Signalement
- Merk
- LMC
- Model
- Tandero 500 E
- Testjaar
- 2022
- Gewicht
- Leeggewicht 1.300 kg Fabrieksopgave 1.319 kg Maximumgewicht 1.500 kg Maxmimumgewicht na opwaardering 1.800 kg
- Basisprijs
- € 29.500
Het Spaanse woord Tandero betekent vrij vertaald levensgenieter. LMC gebruikt de naam niet voor niets voor een groeiende doelgroep die marketingspecialisten de ‘best agers‘ noemen: jonge 50-plussers die van het leven willen en kunnen genieten. Maar andere doelgroepen voelen zich wellicht ook aangesproken.
Interieurstijl van de campers
Het interieurdesign van de nieuwe Tandero volgt het voorbeeld van de campers uit de Innovan- en Tourer-reeks. Het lichte, open interieur is een combinatie van een strakke Scandinavische stijl met hoekige, greeploze meubels en een vleugje Oriënt. Het is een ongebruikelijke mix die LMC ‘Japandi’ noemt. Het resultaat is een eenvoudige, functionele inrichting, waarin ook gebruik is gemaakt van natuurlijke materialen. Aan de buitenkant heeft de Tandero de nieuwe LMC-huisstijl.
Comfort-pakket
Tot september was de Tandero 500 E alleen verkrijgbaar als speciaal New Edition-model, met standaard het Tandero Comfort-pakket en dus een uitgebreide uitrusting aan boord. Voor het modeljaar 2023 moet je voor dat pakket met onder meer led-voortentverlichting, hordeur, boiler, stabilisatiesteunen, vuilwatertank, reservewielhouder, viltorganizer, groot dakluik, USB-aansluiting op stroomrail, verlichting met ‘rijzende zon’ en sfeerverlichting € 3.855 extra neertellen.
Doorsnede van de LMC Tandero 500 E
Inclusief de dan wel noodzakelijke opwaardering van het gewicht tot 1.800 kilogram (het laadvermogen bedraagt bij het standaard maximumgewicht van 1.500 kilogram inclusief het pakket slechts 156 kilogram), disselafdekking, gladde wanden en aluminium velgen kost onze testcaravan € 35.210.
Carrosserie
“Dit ziet er wel heel anders uit dan de LMC-caravans die we gewend zijn. Het vrij bescheiden decor aan de buitenzijde laat de caravan langer lijken, en dat ziet er goed uit,” zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. De opbouw is bijna geheel voorzien van vezelversterkte kunststof, “dat vind je niet overal, zeker niet in de middenklasse.”
Het meer geprononceerde front met lager geplaatste handgrepen is fraai, “maar de smallere klep van de disselbak maakt het verwisselen van gasflessen niet gemakkelijker. Het is jammer dat het klepje dat toegang geeft tot de gaskranen verdwenen is. Dat zou echt praktisch zijn hier.”
Lees verder
Meer weten over deze LMC Tandero 500 E? Lees dan het hele artikel in ACSI FreeLife 8-2022.