Signalement
- Merk
- Weinsberg
- Model
- CaraOne 390 PUH
- Onderstel
- Al-Ko-chassis met draagarmen in lengterichting
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- Leeggewicht (fabrieksopgave) 1.000 kg, leeggewicht (gemeten) 1.138 kg, standaard max. toelaatbaar totaalgewicht 1.200 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht testcaravan: 1.500 kg, laadvermogen 362 kg
- Basisprijs
- € 17.760
De CaraOne is en blijft heel succesvol als instapserie van Weinsberg in 2021. Aan de buitenkant slaat hij een goed figuur met zijn no-nonsense design, goede materialen en solide constructie. Binnen blijft het decor in Tiberino en Piquet Beige meubelen hetzelfde. Helaas zijn prijzen met vier cijfers al lang verleden tijd, de compacte CaraOne 390 PUH begint bij € 17.760, maar hij biedt wel een royaal hefbed achterin en een grote keuken voorin.
Reisklaar
Toch kun je de 390 PUH pas reisklaar noemen met diverse extra’s. De belangrijkste opties zijn beschikbaar in het Smart- en Advance-pakket. Voor € 946 omvat het eerste pakket onder meer combirollo’s voor de ramen, verzwaarde uitdraaisteunen, stabilisator veiligheidskoppeling, een schoonwatertank van 45 liter, een waterfiltersysteem, ventilatoren voor luchtcirculatie en een tegoedbon voor een exclusieve medicijnkit.
Aangezien onder meer de hordeur, de vuilwatertank en de warmwatervoorziening in het tweede pakket zitten, heb je ook dat € 768 kostende Advance-pakket nodig. Het Ambiente-lichtpakket waardeert de verlichting voor € 397 op. In de testcaravan zijn extra stopcontacten, wieldoppen, een serviceklep, raam in de toiletruimte, luifel, fietsendrager en opwaardering van het gewicht nog te vinden. In de geteste uitvoering kost deze CaraOne dan ook € 22.487.
Carrosserie
“Gladde beplating voor en achter, een dak van vezelversterkte kunststof en ook nog skirts; de CaraOne maakt zeker geen goedkope indruk. Geen wonder dat hij zo succesvol blijft”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Ook al is de caravan niet meer zo scherp geprijsd als destijds bij de introductie van de reeks.” Met de prijsverhogingen is de uitrusting echter niet altijd beter geworden. Het vergrendelingsmechanisme van de disselbak moet nog steeds handmatig worden ontgrendeld.
“Dat is niet comfortabel, maar daar staat tegenover dat het luik altijd veilig open blijft staan. Dus dat is geen groot nadeel.” De afwerking van de opbouw is nog steeds goed. De schacht van de toiletcassette is nu even grondig afgedicht als de gasflessenkast en de doorvoeren onder de caravan. “Niet alleen is die cassette heel goed gemonteerd, maar hij is ook netjes aan de zijkanten en de onderkant afgedicht.”
Veel licht
Verzwaarde uitdraaisteunen lijken bijna een beetje overdreven op de 390 PUH, maar kunnen zeker geen kwaad met het hogere zwaartepunt. Aan de achterkant zijn ze gemakkelijk bereikbaar via gaten in de achterlichtdrager. Aan de voorkant moet je een beetje zoeken naar de schuin gemonteerde steunen. De kwaliteit en het ontwerp van de andere componenten is zeker aanvaardbaar voor de prijsklasse van de CaraOne. De opbouwramen hebben allemaal veiligheidsgrendels.
“Voor de prijs van deze CaraOne horen combirollo’s niet in een optiepakket thuis, maar zouden ze standaard mogen zijn”, zegt Rudi. De eendelige deur sluit ook goed van binnenuit en de hordeur – ook een optie – werkt perfect. De Heki uit het Advance-pakket zorgt voor licht en lucht bij het hefbed. Het dakluik boven het middenpad laat de afvoerlucht uit de keuken nog beter naar buiten ontsnappen dan het grote raam boven de kookplaat en de spoelbak, en het maakt bovendien de entree mooi licht.
Techniek
“De CaraOne 390 PUH voldoet aan de buitenzijde volledig aan de voorschriften.” Ook de voorgeschreven verlichting en de afwerking van de randen kunnen de goedkeuring van technisch expert Roman Heinzle wegdragen. De disselbak opent wijd, de flessen zijn binnenin voldoende vastgezet met twee riemen, en de ventilatie is in orde. De gas- en elektriciteitsleidingen zijn goed aangelegd onder de caravan, en ook de afvoer van vuil water is in orde.
Het remstangenstelsel is extra onder de as gehangen, dit voorkomt trillingen in het stangenstelsel, die soms de rem licht kunnen aantrekken. Binnenin is de techniek goed geïnstalleerd. Af en toe wat sober, maar doorgaans erg goed. De kookplaat en de koelkast zijn van een zeer goede standaard, de verwarming ook.
