Sterckeman staat bekend om zijn voordelige en lichte caravans. Sinds een jaar of twee zoeken de Fransen het hogerop. Het jongste model waarmee Sterckeman deze ambitie kracht wil bijzetten, is de Evolution, die uitpakt met modern design, een omvangrijke uitrusting en bijzondere opbouwtechniek. De caravan is met de rondzit achterin en eenpersoonsbedden voorin helemaal toegespitst op twee kampeerders.
Standaarduitrusting
De standaarduitrusting omvat onder meer een vuilwatertank, tv-houder, stabilisatorkoppeling, grote compressorkoelkast en controlepaneel. De basisprijs bedraagt € 21.695. Met enkele opties aan boord zoals een verhoging van het maximaal toelaatbare gewicht met 100 kilogram naar 1.400 kilogram (€ 245) ben je niet veel meer kwijt. Hiermee lijkt de Evolution inderdaad de juiste kaarten te hebben om een plekje in de middenklasse te veroveren, tussen andere middenklassers als de Knaus Südwind.
Carrosserie
De Evolution is duidelijk opvallender bestickerd dan zijn voorganger, maar pakt niet uit met grote aanbouwelementen. Dat heeft de compleet uit vezelversterkte kunststof sandwich vervaardigde caravan, met slechts enkele houten verstevigingen, ook helemaal niet nodig. De XPS-isolatie is vochtbestendig en de buitenwanden zijn goed beschermd tegen hagelschade. “Op sommige plekken heeft Sterckeman hout gebruikt voor extra stabiliteit, maar dat is keurig afgeschermd met PU-profielen, en ook rond het dak beschermen profiellijsten de binnenconstructie”, concludeert carrosserie-expert Rudi Stahl.
De achterbumper bestaat uit drie afzonderlijke delen: een middendeel en twee hoekelementen. “Dat is in geval van schade alvast beter dan bij de vorige Evolution-modellen.” Over het algemeen zit de hele caravan goed in elkaar. De rangeergrepen hadden wat beter in de hand mogen liggen en dieper geplaatst mogen zijn. Daar staat tegenover dat de verlengde krukken van de uitdraaisteunen goed bereikbaar zijn, de disselbak ver opengaat en de instaptrede onderaan netjes is afgedekt met een breed kunststof element. “Vuil kan zich er niet ophopen en struikelen is ook al uitgesloten.”
Panoramadakraam
De deur zelf is met enkel een raam en legplank eenvoudig. Groot pluspunt vormen de ramen in kozijnen, die je in deze prijsklasse zelden tegenkomt. Ze zijn bovendien voorzien van degelijke veiligheidsvergrendelingen en praktische rollo’s waarmee je de verduistering en insectenbescherming variabel kunt instellen.
Door een middelgroot panoramadakraam en een transparante dakventilator valt licht van bovenaf naar binnen. De toiletruimte en het slaapgedeelte moeten helaas genoegen nemen met een kleine dakventilatie. In de disselbak is het zichtbare hout bovenin keurig behandeld. De afdichting rond de inschuiflade van het cassettetoilet daarentegen had beter gekund, besluit de carrosserie-expert zijn inspectie van de Evolution.
Techniek
Technisch expert Roman Heinzle loopt een rondje om de Sterckeman-caravan en constateert dat van buiten alles volgens het boekje is. “De twee markeringslichten bovenaan, aan het achterste deel van de caravan, maken rangeren in het donker zoveel makkelijker.”
Als hij onder de caravan staat, ziet hij echter een manco waar meer Sterckeman-modellen mee kampen: “De remkabels zijn zodanig gemonteerd dat ze tegen de balken van het chassis schuren.” Als hier water naar binnen dringt, kunnen de bowdenkabels gaan roesten waardoor de remmen stroever worden. Bovendien hangt de trekstang die de remkracht van de oploopinrichting doorgeeft aan de bowdenkabels duidelijk door. “Er zit dus enige speling op de rem voordat die in werking treedt.”
Roman Heinzle, techniekexpert: “De Evolution heeft zowel goede als slechte kanten. De innovatieve compressorkoelkast is top, de remkabels daarentegen zijn niet optimaal gelegd.”
Onder de caravan zijn ook andere leidingen niet vakkundig gelegd. Ook op de gasinstallatie heeft Roman wat aan te merken. “Om de een of andere reden is de leiding met een T-stuk verlengd, terwijl zo’n aftakking helemaal niet nodig is. Het doodlopende stuk is bovendien tegen de bodem gedraaid, waardoor de leiding dusdanig onder spanning komt te staan dat de bevestigingsklemmen los dreigen te schieten.” De vuilwaterleiding loopt dan weer onvoldoende omlaag waardoor er water in kan achterblijven, “wat in de vrieskou problemen zal geven.”
Binnen zijn de leidingen beter gelegd. Sommige warmeluchtbuizen, vooral in de bedberging, hadden wat beter beschermd kunnen zijn, maar de gas- en waterleidingen zijn allemaal zorgvuldig geplaatst. De boiler, watertank en beschermde aftapkranen zijn makkelijk bereikbaar in de bedberging. In de kasten, vindt Roman, had de behuizing van de schakelaars en stopcontacten wel afgedekt mogen zijn, hoewel dat niet verplicht is.
