Signalement
- Merk
- Tabbert
- Model
- Vivaldi 550 E 2,3
- Onderstel
- Euro Delta-as, elektr./mechanische stabilisator, V-dissel,
- Banden
- Load Index 106= 950 kg per wiel
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- Leeggewicht: 1.647 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht: 2.000 kg
- Basisprijs
- € 29.049
Vivaldi is bij Tabbert altijd een tijdloze bestseller geweest. De caravan was zodanig vormgegeven dat hij bij bijna iedereen in de smaak zou vallen. De keerzijde van dit soort tijdloos design is echter dat er geen sprake is van een eigen karakter. Dat heeft de allernieuwste Vivaldi duidelijk wel. Het nieuwe interieur met licht, horizontaal generfd hout en witte meubelfronten is modern en deinst er niet voor terug om potentiële klanten af te schrikken.
Blokvormen en afgeronde hoeken spelen een spel dat volgens Tabbert zelf doet denken aan de modernistische stijl van de Duitse architectuurstroming Bauhaus. De brede chroomstroken op de kleppen en de grijstinten van de werkbladen en vloer zorgen voor fraaie optische contrasten.
Koelkast die links én rechts opent
Niet alleen de looks zijn rigoureus opgefrist. Ook de standaarduitrusting is flink opgewaardeerd. Het meest in het oog springt de nieuwe Dometic-koelkast uit de 10-serie die je aan twee kanten kan openen. In de Vivaldi 550 E staat hij pal naast de ingang, waardoor je de koelkast zowel van binnenuit als vanuit de voortent probleemloos kunt openen. Erg handig. Tot de uitgebreide standaarduitrusting hoort verder nog onder meer het Truma iNet-systeem en een Truma-combiverwarming, te bedienen via een app.
Roman Heinzle, techniekexpert: “De Vivaldi is helemaal met z’n tijd mee en heeft een combiverwarming aan boord. De iNet-aansturing en standaard gps-tracker zijn een onverwachte verrassing.”
Opties heeft de testcaravan ook aan boord, variërend van een verhoogd maximumgewicht tot drie pakketten. Om er een paar te noemen: aluminium velgen, gladde beplating, ramen in kozijnen, kussens en dekens, lattenbodems met schotels, magnetron, 32 inch tv, luifel… Een hoop extra comfort dus, maar dat betekent uiteraard ook dat het prijskaartje een stuk hoger uitvalt. Zo kost de testcaravan € 37.540, tegenover € 29.049 voor het basismodel. Dat is ook voor een Tabbert uit de hogere middenklasse een aanzienlijk bedrag.
Carrosserie
“Het Tabbert-dak dat deels doorloopt over de voor- en achterwand is een heel markant onderdeel. Het dak zelf isoleert zowel qua temperatuur als geluid zeer goed”, weet carrosserie-expert Rudi Stahl. Het dak is 58 millimeter dik en achterlangs geventileerd. De polyester buitenlaag vormt een goede bescherming tegen hagel.
“Gladde beplating, ramen in kozijnen met hoogwaardige rollo’s en een luifelrail met ledverlichting. Zit dat allemaal in het standaard- pakket?” We moeten Rudi teleurstellen: die voorzieningen zitten in het Design-Exterieur-pakket. “Hm, zelfs met een meerprijs van € 1.515 is dat heel goed. Daar moet je niet over klagen, gewoon doen.”
Hetzelfde geldt volgens Rudi voor de andere carroserrie-opties: aluminium velgen, verzwaarde uitdraaisteunen, het voorraam, een groot panoramisch dakraam vooraan en de 70 centimeter brede premiumdeur met raam en opbergzak. “Alles bij elkaar schurkt deze Vivaldi duidelijk tegen de bovenklasse aan. Al mag je van een Tabbert in de middenklasse natuurlijk wel het een en ander verwachten. Ik ben wel benieuwd wat onze interieurexpert van de multifunctionele tas met Tabbert-logo aan de deur zal vinden. Tenslotte is er daarom geen vuilnisemmer gemonteerd.”
Afgezien van deze kritische noot is Rudi te spreken over de testcaravan. De afwerking is goed, “alleen de aansluiting van de daklijsten op de voorwand had iets mooier gekund.” En altijd een spannend moment: “De schacht van het toilet is perfect afgedicht.”
Techniek
Over de uitrusting van deze Vivaldi heeft technisch expert Roman Heinzle niets te klagen. “Je moet ook geen problemen zoeken als die er niet zijn”, glimlacht hij. De buitenverlichting van de testcaravan is tiptop in orde, tot en met de markeringslichten die je van voren ziet. “Die zijn niet verplicht, maar wel heel handig als je met slecht zicht manoeuvreert. Want zo klein is deze Tabbert niet.”