“Maar een warme-luchtverdeling hoort standaard te zijn. En slechts twee stopcontacten aan boord is niet echt meer van deze tijd.” De testcaravan heeft met het Stopcontact pluspakket nog eens twee 230 volt en twee usb-aansluitingen in de zitgroep en op het bed. De ledverlichting zorgt voor voldoende licht met diverse extra spots.
Evenwicht
De grote watertank en de boiler zijn in de rechter zitbankberging geplaatst. “Daar kun je de disseldruk een beetje in evenwicht brengen met het water. Dat kan wel een probleem zijn met de keuken voorin in zo’n korte caravan.” Dit vermoeden wordt later bevestigd op de testbank. Vóór de beschermde aftapkranen is nog plaats voor het waterfiltersysteem.
“Als je dat goed gebruikt is dit een nuttige optie.” Ook de elektrische leidingen zijn in het interieur goed aangelegd en bijna allemaal afgeschermd in leidingkokers. De warme-luchtkanalen zou Weinsberg daarentegen efficiënter kunnen aanleggen. “Van de verwarming gaat er direct een leiding in de rechter zitbankberging en deze is hier meteen vertakt.
Het T-stuk is onvakkundig aangesloten, zodat de pijp in een onnodige bocht in de bergruimte uitsteekt.” Net zo onpraktisch is de leiding die onder de vloer van de caravan doorloopt en in het compartiment onder de koelkast uitkomt. “Dit opbergvak wordt daarmee volledig geblokkeerd”, aldus Roman.
Interieur
“Met beperkte middelen is de caravan zo goed ingericht als met een hefbed mogelijk is”, zegt meubelexpert Oli Pfisterer over de meubelconstructie in de CaraOne. Uitgebreide hoekelementen in mooie bovenkasten zijn bij zo’n hefbed niet mogelijk. Daarom bepalen rechte vlakken en hoeken hier het beeld. De hoeken van de toiletruimte en de kledingkast worden visueel aantrekkelijk verzacht met afgeronde profielen.
In tegenstelling tot de vorige CaraOne is de deur van de toiletruimte nu ook ontworpen om te sluiten. Hij ligt voortaan in het kozijn in plaats van erop. Over het beslag heeft de zelf fervent kampeerder en timmerman niets te klagen. Weinsberg vertrouwt ook op bewezen kwaliteit in de CaraOne. Stevige scharnieren houden de kastkleppen zowel goed gesloten als wijd genoeg en veilig open.
De openingskracht voor de kleine kleppen is echter iets te groot. In de keuken houden in de meubelgrepen geïntegreerde drukknoppen de kastdeuren en lades veilig gesloten. “De deur van de toiletruimte heeft geen espagnoletslot (een sluiting waarmee je de deur van binnen vergrendelt, red.), maar dat is net zo min een probleem als de eenvoudige, maar stabiele lades”, besluit de meubelexpert zijn oordeel over het beslag.
“De afwerking is overwegend goed in de Weinsberg. Helaas zijn er nog enkele lelijke, slecht afgewerkte zaagranden in de zitbankbergingen en dat kan anders.” Op alle direct zichtbare randen van kleppen en deuren is de ABS-afwerkrand zorgvuldig aangebracht. “De afdichting in de keuken is prima. In de toiletruimte is dat nog belangrijker voor het geval iemand zou besluiten om er te douchen.”
Gebruiksgemak
De 390 PUH biedt een heel compacte opbouw met een vrij groot vast bed en daarbij nog twee slaapplaatsen als je de zitgroep ombouwt. “Natuurlijk is dat alles mogelijk met een hefbed. Anderzijds zorgt het grote dakraam bij de ingang en de keuken voorin voor een verrassend ruimtelijk gevoel”, zegt interieurexpert Christiane Eckl over de 390 PUH. De grote keuken voorin is echt een uniek verkoopargument.
“Deze CaraOne is dus gewoon perfect voor kampeerders die veel reizen, een compacte caravan willen met een comfortabel bed en graag koken.” Het bijna 150 centimeter brede hefbed is opmerkelijk voor een caravan van deze afmetingen en dankzij de comfortabele matras volstaat een eenvoudige lattenbodem.
Het hefmechanisme van het bed werkt perfect. De ruimte voor het bed lijkt wat krap met de toiletruimte en de kledingkast boven de as en de zithoek onder het hefbed, maar de lichte entree bij de keuken is zo ruim dat dit nauwelijks opvalt. En opbergruimte en een toiletruimte moeten toch ergens gevonden worden.
Vleugje luxe
Interieurexpert Christiane prijst de met stof beklede kledingkast met hoge spiegel tegenover de deur van de toiletruimte als een praktisch detail. “Maar meer dan één haak zou wel prettig zijn.” Bij nader inzien blijkt dat de compacte indeling toch zijn praktische beperkingen heeft. Als de ladder aan het hefbed vastzit, gaat de deur van de toiletruimte niet open. En als je beneden slaapt, kun je niet makkelijk uit bed komen. Dus het is wel verstandig om vooraf te bedenken wie ’s nachts op welk moment uit bed moet.
