Signalement
- Merk
- LMC
- Model
- Vivo 580 D
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Leeggewicht 1.424 kg Gewicht volgens fabrikant 1.380 kg Maximum gewicht 1.800 kg Maximum gewicht testcaravan 2.000 kg Laadvermogen 376/576 kg
- Basisprijs
- € 26.510
De LMC Vivo van modeljaar 2021 roept de vraag op of het nog een instapcaravan is of dat hij al tot de middenklasse moet worden gerekend. Onze testcaravan, de Vivo 580 D, lijkt van buiten in elk geval een middenklasser. De gladde beplating en ramen in kozijnen zijn echter niet standaard maar optioneel.
Met de 580 D heeft LMC nu een indeling in de showroom staan met een kopkeuken en een frans bed met een royale toiletruimte achterin. Vermoedelijk noemt LMC hem daarom 580, hoewel de caravan 50 centimeter korter is dan de Vivo 530.
De caravan maakt met het markante panoramaraam en de centrale zitgroep een ruimtelijke indruk. Ons testexemplaar heeft naast de optionele gladde beplating en de ramen in kozijnen nog twee uitrustingspakketten en wat andere kleine extra’s aan boord. Daarmee komt de aanschafprijs op € 32.179. Dat is beslist geen instapklasse meer.
Carrosserie
“De voorzijde met het grote raam doet meteen al vermoeden dat we hier met een bijzondere indeling te maken hebben”, zegt carrosserie-expert Rudi. En dat vermoeden komt uit, want de 580 D heeft de keuken over de hele breedte voorin. Het kleine doorgeefluik voor de gasfles is een praktisch detail. De achterkant van de Vivo ziet er met de grote achterlichten en aanbouwdelen goed uit. De LLT-opbouw is met PU-steunen en isolatieschuim goed beschermd tegen indringend vocht.
Het dak en de voorzijde zijn beplaat met vezelversterkte kunststof, de wanden zijn standaard afgewerkt met hamerslag. De testcaravan heeft gladde beplating op de wanden “en dat is goed afgewerkt zoals aan de strakke wanden te zien is.” Op de afwerking heeft Rudi over het algemeen weinig kritiek. Maar zoals we vaker zien zou de schacht voor het cassettetoilet nog beter afgedicht kunnen zijn.
Veel licht
De drager voor de achterlichtunits is net als de aanbouwdelen daarboven netjes gemonteerd. De uitdraaisteunen zijn vanwege de grote opbouwdelen voor en achter niet optimaal bereikbaar. De kozijnramen isoleren niet alleen beter. “Ze hebben ook nog comfortabel werkende rollo’s, waarbij je de verduistering en de hor variabel kunt combineren.” Het panoramaraam voorin laat veel licht binnen en zorgt voor een goede ventilatie. In het slaapgedeelte dient een dakluik als bovenlicht, in de toiletruimte volstaat een eenvoudig dakluik.
Naast het serviceluik onder het bed, is er linksvoor nog een bagageluik. Daarachter bevindt zich een van buitenaf goed bereikbare opbergruimte in de linkerhoek van de keuken. “Daar kun je er van binnenuit goed bij onder het werkblad – een praktische oplossing.”
Voldoende stopcontacten
Technisch expert Roman bekijkt eerst de opbouw en de verlichting. Daar is volgens Roman niets op aan te merken. Vervolgens bestudeert hij de technische zaken tot in detail. “De gasflessenkast opent ver genoeg en er is meer dan voldoende ruimte voor de gasvoorraad, het reservewiel en het reservoir voor het vuilwater.” Ook de ventilatie is meer dan voldoende en de flessen zijn goed vastgezet.
In de caravan vallen hem de rookmelder en de ledverlichting positief op. De op rails verstelbare leesspotjes in de zitgroep en bij het frans bed zijn praktische details. Het aantal stopcontacten is volgens Roman voldoende. In de keuken is er een dubbel stopcontact, in de toiletruimte één en bij de plek waar de tv is bedacht elk eentje voor de tv en de ontvanger. In de zitgroep vind je een dubbel usb-stopcontact. In de keuken maken de 142 liter grote koelkast en een driepitskookplaat met elektronische ontsteking de techniek compleet.