Stopcontacten
Aangezien de compressorkoelkast niet op gas kan werken, beschikt de Evolution 460 LJ over slechts twee gasaansluitingen: voor de kookplaat en de verwarming. Laatstgenoemde is links in de bankbak gemonteerd. “Een overblijfsel uit de tijd dat aansluitingen in Frankrijk op maximaal twee meter van de verwarming ingebouwd mochten worden”, vermoedt Roman. De huishoudaccu in de testcaravan is dus geen handige optie maar noodzakelijk, als je er tenminste voor wil zorgen dat je boodschappen koel blijven. De driepitskookplaat zonder elektrische ontsteking en de rvs spoelbak laten in het smalle keukenblok nog wat werkblad over.
De compacte keuken met driepitskookplaat en kleine spoel-
bak heeft een handige en betrouwbare compressorkoelkast
waarin je je voorraden overzichtelijk kunt opbergen.
De toiletruimte is met een kleine wasbak, twee grote spiegels en het vaste toilet uiterst spaarzaam ingericht. Vanwege de uittrekbare kraan/douchekop – niet erg nuttig zonder douchegordijn – is hier geen stopcontact geplaatst. Als je in de toiletruimte stroom nodig hebt om bijvoorbeeld je haar te föhnen, ben je dus op de keuken ertegenover aangewezen. De verlichting bestaat overal uit led. Het nieuwe bedieningspaneel met aanduidingen van de tank, accu en temperatuur voor binnen en buiten valt in de smaak. De 460 LJ heeft vier 230 volt-stopcontacten, waarvan eentje voor de tv. Vreemd dat het enige stopcontact voor het leefgedeelte, samen met twee usb-aansluitingen, in het front van de bankbak is geplaatst.
De comfortabele zitgroep heeft een grote tafel. De hoek-
kussens steken een stukje uit boven de deksels van de
bankbakken en zitten in de weg bij het openen.
Interieur
“De wortels van het Evolution-concept van de Fransen zijn nog te zien. Sterckeman wil licht en voordelig bouwen, maar dat resulteert soms ook in een eenvoudige constructie”, begint meubelexpert Oli Pfisterer zijn beoordeling. “Kaarsrechte kleppen, geen hoekelementen tussen de bovenkasten, geen legplanken in de opbouwhoeken eronder – het meubilair is bouwtechnisch wat karig. Maar het moet gezegd: met de tweekleurige donkere kleppen in lichte frames oogt het interieur wel behoorlijk chic.”
Afgezien van hier en daar een onnodige spleet tussen de meubelcomponenten is de inrichting van de 460 LJ vergeleken met de vorige Evolution goed doordacht uitgevoerd. Ook de randen van de kleppen komen er in deze generatie een stuk beter vanaf. We zien geen lijmresten. De randafwerking van de lichte meubelplaten is in deze Sterckeman overal prima in orde.
Ook het hang- en sluitwerk, van de uitzetstangen van de hoofdeindes van de bedden tot de scharnieren van de kleppen, is overal van goede kwaliteit. In de brede chromen handvatten is een solide sluiting geïntegreerd, maar de sluithoek ervan is niet verzonken en steekt dus uit zonder bescherming, precies waar je in de kast tast. De brede keukenladen hebben wel pushlocks, wat onze expert meteen wat milder stemt.
Leefgedeelte
“De 460 LJ is een typische toercaravan voor twee personen”, vindt interieurexpert Christiane Eckl. De compressorkoelkast van 150 liter, het technische hoogstandje van deze Evolution, levert meteen goedkeurend geknik op.
De kleurstelling van het houtdessin, de stoffering, de gordijnen en de vloerbedekking met parketlook vindt Christiane aan de kille kant. “Maar het komt wel allemaal mooi samen. Perfect voor een vakantie aan de Côte d’Azur.” Met rondom bovenkasten, de kledingkast en de linnenkast onder het rechterbed is er voldoende bergruimte aan boord. Helaas zijn de bovenkasten enkel aan de voor- en achterwand eenmaal gesplitst. De kasten aan de zijwanden en ook de hoeken hebben geen tussenschotjes, waardoor de spullen die je er in opbergt flink heen en weer kunnen schuiven.
Het slaapgedeelte biedt comfortabele matrassen, lattenbodems met verstelbare hoofdeindes, ruime bovenkasten, een hangende linnenkast onder het voeteneinde en een legplank aan het hoofd.
De beide ramen boven het middenpad laten veel licht naar binnen vallen. Het kunstlicht is met platte leds en de iets warmere indirecte verlichting niet echt gezellig. “Maar het doet wat het moet doen en past eigenlijk prima in het totaalplaatje.” In de toiletruimte zou één spot moeten volstaan, de keuken heeft er twee plus een lichtstrook, die het werkblad beter belicht dan de spots in het plafond.
