Signalement
- Merk
- Knaus
- Model
- Sport 500 UF
- Onderstel
- Euro Delta-as
- Banden
- 195 75 R 15 C met stalen velgen, Load Index 104 = 900 kg per wiel
- Testjaar
- 2017
- Gewicht
- Leeggewicht 1.146 kg Opgave fabrikant 1.138 kg Max. toelaatbaar totaalgewicht 1.500 kg Laadvermogen 354 kg
- Basisprijs
- € 19.492
Knaus’ instaplijn Sport kreeg jaren geen update. Maar nu sluit de caravan eindelijk aan bij de algemene trend van een betere uitrusting, meer comfort en meer kwaliteit. Vijftien indelingen telt de hogere instaplijn momenteel, in prijs variërend van € 14.390 tot € 25.390. Daarmee landt de Sport deels op een prijsniveau dat we eerder met de middenklasse associëren. De Sport 500 UF in deze proftest heeft een basisprijs van € 19.492 en bevindt zich, ook qua grootte, dus ergens in het middenveld van de modellijn. De caravan onderscheidt zich van zijn soortgenoten met een groot panoramaraam voorop, op de plek waar bij andere modellen bovenkastjes zijn gemonteerd. Op zich niets nieuws, maar dat neemt niet weg dat het uitzicht naar buiten in de Sport 500 UF fenomenaal is. Het raam draagt bovendien bij aan een heel speciaal ruimtelijk gevoel in de zitgroep.
Aan de met licht overgoten zitgroep grenzen de keuken en de kledingkast, die op de as staan. Achterin bevinden zich, heel klassiek, een tweepersoonsbed en de toiletruimte met aparte wasbak. Kortom, een echte tweepersoonsindeling, groot genoeg voor een aangename vakantie, klein genoeg om op je gemak mee te rijden.
De testcaravan is onder andere uitgerust met enkele comfortverhogende opties, zoals verzwaarde uitdraaisteunen, panoramisch dakraam en hordeur, 190 liter koelkast, sfeerverlichting, aluminium velgen en een verhoogd maximaal gewicht. Dat brengt de totaalprijs van onze Sport 500 UF op € 23.474.
Geen plaats voor vuil
“Het raam op de overgang van de voorwand naar het dak ziet er van buiten top uit. Jammer dat het niet open kan. Rechtsonder schuurt het bovendien tegen de lak. Daar had een rubberen strip tussen gemoeten, of ze hadden het gewoon beter moeten monteren”, aldus de gematigd positieve eerste indruk van carrosseriedeskundige Rudi Stahl. Voor de opbouw vertrouwt Knaus op een beproefde mix van materialen. “Het dak heeft een buitenlaag van hagelwerend polyester, de zijwanden hebben hamerslag, de voor- en achterwand zijn opgetrokken in glad plaatstaal. Dat is eerder iets wat je bij de middenklasse ziet, niet in het instapsegment.”
De grote klep van de disselbak klapt naar voren open en dat gaat niet zo soepel als je zou willen. De plaatsing van het handvat is perfect voor de busklep van de Südwind, maar niet ideaal voor het type klep dat Knaus voor de Sport gebruikt. Het handvat heeft aan de binnenkant bovendien een beetje een scherp randje. Met de klep open heb je echter prima toegang tot de disselbak, en ook de dubbele vergrendeling is in orde. De rangeergrepen zijn stevig en houden perfect stand als je de caravan handmatig op zijn plek manoeuvreert.
De zijpanelen met hamerslag zijn solide en, net als de wielkasten, vrij van plekken waar vuil zich zou kunnen ophopen. Pijlen op de voorste hoekelementen geven aan waar de uitdraaisteunen zich verbergen. Achterop zijn ze beter zichtbaar en makkelijker bereikbaar, al moet je wel licht bukken. De sobere achterwand scoort met reparatievriendelijke hoeken van de bumper. “Jammer dat de naad tussen de wand en de inschuiflade van het toilet niet is afgedicht”, zegt de expert.