De boiler is samen met het afvoerventiel in de lange zitbank voor de wielkast goed beschermd en redelijk bereikbaar geplaatst. Dat in dezelfde opbergruimte ook de verdeler voor de elektra is ondergebracht, vindt Roman minder geslaagd. De leidingen voor water en stroom liggen wel (zoals bij LMC al een tijdje de gewoonte is) goed beschermd in kabelgoten. Onder de caravan zijn de remkabels, elektrische bedrading en de gas- en waterleidingen netjes gemonteerd.
Licht en vriendelijk
“Het meubilair is licht en vriendelijk, maar eerder gezellig dan hypermodern”, zo vindt meubelexpert Oli. De witte bovenkastgrepen met ingelegde decorstrips en de chroomlijsten passen prima in het totale plaatje. Ook de afwerking van de werkbladen en de tafel, evenals de bekledingsstoffen zijn goed op de meubels en op elkaar afgestemd. De meubels zijn ook goed afgewerkt, alleen in de zitbankbergingen zijn er scherpe randen. “Dat is geen ramp, maar niet mooi en eigenlijk ook niet nodig.” De vochtige delen in de toiletruimte en de keuken zijn grotendeels goed afgedicht. Maar het ventilatierooster in het werkblad achter de kookplaat en de spoelbak vindt onze meubelvakman minder gunstig gekozen, omdat hier water in de kasten zou kunnen lopen.
Verfijning
De omklapbare zitkussens openen de zitbankbergingen, zonder dat je de kussens hoeft weg te halen. “Dat is prettig, want er is weinig ruimte om de kussens tijdelijk neer te leggen.” Het beslag is van goede kwaliteit, maar overwegend wel van de ‘instapstandaard’. Zo heb je alleen in de lades en de onderkasten druksluitingen. De bovenkasten worden dichtgehouden door hun scharnieren. De kastjes in de toiletruimte hebben bovenin gemonteerde kliksluitingen. “We vragen ons af hoe lang die meegaan als je steeds op de spiegel duwt om ze te openen.”
Het bed is solide, maar de gedeelde lattenbodem zonder hardheidsinstelling of verstelbaar hoofdeinde is niet van een hoge standaard. Over het geheel genomen is deze Vivo volgens Oli goed ontworpen. Het meubilair is ook overwegend goed gemaakt, maar in detail ontbreekt het nog aan verfijning.
Gebruiksgemak
De indeling van de Vivo 580 D valt direct in de smaak bij interieurexpert Christiane. “De grote en zeer lichte keuken aan de voorkant naast de ingang geeft een erg ruimtelijke indruk.” Het zicht naar achteren geeft je evenmin een benauwd gevoel.
Maar bij nadere beschouwing blijkt de centrale zitgroep in de 580 D geen ideale oplossing. Op de bank in lengterichting kun je zitten en als je er alleen zit is het er ook comfortabel. De tweede – en zonodig derde – zitplaats worden gevormd door de enkele zit naast de deur. En die is logischerwijs veel minder comfortabel dan de bank. Het wordt lastig als alle zitplaatsen bezet zijn en er ook nog gegeten wordt. Dan is de tafel altijd op de een of andere manier te ver weg. Daarnaast is het niet makkelijk om van de keuken naar achteren te gaan. Dit werkt beter met de beweegbare tafel dan met de vaste klaptafel die hier oorspronkelijk was geïnstalleerd, maar comfortabel is anders.
In de keuken gaat alles snel en efficiënt. Zelfs het koffiezetapparaat, waarvoor volop ruimte is, staat bijna binnen handbereik van de zitgroep. In de keuken zelf kun je naar hartenlust koken. Een driepitskookplaat met plaats voor grote pannen, een geïntegreerde spoelbak, een groot werkblad en ook nog een 142 literkoelkast. Meer kun je hier eigenlijk niet wensen.
Bruikbare douche
Het bed is voor de grote toiletruimte achterin geplaatst en biedt met zijn koudschuimmatras goed comfort, maar is wel vrij smal. Aan de andere kant biedt het ‘dressoir’ naast het bed praktisch genoeg veel bergruimte. De toiletruimte daarachter strekt zich uit over de hele breedte van de caravan, wat eigenlijk de beste oplossing is als je een fatsoenlijke douche aan boord wilt. De ruimte is niet te diep, zodat de caravan niet te lang wordt. Daarom bevindt het draaibare Thetford-toilet zich direct bij de ingang, want daar is meeste ruimte. De ruimte voor de wastafels en de kasten is voldoende en ook hier is meer dan voldoende opbergruimte.
