Signalement
- Merk
- Hobby
- Model
- Premium 560 CFE
- Onderstel
- Hobby rechte as
- Banden
- 225/70 R15 met aluminium velgen
- Gewicht
- Leeggewicht 1.684 kg, max. toelaatbaar gewicht 2.000 kg
- Basisprijs
- € 27.900
De introductie van de Premium in 2011 was belangrijk voor Hobby. Van deze eerste generatie paste het interieur echter niet zo goed bij de buitenkant van de caravan. Dat heeft Hobby nu rechtgetrokken. Voor seizoen 2017 is de Premium leverbaar met meubels in drie nieuwe hoogglans stijlen: Bronze, Magnolia-Metallic of Stone Grey. Ze zorgen alledrie voor een extravagante kampeerbeleving.
Prijs
De zittingen zijn geheel conform de meer verheven klasse gestoffeerd met kunstleer. Echt leer of stof is beschikbaar op aanvraag. De 560 CFe uit onze test combineert de zeer populaire loungezitgroep met een frans bed voorin. De toiletruimte bevindt zich daarnaast, tegen de andere zijwand. De basisversie van de tweepersoonscaravan kost € 27.900. Ons testmodel zit echter boordevol opties, zoals airconditioning en een elektronische stabilisator, en komt uit op € 32.510.
“Gek eigenlijk dat niet meer merken zo’n opvallende caravan in hun gamma hebben”, vindt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Deze caravan maakt echt indruk.” Met zijn goedgevormde frontpartij en achterwand en de donkere strook waarin de ramen zijn geïntegreerd komt de Premium heel goed voor de dag. Voor- en achterwand zijn gemaakt van circa drie millimeter dikke ABS. Daarachter zit een twintig millimeter dikke isolatielaag van polyurethaanschuim. Het laagje acryl op de buitenkant geeft een glans waar menig auto jaloers op kan zijn. De voor- en achterbuitenwand zitten met aluminium strips, speciale klemmen en lijm vast aan de carrosserie en helpen zo de opbouw te dragen.
Verborgen kofferruimte
De zwarte acrylelementen tussen de geblindeerde ramen zijn bovenaan op dezelfde manier als de klapramen bevestigd en zitten strak tegen de wand aan. Je kunt ze er afhalen om te verwisselen of om de wand eronder schoon te maken. De eerste Premiums kampten met problemen aan de ramen, maar ondertussen heeft Hobby een nieuwe leverancier en werkt alles naar behoren. De disselbak is voorzien van een drievoudig vergrendelde busklep die soepeltjes naar boven glijdt. De bovenrand van de disselbak is helaas niet goed afgedicht. Als het regent, sijpelt hier dus al snel vocht naar binnen. De achterwand heeft grote lampen met bijna perfect geïntegreerde handvatten.
“Achterop zit een verborgen kofferruimte”, ontdekt Stahl. “Een goede oplossing voor grote maar niet al te zware spullen.” Hobby zelf geeft een maximumgewicht van dertig kilogram aan. De achterklep is net als de disselbak drievoudig vergrendeld en klapt naar beneden open. Dat is niet per se handig, maar je mag er toch geen overdreven zware spullen opbergen, dus het is niet zo erg dat je die bagage over de klep heen het opbergvak in moet tillen.
Stahl heeft weinig commentaar op de opbouw. In de gasflessenkast en kofferruimte ziet hij een open zaagrand maar verder is de opbouw netjes afgewerkt en afgedicht. De brede eendelige deur met hor, raam en vuilnisemmer is tegenwoordig standaard bij Hobby. Vol lof is onze opbouwexpert ten slotte over de perfect bereikbare verzwaarde uitdraaisteunen.
Een echte Hobby
“Qua techniek is de Premium een echte Hobby”, begint technisch expert Roman Heinzle. “De basisuitrusting is namelijk zeer uitgebreid.” Het is wel jammer dat niet ook de rookmelder tot het basispakket behoort, vindt hij. De verlichting is op zich compleet, maar om in het donker makkelijker te rangeren zou het handig zijn geweest als je de markeringslichten achterop ook van voren kon zien. Een derde remlicht ontbreekt, die taak wordt overgenomen door de bovenste markeringslichten achterop.
Binnen wordt de Premium sfeervol verlicht met lichtstroken, lampen en spots. De caravan heeft net als zijn voorganger heel donker getinte ramen en dus is die uitgekiende binnenverlichting extra belangrijk.
Het TFT-display bij de ingang valt bijzonder goed in de smaak bij Heinzle. Op het scherm lees je de inhoud van de watertank af. En verder kun je er zo’n beetje alles op aflezen en regelen: verlichting, verwarming, elektrische dakluiken. De testcaravan heeft daarnaast de app-aansturing Hobby Connect aan boord, waardoor je veel functies ook heel eigentijds met je smartphone kunt bedienen.