“Maar de toiletruimte kan alleen tussen het bed en de keuken. Als je een grote keuken in een compacte caravan wilt, zul je daarmee moeten leven. En dat is voor twee personen geen probleem.” De toiletruimte zelf is praktisch ingericht binnen de beschikbare ruimte. “De douche uit het Advance-pakket kan je gerust achterwege laten in de krappe toiletruimte.” In het brede keukenblok zijn de driepitskookplaat en de gootsteen goed bruikbaar. De grote hoge koelkast biedt een vleugje luxe.
Er is veel werkblad en bergruimte. Waarom echter twee stopcontacten zo in het keukenfront onder het werkblad worden geïnstalleerd, dat ze in de weg zitten wanneer de koelkast wordt geopend, is onbegrijpelijk. “Hoe ga je dan een koffiezetapparaat aansluiten dat in de hoek naast de koelkast staat?” De kast onder diezelfde hoek, die tussen de koelkast en de dieselbak is geplaatst, is erg groot, maar ook alleen geschikt voor grote spullen.
Wat je daar achterin plaatst, is er moeilijk weer uit te halen. “Over het geheel genomen heeft de 390 PUH zeer specifieke voordelen, maar ook enkele nadelen,” besluit Christiane.
Rijstabiliteit
Volgens de technische gegevens heeft de basisversie van de CaraOne 390 PUH bij een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 1.200 kilogram een bruto laadvermogen van 200 kilogram. Dat is niet weinig, maar zelfs met de meest noodzakelijke accessoires is het te krap. “Daarom is het goed dat de praktisch uitgeruste testcaravan, naast de opties, ook de maximale opwaardering van het gewicht heeft.”
Deze CaraOne voldoet precies aan de gewichtsspecificaties die de fabrikant in de configurator opgeeft: met een maximumgewicht van 1.500 kilogram heeft hij een bruto laadvermogen van 362 kilogram. Dat is meer dan voldoende, want het is toch bijna ondoenlijk om zoveel lading in de compacte caravan goed verdeeld onder te brengen. Omdat er geen vergelijkingsmateriaal is voor zo’n korte caravan met een maximumgewicht van 1.500 kilogram, hebben we op de pendeltestbank een maximumgewicht van 1.400 kilogram aangehouden.
De kogeldruk van de onbeladen caravan is met 65 kilogram aan de hoge kant. Dus zwaar serviesgoed of ruime voorraden voorin in de keuken plaatsen is al bijna niet mogelijk. En een fietsendrager voor twee fietsen op de dissel is ook niet praktisch op de 390 PUH, vooral omdat er achterin praktisch nauwelijks bagage kan worden opgeborgen vanwege het gebrek aan opbergruimte.
Op de pendeltestbank laat de 390 PUH vervolgens zien hoe de gewichtsverdeling en het hefbed aan de achterkant een negatief effect hebben op de rijstabiliteit. In vergelijking met caravans van een vergelijkbare lengte, presteert de CaraOne ruim 11 procent minder dan gemiddeld. De dissel is iets langer dan het gemiddelde in deze klasse waardoor de stabiliteit toch iets bovengemiddeld is.
Afgezien van de wielophanging met draagarmen in lengterichting, is de veiligheidsuitrusting goed. Achter een middenklasse SUV volgt de 390 PUH goed. Wie een compactere trekauto wil gebruiken, zou aan elektronische stabilisatie moeten denken.
Achilleshiel
De CaraOne 390 PUH is een zeer compacte toercaravan met een grote keuken en vier slaapplaatsen in een opbouw van 400 centimeter. Dat is een ongewoon en spannend concept. Een unieke combinatie die tot nu toe alleen Weinsberg aandurft. De kwaliteit van de carrosserie en het meubilair zijn eenvoudig, maar het geheel is goed gemaakt. De magere standaarduitrusting wordt pas praktisch met diverse extra pakketten en dat drijft de prijs en het gewicht behoorlijk op.
De hoge disseldruk is echter de achilleshiel van het concept en moeilijk in evenwicht te brengen met de grote keuken vorig en de geringe bergruimte achterin. Wie de 390 PUH kiest als een echt lichte en compacte toercaravan met het standaard maximumgewicht van 1.200 kilogram, krijgt een in principe goede, maar sober uitgeruste caravan.
Conclusie
Volker Stallmann, testredacteur
Een zeer compacte toercaravan met een grote voorkeuken en een fatsoenlijk tweepersoonsbed; is dat mogelijk? met de indeling van de 390 PUH trekt Weinsberg de hele trukendoos open om de oplossing tevoorschijn te toveren. Het ruimtelijk gevoel en het slaapcomfort zijn inderdaad goed.
In de korte caravan veroorzaakt de hoge disseldruk echter een uitdaging. in de zware keuken voorin kun je niet veel spullen onderbrengen en fietsen op de dissel zijn uit den boze. Wie daar vrede mee heeft en zich bij het aankruisen van opties kan inhouden, heeft aan deze Weinsberg een handige caravan met een unieke charme.