Led it be
De klapramen zijn van doorsnee kwaliteit maar hebben wel meerdere grendels met veiligheidsknop. De gedeelde deur heeft geen raam, heel normaal voor een instapcaravan, maar is wel standaard voorzien van een prullenbak en legplankjes. De optionele hor beslaat de gehele deuropening, een echte meerwaarde.
“Op de buitenkant van de Sport valt qua veiligheid niets aan te merken”, laat veiligheidsexpert Roman Heinzle optekenen. De randen en wettelijke verlichting zijn in orde. “De zijmarkeringslichten hebben zowaar ledlampen. Heel zuinig en vooral duurzaam.” In de grote, overzichtelijke gasflessenkast met stalen bodem is de hoofdleiding perfect beschermd. Ook onder de caravan zijn alle leidingen en kabels heel nauwkeurig gelegd. “Alleen in de centrale waterleiding zit een lichte knik, al zal dat geen belemmering voor de doorstroming tot gevolg hebben.”
Van binnen bekijkt de expert allereerst de elektra. De hoofdzekeringen en aardlekschakelaar bevinden zich zoals gebruikelijk in de kledingkast. “De schakelende voeding is echter in de middelste bankbak op de vloer gemonteerd. Dat is verre van ideaal, want dit onderdeel wordt warm als het aan staat en mag in geen geval worden bedekt door bagage. Het zou beter zijn geweest om het te beschermen, niet in de laatste plaats omdat de tank er vlak naast staat.”
De verlichting van de Sport bestaat tot op de sfeerverlichting en de lichtstrook in de keuken uit halogeenlampen. “Vandaag de dag zou je daar toch eerder ledlampen verwachten, zelfs in deze prijsklasse. De voortentlamp en markeringslichten hebben die moderne techniek nota bene wel.” De 12 volt-leesspots bij de bedden en de zitgroep zitten in rails en zijn vrij te positioneren. “De kleine schakelaars zitten aan de voet van de lampen. Als ze wat langer branden, kun je je vingers branden als je ze uitzet.”
Panorama-uitzicht
Vijf stopcontacten vindt onze expert mager, “vooral omdat twee daarvan voor de televisie zijn gereserveerd. In de toiletruimte en keuken is er telkens maar één. En Joost mag weten waarom het enige stopcontact in de zitgroep helemaal onderaan in de sokkel van de zitbank is ingebouwd.”
De aftapkranen van de watertank en boiler zijn goed toegankelijk in de bedberging en perfect beschermd door een kunststof frame. De boiler staat helemaal voorin en wordt beschermd door een van de steunen van de bedonderbouw. Ook de gasafsluiter is prima toegankelijk in de keuken. De driepitskookplaat en hoge 190 liter-koelkast zijn netjes ingebouwd.
Het ruimtelijke gevoel in de Sport 500 UF weet onze interieurexpert Christiane Eckl danig te imponeren. “Het bovenraam aan de voorkant laat aangenaam veel licht binnen en zorgt ook voor een prachtig zicht naar buiten.”
Kussens, meubilair en vloerbedekking zijn goed op elkaar afgestemd, vindt ze. Ook de garderobehaken, de spiegel en het opbergvak bij de ingang kunnen op bijval rekenen, “al is de tv-plek onder de haken natuurlijk een beetje een blunder. Er is amper plek voor een fatsoenlijke televisie.” Verder is de indeling van de caravan praktisch, met genoeg bergruimte voor twee personen, mede dankzij de grote linnenkast naast de kledingkast.
De keuken is groot genoeg. De kookplaat heeft drie pitten op rij en is pal onder het raam ingebouwd. Daardoor heb je vooraan op het aanrecht nog aardig wat werkblad. De 190 liter-koelkast links naast het keukenblok is indrukwekkend, maar kost wel extra. “Een zinvolle investering”, meent onze deskundige. “En als je niet zoveel koelvolume nodig hebt, kies je gewoon voor de standaardkoelkast van 109 liter. Daarmee bespaar je € 884 en je krijgt ook nog eens een groter werkblad cadeau.”