Via een TFT-display bestuur je de volledige techniek aan boord. Optioneel werkt dat ook via een app op je smartphone.
De uitrusting omvat alles wat je qua comfort en veiligheid wenst. Zo beschikt de 560 CFe over negen 230 volt-stopcontacten en twee USB-poorten, evenals de bekabeling ter voorbereiding op satellietontvangst en een City-wateraansluiting (optioneel). De gas-, water- en warmeluchtleidingen zijn overwegend goed beschermd verlegd. De boiler en bijbehorende ventielen bevinden zich in de bankbak achter de watertank, waardoor je er niet zo goed bij kunt.
Ook is het niet echt handig dat de warmeluchtleidingen in de grote bergingen niet op de bodem zijn gelegd, want in die bergingen zijn ze veel kwetsbaarder voor schuivende bagage. Gezien de grootte van het voertuig zijn de vier uitstroomopeningen van de verwarming misschien wat karig. De verwarming werkt overigens net als de koelkast en driepitskookplaat met elektrische ontsteking.
Uiterst opgeruimd
“De nieuwste Premium ziet er van binnen uit zoals je zou verwachten bij het zien van de buitenkant. De vormgeving klopt in alle delen van het interieur, dat bovendien echt een geheel vormt”, aldus meubelexpert Oli Pfisterer. Het Magnolia-Metallic-dessin met glanzende kleppen en fronten ziet er uitgesproken hoogwaardig uit, “vooral in combinatie met de verlichting, die het interieur echt heel mooi tot zijn recht laat komen.” In plaats van legplanken onder de bovenkasten, zijn de kasten gewoon iets verder doorgetrokken naar beneden. “Dat oogt uiterst opgeruimd. Kleine losse spullen kun je kwijt in de grote rekken in de hoeken.”
Onze experts zijn unaniem enthousiast over de Premium nieuwe stijl. Hoogglans, chique stoffering en veel ruimte geven een gevoel van luxe.
Het meubilair is niet alleen optisch maar ook technisch verbeterd ten opzichte van de eerste Premium-caravans. De grote gewelfde kleppen hebben softclose-sluitingen waardoor ze zacht en volkomen geruisloos sluiten. Het hang- en sluitwerk is goed, tot en met de tv-houder en het tafelmechaniek. “De tafel staat stevig, maar de drukknop om ’m voor onderweg te fixeren zit een beetje op een onhandige plek.”
De constructie is van hetzelfde hoge niveau als de vormgeving. Er zijn amper verbindingen zichtbaar, en toch zijn de meubels stevig en functioneel. Alleen in de toiletruimte kun je ondanks de douchekuip en -kop beter niet douchen, “want daarvoor schiet de afdichting tekort.” Verder heeft Pfisterer enkel nog kritiek op de hoge, smalle spiegeldeuren boven de wastafel. “Die pak je helemaal onderaan vast, maar de magneetsluitingen zitten halverwege. Als je een deurtje opent, verbuigt het glas helemaal. Het zal mij benieuwen hoe lang dat goed gaat wanneer je echt op reis gaat met de caravan en de kastdeur vaak gebruikt.”
Topverlichting
Ook interieurexpert Christiane Eckl vindt het interieur van de nieuwe Premium kloppen bij de buitenkant. “Mijn verwachting werd volledig ingelost. Het is net een designerwoning op wielen. De keuken bijvoorbeeld zou niet misstaan in een kookstudio.” Hetzelfde niveau haalt Hobby in de riante zitgroep en elegante toiletruimte en rond het brede franse bed. Met een totale oppervlakte van 17 vierkante meter is het geen al te grote opgave om veel berg- en leefruimte te creëren. “De kunst zit ’m dan vooral in de smaakvolle toepassing.”
De loungezitgroep biedt enorm veel plek en is sfeervol verlicht. Perfect voor een gezellige avond met vrienden.
Ondanks de donkere ramen oogt de 2,50 meter brede caravan van binnen heel ruim, ook al blokkeert de airconditioning deels het licht van boven. “Door de dakluiken in de keuken en boven het bed valt bij lange na niet genoeg licht naar binnen. Maar dat geeft niks want de verlichting is top, met talloze spots en lichtstroken boven en onder de kleppen van de bovenkasten.” De volumineuze, onderverdeelde bovenkasten rond de zitgroep zijn alle voorzien van tussenplanken.
