor in de toegangsdeur en het dakraam boven de keuken. De Midi-Heki uit het Advanced-pakket zorgt voorin boven de eenpersoonsbedden voor licht en frisse lucht.
Perfect geplaatst
Ingenieur Roman Heinzle begint zijn beoordeling zoals gebruikelijk met een rondje om de CaraOne. Hij ziet op het eerste gezicht geen negatieve punten aan de 540 EUH. De gasflessenruimte in de disselbak is dankzij de wijd openende klep goed toegankelijk, de flessen zijn met twee gordels veilig vastgezet en de ventilatie is in orde. Ook de vuilwatertank heeft hier een plaatsje gevonden. Onder de caravan zijn de leidingen voor gas en elektra perfect geplaatst en ook de waterleidingen zijn goed geplaatst. Omdat de Weinsberg-instapcaravan inmiddels ook een Al-Ko-chassis heeft, zijn de remstangen onder de as nog een keer extra bevestigd, iets wat veel fabrikanten achterwege laten.
De warme-luchtleidingen zijn over het algemeen goed beschermd gelegd. De boiler en de watertank zijn met hun afvoerventielen goed bereikbaar en beschermd ingebouwd in de ruimte onder het bed. Naast de tank heeft het waterfilter uit het Smart-pakket een plekje gekregen. “Het is een zinvolle optie”, meent Roman.
De verwarming, de kookplaat en de koelkast zijn correct ingebouwd en de gaskranen zijn goed bereikbaar in het keukenblok geplaatst. De elektracentrale is met zekeringen en aardlekschakelaar onder de bodem van de kledingkast verborgen. “Deze bodem is echter makkelijk uitneembaar, dus dat vormt geen obstakel.” Voor een caravan van bijna € 30.000 mist Roman wel een rookmelder: “Het doet er niet toe of het een instapcaravan is, het hoort gewoon in een pakket.”
Goede afwerking
“Ook met rechte hoeken en kleppen kun je een caravan aantrekkelijk vormgeven”, oordeelt timmerman Oli Pfisterer over het interieur van de CaraOne. Platte vlakken en rechte hoeken voeren de boventoon, met veel open legplanken waar normaal kasten worden gebruikt. “Die wekken eerder een ruimtelijke indruk en zijn in het gebruik ook praktisch.” Anders dan in de vorige CaraOne, sluit de deur van de toiletruimte nu correct aan op de zijwand. “Dat ziet er een stuk beter uit.”
De kamperende timmerman vond het beslag voorheen wat te zwak, maar nu zijn de scharnieren veel sterker, zodat de kleppen en deuren goed openen. “Softclose zoek je bij deuren en laden tevergeefs, daar bespaart Weinsberg duidelijk op.” In de keuken houden de in de meubelgrepen ingebouwde vergrendelingen de deuren en laden gesloten. “De afwerking is in de Weinsberg-caravan eenvoudig maar wel goed. Daar valt weinig op aan te merken.” Aan alle randen van de rechte kleppen en deuren zijn de sterke afwerkstrips zorgvuldig aangebracht, “dus daar valt ook niets op aan te merken.”
Zelfs de deksels van de opbergruimten onder de zitbank zijn goed afgewerkt. De afdichting in de keuken is in orde en in de toiletruimte is het ook prima. “Wat in het laatste geval nog belangrijker is voor het geval iemand de douche intensief wil gebruiken.”
Vele combinaties
“Eenpersoonsbedden combineren met een hefbed, dat is vrij ongebruikelijk”, merkt interieurexpert Christiane Eckl op. “Omdat je in de testcaravan de eenpersoonsbedden met een uittrekbare lattenbodem kunt ombouwen tot tweepersoonsbed, kun je de 540 EUH voor vele combinaties van ouders, grootouders en kinderen of kleinkinderen inzetten. Het hefbed breidt als het ware de klassieke indeling voor stellen indien gewenst uit tot gezinscaravan of een trip met vrienden. Best een slim concept.”
De extra stahoogte krijg je op de koop toe en onder het hefbed is er meer dan voldoende hoofdruimte in de zitgroep: “Hier zit je als in elke normale caravan.” De bovenkasten in de zitgroep vallen wel een beetje klein uit en die in de keuken en boven de bedden voorin hangen nogal hoog, wat voor kleinere mensen minder handig is. De woonexpert is te spreken over de ingetogen kleurcombinatiein de inrichting. Van de panelen onder de meubelkleppen en de beigegrijze bekleding in leerlook bij de bedden, tot de hoge spiegel en de keukenluifel en van de bekleding tot en met de vloer in parketlook: alles past zeer goed bij elkaar.
De keuken rechts van de ingang is groot genoeg, ook al is er geen plaats voor een koffiezetter. En dat de stopcontacten boven de niet afgedekte spoelbak geplaatst zijn is minder praktisch, maar er is voldoende ruimte op het werkblad en plaats om spullen op te bergen. Kookplaat en spoelbak zijn praktisch geplaatst, zodat je ook zonder uitbreidbaar werkblad uit de voeten kunt.