Het keukenblok van de 500 UF is smal, maar standaard goed uitgerust. De kastjes en laden zijn eenvoudig, maar bieden genoeg bergruimte. Een extra stopcontact zou fijn zijn geweest.
Bescheiden toiletruimte
De linkeronderkast van het keukenblok heeft twee planken in plaats van luxueuzere schuiflades. De lades rechts bieden plaats aan bestek en andere kleine keukenbenodigdheden. Ook in de bovenkast met tussenplank en het open vak ernaast kun je aardig wat keukenspullen kwijt. In totaal hebben drie van de acht bovenkasten een tussenplank, in alle gevallen verstelbaar. “Uitermate handig”, aldus onze interieurexpert. Tegen de voorwand zijn er vanwege het dakraam geen bovenkastjes, tegen beide zijwanden ter hoogte van de zitgroep wel.
De toiletruimte met aparte wasbak is groot genoeg, maar bescheiden. Boven de wasbak hangen twee spots en drie spiegels. Toiletartikelen kun je kwijt in de kastjes naast de spiegel en onder de wastafel. De toiletruimte zelf is standaard uitgerust met draaibaar toilet, toiletrolhouder, raam en dakventilatie. “Eenvoudig maar praktisch.” De testcaravan is ook voorzien van douche-uitrusting, “al heb je daar gezien de beperkte ruimte niet bijster veel aan.”
Als we dan commentaar moeten geven op een gedeelte van de Sport 500 UF, dan op de toiletruimte. Alles is aanwezig, maar ruim is het niet.
Het bed achterin is heel comfortabel dankzij de twee 5-zone-koudschuimmatrassen en gedeelde lattenbodems. Het ligoppervlak van 198 x 137 centimeter is voor een 500-caravan acceptabel. De zitgroep is om te bouwen tot extra bed. “Daarin lig je wel een stuk minder lekker.”
“De vormgeving is voor een instapmodel volledig in orde. De Sport ziet er goed uit en geen enkel meubelelement valt uit de toon.” En ook de kwaliteit van het meubilair weet meubelexpert Oli Pfisterer te overtuigen. “Alleen het frame van het dakraam maakt geen al te stevige indruk, al hoef je dat natuurlijk niet vast te pakken. Maar zichtbare schroeven kunnen echt niet.”
Achterin zijn het bed en sanitair ondergebracht. In de kastjes en op de plankjes rondom het bed berg je je spullen overzichtelijk op.
Afwerking
Zorgvuldigheid ziet de meubelexpert wel bij de montage van de kleppen en de deuren. De naden zijn mooi gelijkmatig en de verbindingsstukken zijn grotendeels onzichtbaar in de kastjes weggewerkt. “Een weloverwogen constructie dus. Dat geldt zeker ook voor de deksels van de bankbakken, die heel handig in de zitkussens zijn verwerkt en dus zonder gefrummel opengaan.”
Het hang- en sluitwerk van de Sport is degelijk. De tafel gaat op en neer met een stevige metalen schaarconstructie. De kleppen hebben stevige scharnieren en blijven goed open én dicht. Stootkussentjes voorkomen dat de kleppen met een knal dichtklappen. De deur van de toiletruimte heeft hetzelfde slot dat Knaus vaak gebruikt. “Als je de deur opendoet, verdwijnt de schoot in het slot en zijn er dus geen scherpe hoekjes waaraan je kunt blijven hangen.” De kastdeurtjes hebben draaistangsloten. De schuiflades in de keuken zijn eenvoudig maar lopen wel op stevige metalen geleiders. Een softclose-functie hebben ze niet, “maar wat had je dan verwacht in deze prijsklasse?”