De brede L-keuken gooit hoge ogen met een enorm werkblad en een heuse bar. Een stuk plexiglas met Hobby-logo onder de bar voorkomt dat je spullen van het aanrecht op de zitbank rollen. De luxueuze kookplaat heeft drie naast elkaar geordende pitten, met rechts een ronde spoelbak. Servies, bestek en voorraden kun je kwijt in de grote schuiflades in het keukenblok. Voor de lades geldt wel een maximaal laadgewicht, wat gezien eerdere ervaringen met grote lades misschien ook maar beter is. Links, tegen de zitgroep, staat een grote kast met draaiplateaus voor potten en pannen.
De L-keuken van de 560 CFe is een echte blikvanger en uiterst chic met een brede kookplaats en een groot aanrecht. Beter kan bijna niet.
Tegenover de keuken staat de koelkast, een Slim-Tower met een indrukwekkende inhoud van 140 liter. Links van de koelkast staat de kledingkast met afgerond front. Rechts, bij de ingang, hangt de tv-houder met daarboven een vitrine voor glaswerk.
Compleet veilig
Het voorste deel van de 560 CFe wordt gedomineerd door het franse bed van 200 x 158 centimeter. De lattenbodem is eenvoudig, “maar het matras is voortreffelijk dus je ligt absoluut lekker.” De leesspots zijn fel genoeg en hebben een mooi gebundelde straal, waardoor je je bedpartner niet uit zijn of haar slaap houdt als jij nog wil lezen.
In het slaapgedeelte komt de 250 centimeter brede opbouw goed tot z’n recht. Het franse bed is maar liefst 1,60 meter breed en heel comfortabel.
De toiletruimte is net als de rest van de caravan heel chic. De ruimte boven de separate wasbak wordt in z’n geheel ingenomen door spiegels. Open legplanken ontbreken, maar je kunt je spullen wel op de wastafel neerzetten.
Het daadwerkelijke gewicht van de 560 CFe komt behoorlijk dicht in de buurt van de waarde in de catalogus. Het is echter wel aan te raden om het maximaal toelaatbare totaalgewicht op te waarderen. De 560 CFe wordt standaard geleverd met een maximaal gewicht van 1.800 kilogram. Dan resteert een laadvermogen van 210 kilogram. Onze rijkelijk uitgeruste testcaravan is opgewaardeerd tot tweeduizend kilogram, het maximum. Blijft over: 316 kilogram bruto laadvermogen. Trek daar vijftig liter water plus de gevulde boiler en twee gasflessen vanaf en je hebt nog 221 kilogram laadvermogen over.
De veiligheidsvoorzieningen aan boord zijn nagenoeg compleet en omvatten onder meer de elektronische stabilisator ETS Plus van Knott. De zelfregulerende Knott-remmen werken voortreffelijk.
Veel geld, niet duur
De meetwaarden van de proefstand zijn niet denderend, want de 560 CFe is niet al te groot voor zijn gewicht en dus relatief zwaar. Neem je puur de grootte als uitgangspunt voor de beoordeling, dan scoort de Premium in vergelijking tot andere caravans van dit formaat slecht. Vergelijk je echter op basis van gewicht, dan staat de 560 CFe er opeens veel beter voor. Dat is logisch, want de caravan is een stuk kleiner dan de meeste andere tweetonners.
Voor een goede beoordeling van de rijeigenschappen kunnen we beter afgaan op de test in de praktijk. We hebben testritten gemaakt met verschillende trekauto’s en de 560 CFe blijkt volledig probleemloos te volgen, ook bij hogere snelheden. Dan weten wij genoeg.
De nieuwste Premium toont nog meer dan zijn voorganger aan dat kamperen best elegant en modern kan zijn. De caravan is uniek in zijn soort en trekt de aandacht echt naar zich toe. Toegegeven, de caravan is niet goedkoop. En zeker niet voor Hobby, een merk dat te boek staat als prijsbewust. Tot je de prijs vergelijkt met wat ‘echte’ premiummerken voor hun caravans vragen. Dan is het prijskaartje van de rijkelijk uitgeruste 560 CFe opeens helemaal zo gek nog niet.
Conclusie Hobby Premium 560 CFe
Volker Stallmann, testredacteur: “De eerste Premiums wisten nog niet op alle vlakken te overtuigen of prikkelen. De actuele versie daarentegen scoort in alle disciplines flink boven het gemiddelde. Een mooie ontwikkeling, maar daar betaal je ook voor. De standaarduitrusting is, zoals we van Hobby gewend zijn, al prima geschikt voor elke vakantie. Het zeer goede testresultaat dankt de 560 CFe echter deels aan de vele opties die de testcaravan aan boord heeft. En die opties kosten ook bij Hobby geld – alles bij elkaar ben je bijna € 5.000 meer kwijt. Maar ook zonder al die extra’s is de nieuwe Premium een prima keus.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Hobby Premium 560 CFe liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.