Keukenblok
Het aantal en de positionering van de stopcontacten vindt ook onze interieurexpert niet erg overtuigend. “Eén stopcontact in de keuken en eentje in de zitgroep is echt wel heel minimaal. In de toiletruimte is er helemaal geen. Tussen de bedden wel, maar dat wordt bedekt door het extra matrasdeel om een groot ligoppervlak te maken. En waarom Sterckeman de handige combi van 230 volt en een dubbel usb-stopcontact in de zitgroep beneden ter hoogte van je benen installeert begrijp ik niet.” Het keukenblok bevat behalve de koelkast nog een bestekla, driepitskookplaat en ronde spoelbak. Werkblad is er wel, bergruimte amper. “Voorraden moeten in de bankbakken”, concludeert Christiane.
Voorin staan, afgescheiden van het leefgedeelte door een stoffen gordijn, twee eenpersoonsbedden. De koudschuimmatrassen liggen lekker en de hoofdeindes kunnen omhoog worden gezet. “Niks te klagen dus.” De toiletruimte ernaast is ingericht met twee grote spiegels, twee kastjes, een wasbak, vast toilet en een douchekuip, die onze interieurexpert doet glimlachen. “Ja, je kunt de kraan als douchekop gebruiken, maar zonder douchegordijn heb je daar weinig aan.”
De toiletruimte is sober ingericht: twee kasten, amper
legplanken en vanwege de douchekop is er geen
stopcontact.
Rijeigenschappen
De chassisexperts van Al-Ko valt allereerst het ongebruikelijke onderstel met doorlopende lengtebalken op, waaraan de trekverbinding is vastgeschroefd. Inmiddels gebruikt Sterckeman weliswaar gegalvaniseerde in plaats van gelakte assen, maar nog altijd als eenvoudige rechte as.
Op de weegschaal blijkt dat de luxueuze wanden uit de camperbranche niet te zwaar zijn. De testcaravan, met verhoogd maximum gewicht, weegt rijklaar ondanks enkele zware opties slechts 1.168 kilogram. Dat resulteert in een laadvermogen van 232 kilogram. Zonder de verhoging van het maximale gewicht van 100 kilogram zou het aan de krappe kant zijn.
Gewicht Sterckeman Evolution
Zonder opties is het leeggewicht van de 460 LJ met 1.090 kilogram nog wat lager en heb je zonder opwaardering een laadvermogen van 210 kilogram. Leeg is de caravan goed uitgebalanceerd, en dankzij de goede spreiding van de bergruimte – kasten en andere opbergvakken links, de keuken rechts boven de as– hoef je bij het beladen niet echt te letten op de juiste gewichtsverdeling. Op de testbank scoort de Evolution 460 LJ duidelijk beter dan het gemiddelde, zowel leeg als beladen. Rekening houdend met de korte dissellengte komen de rijeigenschappen echter net iets onder het gemiddelde uit.
De veiligheidsuitrusting omvat schokdempers en een mechanische antislingerkoppeling. Op de weg bevestigt de 460 LJ de meetwaarden en berekeningen, al blijkt de testcaravan in de praktijk volstrekt probleemloos achter verscheidene trekauto’s te volgen. Prima rijeigenschappen dus, ondanks de theoretische kanttekening.
Van actiemodel tot volwaardig model
Het was een goed idee van Sterckeman om het actiemodel Evolution uit te bouwen tot een volwaardige modellijn. De caravans hebben een degelijke vezelversterkte kunststof sandwichopbouw en moderne meubelkleuren. De 460 LJ uit de test heeft volgens ons testpanel een goed geproduceerde en netjes afgewerkte opbouw, met maar een paar kleine minpunten. Binnen maakt de caravan een goede algemene indruk. Dat positieve beeld wordt wel wat vertroebeld door de deels onhandig geplaatste stopcontacten, storende sluitingen en hier en daar wat zichtbare schroefverbindingen.
Qua techniek en rijeigenschappen scoort de 460 LJ ruim voldoende, zonder geweldige details, maar evenmin zwaarwegende manco’s. Pluspunten zijn de bijzondere opbouw, de hoogwaardige ramen in kozijnen en de unieke koelkast – die vind je in de middenklasse namelijk nergens anders. Bovendien is het gewicht aangenaam laag. Alles bij elkaar opgeteld haalt de Evolution niet helemaal de kwaliteit van andere gerenommeerde merken, maar daar stelt de koele Franse caravan genoeg tegenover.
Conclusie Sterckeman Evolution 460 KJ
Testredacteur Volker Stallmann: “De caravans van Sterckeman waren vaak een relatief voordelig alternatief voor kampeerders die enige nonchalance bij de constructie en afwerking niet zo erg vonden. De Evolution treedt nu aan in de prijsklasse waarin ook merken als Knaus, Adria en Bürstner zich met succes begeven. Als we de technische uitrusting en de afwerking van de 460 LJ onder de loep nemen, zien we dat Sterckeman soms iets achterblijft, maar opbouwtechniek en keukenuitrusting met compressorkoelkast zijn absoluut dik in orde.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Sterckeman Evolution 460 KJ liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.