De gasinstallatie is zowel in de disselbak als binnen in de caravan aangelegd zoals het hoort. Net als alle techniek trouwens, constateert Roman. De binnenverlichting past met talrijke ledspots en sfeerlicht helemaal in de hogere middenklasse. “Stopcontacten zijn er genoeg, alleen zitten ze hier en daar op rare plekken.” Links in het keukenblok bijvoorbeeld. Hoewel dat wellicht juist handig is omdat je er zowel in de keuken als in de zitgroep gebruik van kunt maken. Een eventueel koffiezetapparaat zal wel op afgesloten spoelbak moeten staan, want er is niet overdreven veel werkblad. Bovendien zit het stopcontact aan diezelfde kant.
De driepitskookplaat met elektrische ontsteking is vakkundig geplaatst en de koelkast is natuurlijk een uitkomst. “De warmeluchtafvoer mondt uit in het dak. Dat verbetert de werking en is ook handig omdat de koelkast aan de kant van de voortent staat”, stelt Roman. Hij komt nog even terug op de stopcontacten. “Vooraan bij de bedden zit de 230 volt-aansluiting onder de bovenkasten. Zonder open legplanken is dat echt onhandig, want waar laat je het apparaat dat je wil opladen?” De enigszins kort uitgevallen leeslampen met zwanenhals hebben wel een usb-stopcontact.
De witte keuken met zijn afgeronde hoek oogt niet alleen
heel goed. Het relatief smalle keukenblok herbergt ook veel
kastruimte en een uitrusting die geheel in deze klasse past.
De elektronisch en via het iNet te bedienen Combi 6-verwarming met geïntegreerde 10 liter-warmwaterbron is samen met de watertank linksachterin geplaatst. “Dat is in principe geen probleem, behalve misschien voor de disseldruk.” De rookmelder en gps-tracker zitten in het standaardpakket.“
Interieur
Meubelexpert Oli Pfisterer spreekt van een geslaagde metamorfose. “Deze Vivaldi ziet er vergeleken met zijn voorganger erg modern uit.” De witte fronten en het horizontale houtdessin hebben Oli even van zijn stuk gebracht. De hoeken van de meubelblokken voor het sanitair en de tv zijn verschillend vormgegeven. “Maar daar zit een concept achter. De hoeken met houtdessin zijn flink afgerond, de witte hoeken van het tv-meubel zijn strak.”
Voor de beoordeling van het meubilair zijn de constructie en afwerking natuurlijk minstens even belangrijk, en dus duikt Oli de diepte in. Het hang- en sluitwerk is prima. Helaas trekt de softclose van de bovenkasten de kleppen niet helemaal in de vergrendeling. Ook in de keuken vindt de expert twee minpunten. De hoek van de geopende bovenkastklep zit precies op ooghoogte en de brede schuifladen zouden iets veiliger dicht mogen blijven zitten.
Enkele meubelverbindingen in de toiletruimte vormen volgens Oli een andere tegenvaller. “Die zitten op ooghoogte en zie je meteen als je binnenkomt. Dat is jammer, want de toiletruimte is verder heel mooi.” Aan de andere kant komt onze expert ook genoeg pluspunten tegen. “De scheidingswand voor het slaapgedeelte bijvoorbeeld. Die klikt zowel open als dicht vast, wat heel handig is als de caravan eens niet helemaal waterpas staat.” De bedden voorin hebben hoogwaardige lattenbodems en krachtige uitzetstangen met gasdruk. De hoofdeindes kunnen omhoog. “Dat zie je in deze klasse wel vaker natuurlijk, maar dat geldt niet voor de schotels van de lattenbodem. Daar betaal je meestal extra voor.”
Leefcomfort
Het oog van interieurexpert Christiane Eckl valt uiteraard meteen op de koelkast bij de ingang. “Is dat nou wel zo’n handige plek?”, vraagt ze zich hardop af, tot ze ontdekt dat de koelkastdeur zowel naar links als naar rechts opengaat. Opeens is ze lyrisch. “Een koelkast waar je zowel in de keuken, vanuit de zitgroep als van buitenaf bij kunt – echt top.” Los van deze handigheid is de Dometic-koelkast van 152 liter ook technisch helemaal in orde.
Op het eerste gezicht heeft de 550 E een vrij normale twee-
persoonsindeling. Maar met de koelkast bij de ingang en het tv-
wandmeubel in de doorgang presenteert Tabbert een gewaagd
concept. Niet iedereen zal overtuigd zijn, maar deze indeling
heeft absoluut zijn eigen voordelen.
In het middenpad ontdekt Chistiane nog een bijzonder staaltje. Daar hangt een (optionele) grote televisie. “Op het eerste gezicht is dat raar, zo tegenover de toiletruimte en in de loop. Maar de doorgang is breed genoeg en dankzij de handige zwenkarm kun je vanuit bed én vanuit de zitgroep televisie kijken. Niet tegelijk uiteraard”, grapt Christiane.