Evopore-matras
De toiletruimte tegenover de keuken is uitgerust met een hoekige wastafel en een draaibaar toilet met keramische laag. Christiane: “De douche uit het Advanced-pakket kun je wellicht achterwege laten in een ruimte met zulke bescheiden afmetingen.”
De zitgroep heeft comfortabele zitkussens, vier spots onder het hefbed zorgen voor voldoende licht en de kleine bovenkasten vormen een goed compromis tussen hoofd- en opbergruimte. De tafel is groot genoeg voor vier personen, maar met zes wordt het wat krap. “Echt onhandig is de vergrendeling van de tafel met een drukknop aan de korte zijde van de zitgroep, want daar kun je bijna niet bij. Een vergrendeling aan de voorkant zou beter zijn.”
Het 1,48 bij 2,01 meter grote hefbed is met een lattenbodem en een Evopore-matras net zo comfortabel als de eenpersoonsbedden voorin. Die zijn weliswaar breed genoeg, maar met lengten van 187 centimeter rechts en 199 centimeter links in de lengte minder genereus dan de stahoogte in de 540 EUH suggereert. Ze zijn met een extra uittrekbare lattenbodem en matrasje snel tot een tweepersoonsbed van bijna 2 bij 2 meter om te bouwen. Het enige minder praktische detail in het slaapgedeelte is de plaatsing van de spots. Ze zijn te ver naar voren geplaatst en in het hefbed-gedeelte ook zeer hoog gemonteerd, waardoor ze als leeslampje niet echt bruikbaar zijn. Over het algemeen is de Caraone wel een praktische caravan die mooi is om te zien.
Opwaardering
Bij een hefbed-caravan met extra gewicht hoog achterin zijn laadvermogen en rijstabiliteit doorgaans wat kritischer dan bij normale caravans. De 540 EUH heeft standaard 240 kilogram laadvermogen bij een maximumgewicht van 1.400 kilogram, maar bij onze testcaravan met veel extra’s zou er van dat laadvermogen weinig overblijven. Daarom was ons testexemplaar opgewaardeerd tot de maximale 1.700 kilogram.
Zo biedt hij ondanks ruim 100 kilogram aan opties een aanzienlijke 359 kilogram aan laadvermogen. Maar onbeladen heeft hij met een lege watertank al een disseldruk van 65 kilogram. Omdat de 45 liter-watertank helemaal vooraan onder het bed is ingebouwd, kun je het gewicht beïnvloeden met de inhoud van de watertank. Maar dat lijkt onnodig als je nog twee gasflessen in de disselbak plaatst en de bagage onder de bedden voorin hebt gelegd. De veiligheidsuitrusting is dankzij de stabilisatorkoppeling uit het Smart-pakket compleet.
Op de testbank vallen de meetwaarden voor de 540 EUH heel behoorlijk uit. De caravan heeft voor zijn formaat een vrij lange dissel, wat de rijstabiliteit ten goede komt. Ook de rijdynamiek profiteert ervan, maar de beladen caravan is iets ongunstiger dan het gemiddelde bij de massatraagheidsmeting. In zijn geheel scoort de caravan 7,5 procent beter dan het gemiddelde in zijn klasse. En ook in de praktijk blijkt het rijgedrag van de caravan erg goed te zijn.
Rekensom
De aanschafprijs van de CaraOne 540 EUH is ‘verdacht’ aantrekkelijk. En onze verdenking blijkt terecht, want de basisuitrusting is vrij karig en maakt de CaraOne maar beperkt bruikbaar. Want zelfs de combirollo’s zijn niet inbegrepen in de basisprijs van dik 20 duizend euro. Omdat belangrijke opties zoals de genoemde rollo’s – maar ook een hor voor de deur, een schoonwatertank van 45 liter in plaats van 15 liter, een waterfilter, ringverwarming, een verrijdbare vuilwatertank en een stabilisatorkoppeling – verdeeld zijn over twee optiepakketten, moet je bijna € 1.600 bij de aanschafprijs optellen. En dan is opwaardering voor € 523 eigenlijk ook wel aan te raden.
Afgezien van deze rekensom is de CaraOne 540 EUH een interessant concept voor de hele familie. Of nu de grootouders eropuit trekken met de kleinkinderen, de ouders met de kinderen weggaan of grotere kinderen hem met vrienden gebruiken voor een festivalbezoek, de 540 EUH kan het allemaal.
Dat relativeert de prijs een beetje, want je koopt met deze CaraOne eigenlijk twee caravantypen ineen: de indeling voor stellen en een gezinscaravan. En dat wordt door onze testprofessionals in elk geval gewaardeerd. N
Conclusie
Volker Stallmann, testredacteur: “De CaraOne is ontwikkeld als betaalbare instapcaravan en voor een caravan van 7,5 meter met een hefbed is dik 20 mille ook nog een instapprijs. De 540 EUH uit de test is ‘kampeerklaar’ uitgerust en met wat accessoires ruim € 8.000 duurder en dan kun je niet meer van een instapprijs spreken. Maar de afwerkingskwaliteit en de flexibele gebruiksmogelijkheden maken er een interessante caravan van voor meerdere generaties.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Weinsberg CaraOne 540 EUH liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.