De douche is met een formaat van 67 bij 80 centimeter echt bruikbaar. Twee spotjes, een rekje voor douchegel en een handdoekstang maken de uitrusting compleet.
Het oordeel van Christiane over het gebruiksgemak van deze ongebruikelijke indeling is dubbel: “Het is een moeilijke zitgroepoplossing, maar je hebt veel comfort en bergruimte in de badkamer, de keuken en het slaapgedeelte.”
Rijstabiliteit
Volledig beladen heeft de Vivo 580 D een laadvermogen van bijna 600 kilogram. Dat is meer dan genoeg voor een tweepersoons caravan van dit formaat. Met een maximum gewicht van 1.600 kilogram zou het laadvermogen aan de krappe kant zijn. Voor onze metingen hebben we de Vivo beladen tot een meer realistische 1.800 kilogram.
In de praktijk blijkt de Vivo 580 D zich goed te gedragen achter verschillende trekauto’s, maar er moet wel een voertuig voor staan met voldoende trekkracht. Met de keuken voorin dreigt de disseldruk snel te hoog te worden als je niet voorzichtig bent bij het laden. Een trekauto die een disseldruk van 100 kilogram mag hebben, bevelen we nadrukkelijk aan.
Technisch is de Vivo standaard goed uitgerust met een stabilisator, schokdempers, wielophanging met schuingeplaatste draagarmen en zelfstellende remmen. De banden op het tweetons chassis zijn goed voor 2.240 kilogram draadgvermogen en dat is meer dan voldoende reserve.
Ruimtelijk gevoel
De Vivo 580 D maakt op het eerste gezicht indruk met een bijzonder ruimtelijk gevoel. De keuken onder het grote panoramaraam maakt de entree zeer ruimtelijk en wekt zo onmiddellijk de indruk van een comfortabele, royale ruimte. Bij binnenkomst gaat je blik bijna ongehinderd door de caravan naar achteren over de zitgroep en het bed.
Maar het wordt al gauw duidelijk waarom deze indeling zo weinig wordt toegepast, want de zitgroep zorgt voor een probleem. Het lukt niet om in een caravan van 230 centimeter breed zowel een comfortabele zitgroep te creëren als een vrije doorgang naar achteren. Dus is er een compromis nodig en dat is in dit geval dat de zitgroep niet echt comfortabel is geworden, terwijl het ook niet mogelijk is om ongestoord naar achteren te komen. De tafel staat tijdens het eten altijd te ver van één van de plaatsen af en staat toch nog in de weg voor een makkelijke doorgang.
Eerdere modellen van deze Vivo-indeling hadden een tafel met een in lengte uitklapbaar blad en een vaste voet. Nu is het een verschuifbaar blad dat niet kan worden omgeklapt. De combinatie van beide zou wellicht de beste oplossing zijn.
Op alle andere plaatsen, de keuken, het slaapgedeelte en de toiletruimte, scoort de 580 D met veel comfort en bergruimte. Inclusief enkele specifieke voordelen, die je alleen hebt met een keuken voorin en een toiletruimte achterin. Wie de toiletruimte met grote douche en de super praktische keuken met uitzicht per se wil, moet genoegen nemen met de minder praktische zitgroep. Dat hoeft tijdens een zonnige vakantie, als het leven zich overwegend buiten afspeelt, geen probleem te zijn.
Conclusie
Testredacteur Volker Stallmann: “De Vivo slaat geen gek figuur in de middenklasse. Voor een voormalig instapmodel scoort hij goed. Als we hem wel als instapcaravan zouden beoordelen, stond hij zeker in de bovenste regionen. Er ontbreekt in de 580 D nergens iets essentieels, maar uiteindelijk zijn er toch wel wat details die niet helemaal bij de middenklasse passen en een betere score tegenhouden.
Wie echter met de wat onhandige zitgroepindeling genoegen neemt, heeft aan de Vivo 580 D een praktische, heel speciale caravan met veel ruimte voor twee personen.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de LMC Vivo 580 D liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.