Onder het 32 inch scherm is een apothekerskast ingebouwd. “Die kost € 355 maar zorgt er wel voor dat de ruimte russen de koelkast en de kledingkast optimaal bruikbaar is.” Het aanbod aan bergruimte in de Vivaldi 550 E noemt onze interieurexpert ‘werkelijk voortreffelijk’. Pal bij de ingang zit bijvoorbeeld een handig schoenenvak. De bovenkasten in de keuken hebben verschillende tussenplanken die je bijvoorbeeld van het rechter- naar het linkerkastje kunt overhevelen. In de zitgroep zijn open legplanken onder de bovenkasten gemonteerd. “Ik denk dat veel mensen die ook graag in het slaapgedeelte zouden hebben.”
Toiletruimte
De toiletruimte valt in de smaak dankzij praktische details zoals een toiletrolhouder en de inklapbare handdoekenhouder onder het eenvoudige dakluik. De douchekuip vindt onze expert zoals altijd “totaal overbodig en vreselijk onhandig. Wat moet je met zo’n kuip als er geen douche is geïnstalleerd?”
Al met al is Christiane zeer te spreken over het leefcomfort in de Vivaldi 550 E. “De testcaravan heeft een ongebruikelijke maar praktische indeling. Ondanks de toiletruimte en het tv-meubel in het midden geeft de caravan je bovendien een aangenaam ruimtelijk gevoel.” En om terug te komen op wat carroserrie-expert Rudi zich afvroeg: die tas in de deur had van Christane niet gehoeven. “Geef mij maar een vuilnisemmer.”
Rijeigenschappen
Met zoveel zware opties aan boord van de Vivaldi 550 E is het spannend wat de weegschaal zal uitwijzen. Maar bij de experts van Al-Ko blijkt de verhoging van het maximaal toegestane totaalgewicht de meerprijs van € 811 dubbel en dwars waard, want het laadvermogen is uitstekend. Met een maximumgewicht van 2 ton heeft de lege testcaravan een laadcapaciteit van 353 kilogram. Voor een tweepersoonscaravan is dat absoluut dik in orde, zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld de zware luifel al is meegewogen. De lege testcaravan is rechts 40 kilogram zwaarder dan links en dat is voor een groot deel te wijten aan die luifel. Maar ook hier heeft de band nog een draagkrachtreserve van zo’n 200 kilogram.
De meetwaarden op de testbank zijn niet alleen maar positief. Vergeleken met andere caravans scoort de Vivaldi net iets slechter. Maar als je ook rekening houdt met het enorme gewicht van 2 ton, ziet het er opeens een stuk rooskleuriger uit. Dat wordt ook tijdens de praktijktest bevestigd – de testcaravan volgt de verschillende trekauto’s zonder problemen. De standaard aanwezige elektronische stabilisator ATC heeft niet meer werk dan bij andere, vergelijkbare caravans.
Basisprijs en opties
De vernieuwde Vivaldi valt in de smaak, zowel bij ons testpanel als bij de toevallige voorbijgangers die getuige zijn van deze test. Het moderne interieur past helemaal binnen de huidige tijdsgeest en spreekt ongetwijfeld een nieuw publiek aan. En kampeerders die vroeger huiverden van het Tabbert-meubilair, zullen niet weten wat ze zien en blij verrast zijn.
Ervaren kampeerders verwachten van een Tabbert uiteraard meer dan een geslaagde aanblik. Maar ook technisch en praktisch is de Vivaldi 550 E helemaal in orde. De techniek is correct ingebouwd en de standaarduitrusting is op maat van de basisprijs van € 29.049. Of je meer hebt aan een gps dan aan een vuilwatertank, laten we potentiële klanten zelf maar beslissen. Heb je meer wensen, dan staat je een uitgebreide lijst opties ter beschikking. De testcaravan heeft er heel wat aan boord, opties die de Vivaldi zowel van binnen als van buiten opwaarderen en veel extra comfort bieden. Zo zijn zowel de caravan zelf als het prijskaartje bovenklasse waardig.
Conclusie Tabbert Vivaldi 550 E 2,3
Volker Stallmann, testredacteur: “De Vivaldi 550 E is beslist geen koopje, maar voor die € 29.049 krijg je wel een zeer modern ingerichte en deels ook heel goed uitgeruste toercaravan voor twee personen. De aanvullende pakketten maken de testcaravan vooral aan de buitenkant een stuk chiquer en hoogwaardiger. De gladde beplating, ramen in kozijnen en premiumdeur kosten extra, maar geven de Vivaldi zonder enige twijfel de allure van de hogere middenklasse. Al met al een interessant model voor koppels die net dat beetje meer verwachten van hun caravan.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Tabbert Vivaldi 550 E 2,3 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.