Qua afwerking scoort de Sport 500 UF niet overal even goed. Het aanrecht is zeer goed afgedicht, maar bij de douchekuip had het beter gekund. De bankbakken zijn stevig, maar het dragende hout is onvoldoende afgewerkt. En de onderbouw van het bed heeft zelfs overal scherpe randjes. “Heel slordig”, vindt onze meubelexpert. De zichtbare randen, bijvoorbeeld van de kleppen, zijn wel allemaal netjes afgewerkt.
In balans
Op de weegschaal slaat de Sport 500 UF een voortreffelijk figuur. Het leeggewicht komt bijna exact overeen met de opgave van de fabrikant. Ook het laadvermogen mag er wezen. Ondanks de 48 kilogram extra’s die de testcaravan aan boord heeft, is het niet per se nodig om het maximale totaalgewicht op te waarderen. Met het standaard totaalgewicht van 1.300 kilogram kun je nog altijd 170 kilogram beladen. De testcaravan is evengoed wel opgewaardeerd, tot 1.500 kilogram, en pakt uit met een laadvermogen van 354 kilogram.
Onbeladen is de Sport mooi in balans. Het verschil in wieldruk is verwaarloosbaar, zelfs met de keuken inclusief koelkast en watertank aan één kant. De disseldruk van zeventig kilogram (leeg) maakt wel dat je enigszins moet opletten bij het beladen.
De meetwaarden op de proefstand van Al-Ko zijn prima. De verhoudingsgewijs lange dissel beïnvloedt de rijeigenschappen op een positieve manier. De Euro Delta-as, schokdempers en stabilisator zorgen ervoor dat je veilig de weg op kunt. De banden hebben veel draagkrachtreserve, wat het positieve oordeel over de rijveiligheid nog eens extra versterkt.
Tegen het middensegment aan
De Sport 500 UF brengt het er heel goed van af in zijn klasse. Een instapmodel kun je het eigenlijk niet noemen, zowel in de basisversie als met de extra’s waarmee de testcaravan is uitgerust. Prijs en kwaliteit zijn mooi in evenwicht. Van buiten is de Sport alleen in detail eenvoudiger dan de Südwind, van binnen zie je wel duidelijke verschillen. Maar dan nog nadert de Sport het middensegment heel dicht.
Het grote raam voorin zorgt voor een riant ruimtelijk gevoel. In de meeste gedeeltes van de caravan zijn de kwaliteit, uitrusting en afwerking dik in orde. Dat vertaalt zich uiteraard in een goede score. De inrichting oogt goed, er is veel bergruimte ondanks het ontbreken van bovenkastjes voorin, en ook het comfortabele bed en de keuken met zijn gigantische koelkast kunnen op de goedkeuring van onze experts rekenen.
Commentaar is er ook. Het aantal stopcontacten en de plaatsing ervan laat te wensen over, en Knaus is hier en daar nalatig geweest qua afwerking en afdichting. Al met al is de Sport 500 UF met een prijskaartje van € 23.474 geen koopje, maar je betaalt, als je de caravan vergelijkt met de concurrentie, ook zeker geen cent te veel.
Conclusie Knaus Sport 500 UF
Testredacteur Volker Stallmann: De Sport 500 UF is geen speciale aanbieding, de testcaravan komt uit op € 23.474. Dan denk je toch eerder aan een middenklasser dan een instapmodel. Maar als je de caravan vervolgens afzet tegen de concurrentie, merk je dat de 500 UF eigenlijk helemaal niet zo duur is voor wat je ervoor krijgt. De Adria Adora bijvoorbeeld, zit in het middensegment, maar moet het hier vanwege het grote raam voorin afleggen tegen Knaus. De Sport bevindt zich dus in de voorhoede van het instapsegment. Een geslaagd concept met maar een paar zwakke plekken.
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Knaus Sport 500 UF liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.